Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio
- Kategoria: Prezentacje
- Jacek Stobiecki
Polski sprzęt audio - to hasło przeciętnemu obywatelowi naszego kraju kojarzy się ze wzmacniaczami, kolumnami głośnikowymi i gramofonami sprzed kilku dekad. Większość z nas wyobraża sobie piękne wieże Unitry, Diory czy Radmora, kultowe Altusy lub gramofony takie, jak Daniel, Adam czy Bernard. Jeżeli myślicie, że to wszystko relikty minionego systemu, jesteście w błędzie. Polski rynek sprzętu audio ma się całkiem dobrze, a marki i produkty sprzed lat wracają w nowych, ulepszonych wersjach. W ostatnich latach reaktywowano między innymi marki Unitra i Fonica, a firma Tonsil zaprezentowała odnowione Altusy. To jednak nie wszystko, co nasz kraj ma do zaoferowania. Na polskim rynku działa mnóstwo firm zajmujących się produkcją sprzętu audio dla prawdziwych koneserów i audiofilów.
Polska jest szczególnie mocnym zawodnikiem jeśli chodzi o produkcję zestawów głośnikowych, wzmacniaczy, kabli oraz różnego rodzaju akcesoriów takich, jak profesjonalne listwy sieciowe czy stoliki i platformy antywibracyjne. Albedo, Amare Musica, Amplifon, Ancient Audio, Ansae, Arini Audio, Argentum, Audio Academy, Audio Philar, Avatar Audio, Avcon, Bodnar Audio, Encore Seven, Enerr, Eryk S Concept, Equilibrium, ESA, GigaWatt, JAG Electronics, KBL Sound, RCM, Rogoz Audio, Sound Project, Studio 16 Hertz, Struss Amplifiers, Zeta Zero czy Zontek to tylko wycinek tego, co dzieje się w naszym kraju. Wiele z wymienionych firm zdążyło wypracować sobie tak mocną pozycję, że ich produkty wymieniane są w jednym rzędzie z zagraniczną, zazwyczaj droższą, konkurencją. Historia powstania większości z tych marek sprowadza się do muzycznej pasji założycieli i związanej z nią potrzeby ciągłego ulepszania dźwięku. Etap budowania wizerunku można jednak przyspieszyć jeśli stoi za nami coś więcej, niż pasja, energia do działania i kilka dobrych pomysłów.
Tak właśnie było w przypadku firmy, która w ciągu kilku ostatnich lat namieszała na polskim rynku audio badziej, niż ktokolwiek inny. I nie mówimy tu o szybkim sukcesie polegającym na sprowadzaniu jak najtańszych produktów z najdalszych zakątków świata, ale o produkcji odbywającej się w naszym kraju od początku do końca. Tą firmą jest Pylon Audio - producent kolumn głośnikowych i wszystkiego, co się z nimi wiąże. Śmiały pomysł, dobra energia, dojrzałe projekty, organizacja procesu produkcji, rekrutacja najlepszych fachowców, budowa fabryki z prawdziwego zdarzenia, zdobycie zaufania klientów i wyróżnień w specjalistycznej prasie, budowa sieci dystrybucyjnej, wejście na giełdę... To wszystko już się wydarzyło i wszystko wskazuje na to, że w naszym kraju wyrosła firma przypominająca wymienione na wstępie, kultowe marki w latach swojej świetności. Co będzie dalej? To nawet trudno jeszcze sobie wyobrazić, ale zanim postaramy się przewidzieć bieg wypadków, poznajmy historię i profil działalności młodej, polskiej firmy, która w ciągu kilku lat niemalże zdominowała rodzimy rynek zestawów głośnikowych.
