Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Harman Kardon SoundSticks Wireless

Harman Kardon SoundSticks Wireless

Harman Kardon to nie tylko logo widniejące na głośnikach, amplitunerach i słuchawkach, ale przede wszystkim potężny koncern, do którego należą takie marki, jak JBL, AKG czy Infinity. W momencie przejęcia austriackiego specjalisty od słuchawek, w branży słychać było głosy sprzeciwu. A że ogólna jakość wyrobów dramatycznie się pogorszy, a to znowu, że pod skrzydłami Harmana AKG nigdy już nie wypuści słuchawek na miarę kultowych K1000... Przede wszystkim obawiano się jednak, że austriackie produkty wymieszają się z amerykańskimi, różne modele będą miały swoje dokładne odpowiedniki w katalogach obu marek, a ich odrębność zostanie zabita. Kierownictwo koncernu miało jednak inne plany, ponieważ taka sytuacja trwa już kilka dobrych lat, a każda z firm zachowała swoje indywidualne cechy lub nawet więcej - wyeksponowała je, tworząc wyraźny podział wizerunkowy. JBL jest postrzegany jako marka dla ludzi młodych i aktywnych. Nie boi się odważnego wzornictwa i pomysłów na głośniki bezprzewodowe, które można zabrać ze sobą na biwak. Wciąż przypomina jednak o swoim profesjonalnym rodowodzie i chce, abyśmy pamiętali, że pod pomarańczowymi dekoracjami kryje się poważny sprzęt. AKG trzyma się dawno obranej strategii i - co ciekawe - właśnie przymierza się do wprowadzenia flagowych słuchawek wokółusznych. Jako jedna z niewielu, firma nie boi się też takich tematów, jak hi-endowe słuchawki dokanałowe. Gdzie zatem pozycjonuje się sprzęt z logo Harman Kardon?

Otóż ta marka ma się kojarzyć ze sprzętem nieco luksusowym, wyrafinowanym, przeznaczonym dla ludzi ceniących sobie nowoczesne rozwiązania, ale też stosunkowo zamożnych. W stylistyce urządzeń dominują jednolite powierzchnie, stonowane kolory i metalowe akcenty. Na konferencji prasowej zorganizowanej podczas tegorocznej wystawy IFA w Berlinie dowiedzieliśmy się, że projektanci obrali sobie kilka cech, którymi musi odznaczać się każdy produkt noszący logo Harman Kardon. A samo logo musi na przykład znajdować się nie z lewej lub prawej strony, ale zawsze na środku urządzenia. I rzeczywiście - wszystkie modele od słuchawek po amplitunery wpisują się w jedną koncepcję. Wydaje się, że kierując się tymi wytycznymi, specjaliści od designu odmłodzili ostatnio jeden z najbardziej charakterystycznych i chyba również najpopularniejszych modeli tej firmy - zestaw głośników komputerowych SoundSticks. Ich pierwsza wersja wyglądała w zasadzie podobnie i miała niebiesko-srebrne ozdóbki. W drugiej chyba niewiele się zmieniło, natomiast trzecia prezentuje się bardziej elegancko, głównie za sprawą czarnych podstawek i detali takich, jak białe podświetlenie subwoofera. Nawet widoczna przez przezroczystą obudowę płytka z układami elektronicznymi jest teraz ciemnoszara. Ostatnim krokiem było natomiast wyposażenie głośników w łączność bezprzewodową. Właśnie w takiej wersji zestaw Harmana trafił do naszego testu.