Historia
Pylon z greki oznacza bramę lub wieżę o prostokątnej podstawie, wznoszoną parami i zwężająca się ku górze. W starożytnym Egipcie pomiędzy wieżami pylonu znajdowało się wejście na dziedziniec świątyń. Ich ściany były zdobione reliefami i inskrypcjami chwalącymi czyny bogów i faraonów. Pylon Audio to natomiast firma działająca na naszym rynku audio od 2011 roku. Akcjonariusze spółki, a wśród nich Prezes Zarządu - Mateusz Jujka - traktują swoją firmę jako długoterminowy, rodzinny biznes, co wielokrotnie podkreślali. Siedziba i zakłady produkcyjne znajdują się w miejscowości znanej wszystkim polskim melomanom ze względu na organizowany tam festiwal muzyki rockowej i punkowej. Co to za miejsce? Oczywiście - Jarocin. Pierwsza siedziba firmy nie mieściła się jednak w Jarocinie, lecz w Przyborkach koło Wrześni. A to, jak wiadomo, kolejna miejscowość dobrze znana polskim melomanom. Niejeden miłośnik słuchania czarnych płyt i audycji radiowych musiał wybrać się w podróż do Wrześni lub znaleźć kogoś, kto chciałby wraz z nim przejechać się Żukiem do Wrześni i postać trochę pod fabryką kolumn. Na szczęście czasy trochę się zmieniły.
W świecie sprzętu audio za najbardziej prestiżowe uznaje się firmy wytwarzające wszystko pod jednym dachem. W przypadku kolumn mamy na myśli przede wszystkim głośniki i obudowy. Pylon zaczynał od produkcji tych drugich, jednak nie dla siebie, lecz dla innych producentów kolumn. Firma niestety nie zdradza, kto dokładnie znajduje się na liście odbiorców, jednak niektóre zdjęcia publikowane na jej facebookowym profilu sugerują, że z usług polskiej stolarni korzystają producenci kolumn z naprawdę wysokiej półki. Nieoficjalnie dowiedziałem się, że z polskich firm Pylon Audio dostarcza obudowy między innymi dla Tonsilu czy producenta profesjonalnych monitorów studyjnych - firmy APS. Ogromną przewagą Pylona nad innymi podobnymi przedsiębiorstwami był zakład produkcyjny, funkcjonujący dzięki dobrze zaprojektowanemu parkowi maszynowemu w Przyborkach.
Stosunkowo szybko podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji własnych, kompletnych zestawów głośnikowych. Wystarczyło zdobyć dobre głośniki i pozostałe komponenty elektroniczne, a przede wszystkim - specjalistów, którzy potrafią zaprojektować audiofilskie kolumny i dostroić ich brzmienie tak, aby wydobyć maksimum możliwości z zastosowanych elementów. Na szczęście to również się udało, choć swoje pierwsze kroki w tej dziedzinie firma stawiała ostrożnie, zaczynając od stosunkowo prostych kolumn przeznaczonych dla melomanów nie dysponujących potężnym budżetem na domowy system audio. W 2013 roku podjęto decyzję o zmianie miejsca prowadzenia działalności w zakresie produkcji zestawów głośnikowych i obudów. Przeniesienie całej stolarni i montowni wraz z kompletnymi liniami produkcyjnymi i całym zapleczem badawczo-rozwojowym do położonego 50 km dalej Jarocina było potężną operacją logistyczną, jednak szczęśliwie zakończyło się sukcesem. Wydaje się jednak, że załoga Pylona wciąż miała więcej pomysłów i pozytywnej energii, niż możliwości i środków potrzebnych do realizacji wszystkich planów. Rozwiązań było kilka, jednak ostatecznie zdecydowano się na bardzo śmiałe zagranie - wejście na giełdę.
Ekspansja
Od 2013 roku spółka Pylon S.A. jest notowana na rynku NewConnect. Jest jedyną spółką na polskim rynku kapitałowym zajmującą się produkcją wysokiej jakości zestawów głośnikowych. Krajowa sieć dystrybucji Pylon Audio obejmuje niemal 30 salonów sprzedaży, w tym między innymi sieć Euro RTV AGD oraz firmowy sklep internetowy. Od 2015 roku produkty polskiej firmy są dostępne w Norwegii, a od 2016 roku - w salonie Max Schlundt w Berlinie, jednym z największych sklepów ze sprzętem audio w Niemczech. Intensyfikacja działań eksportowych za zachodnią granicą Polski to efekt realizowanego we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju programu GO_GLOBAL.PL, w ramach którego spółka pozyskała w listopadzie 2015 roku niemal 0,15 mln zł dofinansowania przeznaczonego na komercjalizowanie produktów polskich firm na rynkach zagranicznych.
To dopiero początek szerszej ekspansji firmy na rynku niemieckim. W maju Pylon Audio zaprezentował swoje produkty i zaplecze technologiczne podczas wystawy High End w Monachium - zdecydowanie największej wystawy sprzętu audio w Europie, cieszącej się również opinią jednego z najbardziej opiniotwórczych wydarzeń w tej branży na świecie. Plany eksportowe Pylona na lata 2016-2020 obejmują, poza obsługiwanymi już rynkami niemieckim i norweskim, również Austrię i wybrane kantony Szwajcarii. Kolejnym etapem ekspansji zagranicznej polskiego producenta ma być sprzedaż zestawów głośnikowych we Francji, Wielkiej Brytanii i Czechach. Jednocześnie Pylon Audio prowadzi zaawansowane rozmowy handlowe z zagranicznymi partnerami w zakresie seryjnych zamówień na obudowy głośnikowe. W kolejnych latach Pylon Audio planuje między innymi uruchomienie produkcji zaawansowanych technologicznie zestawów głośnikowych według autorskich projektów, co pozwoli dodatkowo podnieść jakość oferowanych produktów, jak też powinno przełożyć się na wzrost ich sprzedaży.
Narastająco po czterech kwartałach 2015 roku przychody Pylon S.A. ze sprzedaży produktów własnych wyniosły 2,29 mln zł w porównaniu do 1,44 mln zł w ubiegłym roku. Jednocześnie spółka odnotowała w 2015 roku 0,21 mln zł zysku z działalności operacyjnej. Doskonałe wyniki spółki to efekt między innymi 52-procentowego wzrostu sprzedaży produktów Pylon Audio w ujęciu ilościowym i 59-procentowego wzrostu pod względem przychodów. W 2015 roku producent sprzedał łącznie 1455 zestawów głośnikowych w odniesieniu do 957 w 2014 roku. Poza aktywnymi działaniami sprzedażowymi, Pylon S.A. inwestuje w rozwój infrastruktury produkcyjnej oraz zaawansowane rozwiązania technologiczne. Dzięki wsparciu EBC Incubator Sp. z.o.o. oraz PARP, w marcu 2015 roku spółka uruchomiła produkcję przetworników elektroakustycznych sygnowanych marką Pylon Audio, a już niespełna rok później wypuściła na rynek pierwsze zestawy głośnikowe wyposażone w autorski osprzęt. Producent przygotowuje się również do przeniesienia jeszcze w 2016 roku całej produkcji do nowego, własnego zakładu w Jarocinie, który został kupiony w styczniu 2016 roku za kwotę 2,5 mln zł.
Technologie i inwestycje
Gdyby projektowanie i wytwarzanie kolumny głośnikowych było proste, z pewnością mielibyśmy na rynku więcej firm pokroju Pylona, jednak sukces kolumn tej marki nie wziął się znikąd. W dziedzinie akustyki Pylon Audio współpracuje z Politechniką Wrocławską, Instytutem Radiotechniki i Technik Mulimedialnych Politechniki Warszawskiej, a także polską sekcją ogólnoświatowej organizacji Audio Engineering Society. Kolejnym krokiem dla przedsiębiorstwa z Jarocina było poszerzenie produkcji podzespołów własnego autorstwa o przetworniki elektroakustyczne. W tym celu przeprowadzono kolejną rozbudowę parku maszynowego i tym samym Pylon Audio dołączył do grona elitarnych firm takich, jak Focal, Bowers & Wilkins, Triangle czy Dynaudio, które wszystkie elementy kolumn wytwarzają we własnym zakresie. Szefowie firmy mówią, że wiele z ich pomysłów wymaga po prostu zakupu nowych maszyn. Do tego właśnie potrzebne nowe nawijarki do cewek, dla których polscy inżynierowie opracowali własne metody produkcyjne włącznie z wypalaniem uzwojenia. Fabrykę wyposażono także w tokarki sterowane numerycznie, na których powstają nabiegunniki toczone ze specjalnej stali, a także 100-tonową prasę, na której wytwarzane są kosze głośników. Własne pomysły polskich projektantów po raz kolejny wygrały z utartymi schematami kiedy przystąpiono do tworzenia autorskiej magneśnicy. Okazało się, że te które można było kupić na zagranicznym rynku albo nie spełniały swojej funkcji, albo też były zbyt słabe lub zbyt kosztowne. Teraz Pylon Audio jest jedną z niewielu firm posiadających własne, potężne urządzenie służące do "ładowania" magnesów. Podobno tak potężne, że podczas pierwszych eksperymentów doszczętnie zniszczono kilka telefonów komórkowych i innych przypadkowych przedmiotów.