Harman Kardon SoundSticks Wireless

Wygląd i funkcjonalność

Oryginalne głośniki stały się sławne z kilku powodów. Po pierwsze - spójrzcie na nie. Jeżeli patrząc na wzmacniacz czy kolumny zastanawialiście się, co takiego siedzi w środku, tutaj nie musicie nawet sięgać po śrubokręt. Dzięki obudowom wykonanym z przezroczystego tworzywa, niemal każdy jeden element jest widoczny jak na dłoni. Dla projektantów musiała to być jednocześnie i frajda i spore wyzwanie. Normalnie można przecież wsadzić do pudełek skrawek gąbki czy innego materiału tłumiącego, upchnąć kable byle jak, dokręcić wszystkie śrubki i zrobione. Tutaj jednak takie drobiazgi musiały być dopracowane i wyglądać porządnie. Dlatego nawet przewody łączące głośniki są ułożone równo, nie wspominając o płytce z elektroniką w subwooferze, która jest tak naprawdę swoistym centrum dowodzenia całego systemu. Gdybyście kupili samochód z przezroczystym nadwoziem, nie chcielibyście przecież mieć silnika umazanego olejem, trzymać w drzwiach papierków po batonikach i jeździć w dresach, skarpetach i sandałach. Chociaż podobno BMW miało już kiedyś wprowadzić taki model, a pierwsze rysunki koncepcyjnego modelu i3 dawały do zrozumienia, że coś jest na rzeczy. Po drugie - przemyślana konstrukcja głośników sprawia, że są one głupotoodporne. Ciężkie, stabilne podstawki w kształcie amerykańskich pączków dają im taką stabilność, że nawet mocno potrącony słupek nie powinien się przewrócić. Może się na przykład przez chwilę pokręcić na biurku, ale trzeba mieć prawdziwego pecha, żeby powalić go całkowicie. Inna sprawa, że nawet wtedy nie powinno mu się nic stać. No i wreszcie po trzecie - SoundSticki zapewniają po prostu bardzo dobry dźwięk, z możliwością dostrojenia go zarówno na drodze czysto akustycznej (pochylenie słupków), jak i elektronicznej (niezależna regulacja głośności subwoofera). Skąd to wszystko wiemy? Ano stąd, że kilka lat temu kupiliśmy pierwszą wersję tych głośników i znamy je, jak własną kieszeń. Niniejszy test jest dla nas jak spotkanie ze starym znajomym. Od początku patrzyliśmy tylko, co się u niego zmieniło i owszem, wypatrzyliśmy kilka drobiazgów, ale to wciąż ten sam, dobry kumpel.

Różnice w stosunku do poprzedniego modelu? Czarne podstawki głośników, czarna płytka i biała dioda w subwooferze, inne pokrętło do regulacji głośności subwoofera, które jest jednocześnie włącznikiem dla całego systemu, a do tego inne, grubsze kable. Parametry są identyczne. No właśnie - jeśli kupując głośniki oznaczone jako bezprzewodowe spodziewacie się, że w pudełku nie będzie ani jednego kabla, to nie do końca tak pięknie. Najpierw subwoofer, w którym kryje się wzmacniacz dla wszystkich głośników, musi skądś czerpać prąd. Służy do tego zasilacz przypominający te od starszych laptopów. Subwoofer musimy połączyć z głośnikami dwoma kablami, które zakończono tak, że nawet największy techniczny laik nie ma prawa się na tym etapie pomylić. Dobrze jest tylko zadbać o właściwe ustawienie głośników, aby kanały się zgadzały. I teraz największa zmiana - w starszych wersjach z subwoofera wystawał jeszcze przewód sygnałowy zakończony wtykiem 3,5 mm. Można było podłączyć go do dowolnego źródła takiego, jak komputer czy odtwarzacz przenośny. Tutaj zamiast dłuższego kabla mamy krótki odcinek przewodu zakończony nie wtykiem, lecz gniazdem 3,5 mm. Na wyposażeniu znajdziemy więc dłuższy przewód jack-jack i przejściówkę na parę wtyków RCA. Możemy więc go użyć, ale nie musimy, bo urządzenie komunikuje się ze światem przez Bluetooth. Można więc przesyłać do subwoofera muzykę ze smartfona, tabletu lub innego źródła wyposażonego w łączność bezprzewodową. Cena za tę przyjemność nie jest nawet taka tragiczna. Przewodowa wersja zestawu SoundSticks III kosztuje 899 zł, a testowany model SoundSticks Wireless - 999 zł. Stówka za Bluetooth - w porządku. A jeżeli komuś to niepotrzebne, może zaoszczędzić i dostanie dokładnie to samo, tylko z obowiązkowym kablem.