Opracowanie przetworników elektroakustycznych własnego autorstwa zajęło ekipie Pylon Audio grubo ponad rok, jednak już po wyprodukowaniu kilku pierwszych partii gotowych głośników podjęto decyzję o wykorzystaniu ich w nowych kolumnach. Jednostki PSW 18.8 CS polskiej firmy wylądowały w nowej serii Opal, a głośnik PWS 18.8 CA jest montowany w kolumnach z flagowej serii Emerald, których polska premiera odbyła się w maju 2016 roku. Jedną z ważniejszych inwestycji spółki w tym roku był zakup zabudowanej nieruchomości o powierzchni ponad 3300 metrów kwadratowych, do której systematycznie będzie przenoszona produkcja. W aktualnym budynku powierzchnia została wykorzystana w stu procentach. A przecież jeszcze trzy lata temu wydawało się, że miejsca wystarczy jeszcze na długi czas... Najnowszą inwestycją jest z kolei zakup dodatkowej, samochodowej kabiny lakierniczej o powierzchni ponad 28 metrów kwadratowych oraz tak zwanej kabiny suchej. Inwestycja ta ma na celu zwiększenie mocy przerobowych przy produkcji obudów głośnikowych wykończonych lakierem o wysokim połysku lub matowym.
Trzeba przyznać, że jak na firmę z zaledwie pięcioletnim stażem, mamy tutaj niezwykle dużo inwestycji, autorskich technologii i nowych pomysłów. Widocznie polscy inżynierowie nie potrafią ustać w miejscu, czego dowodem jest wprowadzanie nie tylko coraz lepszych i droższych kolumn, ale także nieustanne ulepszanie tych tańszych. Z ostatnich ciekawostek, firma z Jarocina aktualnie testuje nowe tworzywo na membrany głośników - materiał o nazwie Endomax. Planowana jest także rozbudowa oferty o standy dla zestawów podstawkowych oraz stoliki RTV. Pierwszy stolik marki Pylon Audio został zaprezentowany na wystawie High End 2016 w Monachium. Aktualnie konstruktorzy poświęcają swą uwagę obudowom kompozytowym, których produkcja jest w fazie testów. Więcej szczegółów nie mogę zdradzić, jednak z podanych wyżej informacji i tak wyłania się dość jasny obraz polskiej firmy. Pylon Audio to konkretny zawodnik, który dobrze wie, że najlepsze wyniki osiąga się, gdy wiele różnych aspektów działalności - badania i rozwój, technologia, inwestycje, produkty, reklama, dystrybucja i obsługa klienta - rozwija się jednocześnie. Firma otwiera się na świat i konsekwentnie zdobywa zagraniczne rynki. Ciekawe, czy gdzieś w szufladzie jest już przygotowany cennik w juanach.
Oczami klientów i specjalistów
Jak powszechnie wiadomo, nawet najlepiej zorganizowana firma nie osiągnie sukcesu jeśli nie zdobędzie zaufania klientów, a ci od samego początku wydawali się być bardzo przychylni produktom Pylona. Zapewne przyczyniła się do tego mądra strategia firmy polegająca na budowaniu oferty od najtańszego segmentu w górę. Gdyby pierwsze wprowadzone na rynek zestawy głośnikowe z Jarocina były hi-endowymi potworami w nieosiągalnej dla przeciętnego melomana cenie, mogłoby być zupełnie inaczej, jednak firma zaczęła od dobrych i przystępnych cenowo kolumn, na które mógł sobie pozwolić praktycznie każdy. Porządne, polskie głośniki, które można kupić praktycznie od ręki, bez ubiegania się o szybką pożyczkę? Było niemal pewne, że to się przyjmie, jednak jeszcze lepsze były opinie klientów, którzy na taki zakup się zdecydowali. Zestawy z serii Topaz i Pearl zaczęły rozchodzić się jak świeże bułeczki, a na internetowych forach o tematyce audio kolumny te zyskały status pewniaka w swoim przedziale cenowym.