Dobra, pora na ten fragment testu, w którym wszystkiego się czepiamy;-) Po pierwsze - dotykowe sterowanie. Jedna blaszka robi za plus, druga za minus, a dotknięcie obu jednocześnie działa jak szybkie wyciszenie. Fajnie, ale dla nas ten system wciąż jest mniej intuicyjny, niż klasyczne pokrętło. Poza tym włączając głośniki nigdy nie wiadomo, jak głośno będą grały, a to już bywa podchwytliwe. Oczywiście można przed każdym odsłuchem trzymać palec na minusie albo ustawiać minimalną głośność w komputerze, telefonie lub odtwarzaczu przenośnym. Ale kto by pamiętał, żeby robić to za każdym razem. Po drugie - wyposażenie SoundSticków w łączność bezprzewodową to fajny pomysł, ale czy bardziej nie przydałoby się na przykład gniazdo słuchawkowe w jednym z głośników albo pilot zdalnego sterowania? Bądźmy szczerzy - w połączeniu z komputerem, tabletem czy iPodem ten zestaw może nam spokojnie zastąpić miniwieżę, a jeśli za 219 zł można już kupić samochodowe radio ze zdalnym sterowaniem, to jakim problemem byłoby dorzucenie pilota do głośników komputerowych za 999 zł? To była tak naprawdę pierwsza rzecz, której brakowało nam w pierwszych SoundStickach. Spodziewaliśmy się, że pilot pojawi się w ich drugiej lub trzeciej generacji, ale nie. Szkoda.

Harman Kardon SoundSticks Wireless

Brzmienie

Trochę dziwnie opisuje się brzmienie głośników, które się zna od kilku lat. Pod tym względem właściwie nic się nie zmieniło. A to tylko dowód na to, że wprowadzając kolejne wersje popularnego modelu, firma potajemnie nie wprowadzała oszczędności prowadzących do pogorszenia jakości dźwięku. SoundSticki grają świeżo, dynamicznie i koncertowo. Bas pompuje aż miło, a wszystko, co wydobywa się z przezroczystych słupków jest czytelne, szybkie i pełne detali. Dzięki umieszczonemu na subwooferze potencjometrowi, możemy dokładnie dostroić ilość niskich tonów do naszych preferencji i akustyki pomieszczenia. Zaczynamy więc od wysokiego poziomu, a potem stopniowo wyciszamy bas aż do osiągnięcia optymalnej równowagi tonalnej. Co do skrajów pasma nie mamy zastrzeżeń. Niskie tony naprawdę schodzą tam, gdzie powinny, a i góra jest odpowiednio lotna, czysta i napowietrzona. Jedyna obawa dotyczy potencjalnej dziury, jaka może powstać w miejscu, w którym dźwięk z subwoofera łączy się z tym wydobywającym się z przezroczystych słupków. I rzeczywiście - w tym zakresie pasmo nie jest idealnie płynne. Na przełomie niskich i średnich tonów, w przedziale określanym często jako niska średnica, mamy wyraźny dołek. Powoduje to pewne odchudzenie wokali. Szczególnie męskie głosy nie są wystarczająco mięsiste. Trzeba jednak przyznać, że to niewielka wada, a subwoofer nadrabia te zaległości, i to w bardzo przyjemny sposób.

Dużą zaletą SoundSticków jest też przestrzeń. Jeżeli nie wyobrażacie sobie, że głośniki komputerowe potrafią zapewnić wrażenia stereofoniczne porównywalne do tych, jakie dają pełnowymiarowe systemy hi-fi, jesteście w błędzie. Oczywiście nie jest to przestrzeń zbliżona rozmiarami czy sposobem organizacji do tego, co potrafi zaprezentować hi-endowy system stereo, ale nie jest to też sytuacja, w której mamy głośnik lewy i prawy, a między nimi dziurę. Przezroczystym słupkom Harmana trochę brakuje głębi, ale w wymiarze szerokości mogą zdziałać naprawdę wiele. A my możemy dodatkowo bawić się tą przestrzenią, zmieniając ustawienie głośników na biurku oraz kąt ich pochylenia.

Z jednej strony mamy więc sprzęt z charakterem. Głośniki szybkie, dynamiczne, nawet trochę zadziorne, ale nie popadające w przesadną piskliwość. No i subwoofer, który dla wielu po prostu wymiata i wcale nie będą chcieli przesadnie go wyciszać. Z drugiej strony jest to zestaw bardzo uniwersalny materiałowo, jak na swoją cenę oczywiście. Można na nim słuchać rocka, popu, elektroniki, trip-hopu, a także klasyki i jazzu. SoundSticki nie są kapryśne, po prostu grają. I za to można je bardzo, bardzo polubić.