Pierwsze opinie klientów szybko zweryfikowały także specjalistyczne magazyny, portale i blogi publikujące testy sprzętu audio. Recenzenci najpierw zachwycali się fantastyczna relacją jakości do ceny w przypadku kolumn z serii Topaz i Pearl, a następnie niesłychanie audiofilskim brzmieniem zestawów z serii Sapphire i Diamond. Potwierdzeniem ich wysokiej jakości są nagrody przyznane przez magazyny High Fidelity, StereoLife, Klub Audiostereo, HD Opinie. Pozytywne recenzje napływały nie tylko z Polski - w Norwegii model Diamond 28 zdobył nagrodę magazynu Stereo+. Aby zbliżyć się do swoich klientów, firma konsekwentnie prezentuje swoje produkty na największych wystawach w Polsce i za granicą - to nie tylko Audio Video Show w Warszawie czy High End w Monachium, ale także mniejsze imprezy organizowane wspólnie z salonami audio takimi, jak Audiostrefa w Poznaniu czy Q21 w Pabianicach. Ciekawą inicjatywą było również wprowadzenie do oferty limitowanej edycji modelu Sapphire 31 przygotowanej we współpracy z portalem StereoLife. Kolumny zostały poddane fabrycznemu tuningowi na podstawie testu bazowej wersji. Podłogowe zestawy Sapphire 31 SLE zostały oficjalnie zaprezentowane podczas specjalnej imprezy, która odbyła się w warszawskim salonie Hi-Ton Home of Perfection i były oferowane wyłącznie w kolorze białym do końca 2015 roku.
Oprócz imprez branżowych i pokazów specjalnych, Pylon Audio dociera do swoich klientów za pośrednictwem portali społecznościowych. Facebookowy fanpage firmy śledzi już ponad 12000 osób, z których wiele dzieli się swoimi wrażeniami z odsłuchów, a nawet wymienia się z innymi opiniami i wskazówkami dotyczącymi konfiguracji i ustawienia kolumn. Specjalnie z myślą o nich, firma zorganizowała akcję "Marka Pylon wspólnie z Wami", w ramach której na firmowym profilu publikowane są zdjęcia instalacji audio-video zbudowanych w oparciu o kolumny Pylon Audio. Oprócz zdjęć zawierają one skrócone opisy wielkości i akustyki pomieszczenia odsłuchowego oraz listę sprzętu towarzyszącego, na bazie której inni użytkownicy mogą budować swoje własne systemy stereo. Jak informują pomysłodawcy akcji, jej głównym zamierzeniem jest udostępnienie właścicielom kolumn Pylon Audio możliwości wypowiedzenia się z innymi użytkownikami na temat swoich spostrzeżeń, konfiguracji elektroniki oraz przyszłych modyfikacji, jak na przykład wymiana kabli głośnikowych. W albumie zgromadzono do tej pory ponad 70 ciekawych aranżacji, dzięki czemu użytkownicy mogą sami między sobą wymieniać się doświadczeniami z użytkowania polskich głośników.
We wszystkich wspomnianych imprezach bierze udział liczna reprezentacja firmy, co zawsze spotyka się z sympatią publiczności. Podczas wystaw i mniejszych imprez można porozmawiać z jej szefami i konstruktorami, a czasami nawet akcjonariuszami. Oprócz zestawów znajdujących się w regularnej ofercie, firma nierzadko prezentuje prototypowe wersje swoich kolejnych produktów, obudowy i nowe rodzaje wykończenia, a nawet głośniki czy maszyny pracujące na co dzień w fabryce. Taka otwartość wymaga dużego zaangażowania, ale w długoterminowym rozrachunku zawsze się opłaca. Pylon Audio ma nawet własną drużynę grającą w Jarocińskiej Lidze Halowej. To może nie to samo, co sponsorowanie największych gwiazd świata sportu, ale kto wie, może kiedyś i na to przyjdzie czas?