Harman Kardon SoundSticks Wireless

Budowa i parametry

Harman Kardon SoundSticks Wireless to zestaw składający się z dwóch głośników satelitarnych i subwoofera. W każdej z kolumienek zainstalowano cztery głośniki z metalowymi membranami, natomiast w subwooferze zmieszczono 16-cm przetwornik niskotonowy i całe centrum sterowania oraz wzmacniacze dla wszystkich kanałów. Największą różnicą w stosunku do poprzednich modeli jest monochromatyczna kolorystyka elementów widocznych zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz (przez przezroczyste obudowy) oraz łączność bezprzewodowa Bluetooth w firmowej technologii TrueStream. Tradycjonaliści mogą skorzystać z wejścia 3,5 mm z przejściówką na gniazda RCA. Pasmo przenoszenia zestawu według danych producenta rozciąga się od 44 Hz do 20 kHz. Ciekawostka - głośniki Harman Kardon SoundSticks znajdują się w stałej ekspozycji nowojorskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Konfiguracja

iPod Shuffle, Sony Xperia S, HTC Desire Z, Samsung Galasy S4, Asus Nexus 7, Asus Zenbook UX31A, Meridian Explorer, iFi Audio iDAC.

Harman Kardon SoundSticks Wireless

Werdykt

Wysokiej klasy głośniki komputerowe to segment, który rozrósł się lub w zasadzie narodził dopiero niedawno - kiedy audiofilskie firmy dostrzegły jego potencjał. Powstały takie konstrukcje, jak B&W MM-1 czy Focal XS Book. W porównaniu z nimi SoundSticki to wiekowy produkt lub wręcz klasyk, który właśnie przeszedł mały lifting. I wiecie co? Wciąż trzyma się znakomicie.

Dane techniczne

Wejście: 3,5 mm
Bluetooth: +
Moc głośników: 10 + 10 W (RMS)
Moc subwoofera: 20 W (RMS)
Wymiary głośników (W/S/G): 25,4/5,1/5,1 cm
Wymiary subwoofera (W/S/G): 25,8/23,2/23,2 cm
Masa głośników: 0,7 kg
Masa subwoofera: 2,2 kg
Cena: 999 zł

Sprzęt do testu dostarczyła firma JBL.

Zdjęcia: Harman Kardon, Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga5RownowagaStop

Dynamika
Poziomy6

Rozdzielczość
Poziomy6

Barwa dźwięku
Barwa3

Szybkość
Poziomy6

Spójność
Poziomy5

Muzykalność
Poziomy6

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo12

Jakość wykonania
Poziomy6

Funkcjonalność
Poziomy6

Cena
Poziomy6


Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...
Garfield
Pytanie czy wolumeny sprzedaży potwierdzają tę tezę. Topowe dzielone modele mogą mieć dla producentów charakter wizerunkowy i dlatego są ważne, ale czy faktyczn...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Obudowy głośnikowe w praktyce - rodzaje, właściwości, brzmienie

Obudowy głośnikowe w praktyce - rodzaje, właściwości, brzmienie

Zapewne niejedno z nas próbowało kiedyś przestawiać swoje kolumny głośnikowe w różne miejsca w mieszkaniu lub domu, aby sprawdzić, gdzie będą najlepiej grały. Oczywiście ma to sens, ponieważ rozmiar, akustyka pomieszczenia czy rozstawienie kolumn względem słuchacza i ścian mają kluczowe znaczenie dla ich brzmienia. Jednak czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się nad...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Polski sprzęt audio - to hasło przeciętnemu obywatelowi naszego kraju kojarzy się ze wzmacniaczami, kolumnami głośnikowymi i gramofonami sprzed kilku dekad. Większość z nas wyobraża sobie piękne wieże Unitry, Diory czy Radmora, kultowe Altusy lub gramofony takie, jak Daniel, Adam czy Bernard. Jeżeli myślicie, że to wszystko relikty minionego systemu,...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Popularne artykuły

Vintage

Tefifon

Tefifon

Cóż to za przedziwna nazwa? Nie uważacie, że brzmi to co najmniej komicznie? Gdyby ktoś mi powiedział, że istnieje urządzenie...

Słownik

Poprzedni Następny

Lampa elektronowa

Stary jak świat element elektroniczny składający się z zespołu elektrod zamkniętych w próżniowej, szklanej bańce. Taka konstrukcja umożliwia przepływ prądu wytwarzanego przez strumień swobodnych elektronów pomiędzy elektrodami. Lampy są zazwyczaj...

Cytaty

WieslawMysliwski.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.