Katalog
Producent oferuje aktualnie 14 modeli kolumn przeznaczonych do systemów stereo i kina domowego oraz różnego rodzaju akcesoria takie, jak maskownice czy kolce pod głośniki. Każda linia kolumn nosi nazwę kamienia szlachetnego, chociaż mimo usilnych próśb, nie udało mi się dowiedzieć kto w firmie ma tak duża wiedzę na ten temat i jakie kamienie zostały jeszcze do wykorzystania. W katalogu Pylona na pierwszy plan wyłaniają się zespoły głośnikowe i tutaj ofertę otwiera seria Onyks, którą tworzą dwa modele - Onyks 20 i Onyks 25. Oba wydają się być nastawione na wytworzenie jak największego dźwięku w przystępnej cenie. Linia kolumn głośnikowych Onyks dedykowana jest miłośnikom muzyki rockowej i rozrywkowej. Można w ich brzmieniu usłyszeć wiele cech znanych z typowo audiofilskich konstrukcji, jednakże akcenty reprodukcji dźwięku są przesunięte w kierunku witalności, dynamiki oraz swobody. Kolumny Onyks bezproblemowo nagłośnią każdą imprezę, ale też z przyjemnością można na nich posłuchać koncertu rockowego, obejrzeć film czy zwyczajnie posłuchać swoich ulubionych płyt. Cała linia została skonstruowana tak, by móc przyjąć dużą moc bez zniekształceń, ale także zapewnić komunikatywne brzmienie na niskich poziomach głośności podczas bardziej kameralnych odsłuchów. Niskie i średnie tony zarówno w zestawie głośnikowym Onyks 25, jak i Onyks 30, powierzono membranom celulozowym, dzięki czemu mamy w tym zakresie otrzymać spójność, plastyczność i pełną barwę dźwięku. Górę pasma odtwarza calowy przetwornik w małej tubce - zabieg ten poprawia właściwości mocy oraz nadaje brzmieniu klimat znany z koncertów live. Onyks 30 z głośnikiem niskotonowym o średnicy 30 cm przeznaczony jest do pomieszczeń o powierzchni powyżej 20 metrów kwadratowych.
Jedną z pierwszych serii, która wciąż utrzymuje się w produkcji i zdobywa kolejne wyróżnienia jest linia Pearl. W muzyczny klimat utytułowanych zestawów Pearl 20 wpisały się także większe podłogówki Pearl 25, oferując większe możliwości w kilku aspektach reprodukcji dźwięku. Zastosowano tutaj ten sam zestaw głośników, który pracuje w modelu Pearl 20, uzupełniając konstrukcję o dodatkowy woofer. Pearl 25 to większa moc, większa dynamika, większa skala dźwięku oraz brak konieczności tłumienia głośnika wysokotonowego. Po tym modelu można się więc spodziewać jeszcze większej naturalności i rozdzielczości w górze pasma. Kolumny dedykowane są pomieszczeniom o wielkości od 16 do 35 metrów kwadratowych. Oprócz tego w serii Pearl znajdziemy jeszcze trzy konstrukcje - Pearl Monitor, Pearl Sat i Pearl Center - idealne do zbudowania pełnego systemu kina domowego.
Kolejna seria zestawów głośnikowych nosi nazwę Topaz. Topaz 20 to dwudrożny zestaw głośnikowy zbudowany w oparciu o starannie wyselekcjonowane przetworniki celulozowe. Głośnik średnio-wysokotonowy zapewnia rzadko spotykaną finezję i naturalność w reprodukowanym paśmie, a jego uzupełnieniem jest 17-cm głośnik nisko-średniotonowy z powlekaną membraną. Tradycyjnie firma Pylon Audio wykonała zwrotnicę z komponentów wysokiej klasy, której dopełnieniem jest okablowanie z miedzi beztlenowej. Zgodnie z zapewnieniami producenta, Topaz 20 charakteryzuje się precyzyjną sceną stereo, spójnością oraz naturalnością barwy. Niepowtarzalne w tym zakresie cenowym wokale i plastyka średnich tonów pozwalają na uzyskanie płynności oraz emocji, a przy tym poczucia obcowania z dużą konstrukcją, dysponującą solidnym fundamentem basowym. Oprócz największych w serii kolumn Topaz 20, do wyboru mamy mniejsze Topazy 15 oraz podstawkowe głośniki Topaz Monitor zaporojektowane do pracy w mniejszych pomieszczeniach lub jako kanały efektowe w systemach kina domowego.
Duży postęp w stosunku do wymienionych wyżej serii zapewniają kolumny z linii Sapphire. To kolejny sprzedażowy hit marki Pylon Audio, a najwyższy model z tej serii - Sapphire 31 - doczekał się nawet specjalnej, limitowanej edycji zaprojektowanej wspólnie z redakcją portalu StereoLife. Sapphire 31 to połączenie klasycznego dla tej linii wzornictwa oraz nowych rozwiązań technicznych, jednak patrząc na ilość dokonanych zmian można mówić raczej o całkowicie nowym projekcie, nawiązującym do poprzednika jedynie formą. Zaczynając od obudowy, została ona wyposażona w dodatkowe usztywnienia, zoptymalizowane pod kątem pracy z nowym zestawem głośników. Gwiazdą topowej konstrukcji z serii Sapphire jest znany z wielu hi-endowych zestawów tekstylny przetwornik norweskiego Seasa. Można spodziewać się po nim rasowego, przejrzystego i dźwięcznego brzmienia górnych rejestrów. Natomiast w roli głośników średniotonowych i średnio-niskotonowych pracują przetworniki niemieckiego Visatona. Użyte jednostki celulozowe zapewniają jednorodność brzmienia, która w duecie z jedwabną kopułką wydobywa wszelkie niuanse nagrań, ale też siłę wokali i instrumentów, a wszystko to osadzone w konkretnej przestrzeni. Zestaw Sapphire 31 został zaprojektowany w taki sposób, by móc współpracować z szeroką gamą elektroniki. Zestaw świetnie zabrzmi z elektroniką budżetową, a jednocześnie pokaże klasę z bardziej wyrafinowanymi urządzeniami. Kolumny podłogowe Sapphire 31 oferują dźwięk pełniejszy i bogatszy od swojego poprzednika, przy zachowaniu jego dynamiki i witalności. Kolumny dedykowane są pomieszczeniom o powierzchni od 20 do 42 metrów kwadratowych.
Jedną ze szczytowych pozycji w katalogu Pylon Audio jest seria Diamond. W największej, 2,5-drożnej konstrukcji Diamond 28 zastosowano znaną i cenioną 19-mm kopułkę tekstylną firmy Scan-Speak, natomiast średnie tony i dół pasma powierzono parze 18-cm przetworników norweskiego Seasa. Dzięki optymalizacji doboru przetworników wysokotonowych uzyskano wyrafinowane brzmienie wysokich tonów, natomiast głośniki nisko-średniotonowe wyposażone w lekkie, celulozowe membrany pozwalają na dużą swobodę podziału pasma w zakresie tonów średnich. Całość owocuje dynamicznym, spójnym oraz detalicznym charakterem prezentacji, dobrze różnicującym nagrania. Poprzez niewielkie pochylenie konstrukcji uzyskano zamierzony efekt wizualny połączony z optymalizacją zależności fazowych występujących między głośnikami. W zestawie Diamond 28 zwrotnica montowana jest w technice montażu bezpośredniego. Zastosowano w niej wyłącznie kondensatory polipropylenowe, a rozmieszczenie cewek zostało zoptymalizowane pod kątem minimalizacji ich wzajemnego oddziaływania na siebie. Obudowy wykonane są z solidnych płyt MDF, które dodatkowo wzmocniono wewnętrznymi wieńcami. Do wytłumienia zastosowano maty bitumiczne oraz wełnę owczą. Kolumna została ustawiona na cokole, który oprócz zapewnienia wrażeń estetycznych, stanowi platformę antywibracyjną dla zestawu głośnikowego. Jest to jednak konstrukcja zaprojektowana do pracy w dużych pomieszczeniach o powierzchni rzędu 25-45 metrów kwadratowych. Posiadacze mniejszych pokoi odsłuchowych mogą zwrócić uwagę na bliźniacze kolumny Diamond 25 wyposażone w mniejsze głośniki i proporcjonalne obudowy. Warto nadmienić, że kolumny z serii Diamond oferowane są w kilku ekskluzywnych rodzajach wykończenia, w tym w naturalnych fornirach, lakierach o wysokim połysku w różnych kolorach oraz, od niedawna, w fornirach drewnianych uszlachetnianych olejowoskiem.
Opal i Emerald
W ostatnim czasie firma Pylon Audio zaprezentowała dwie zupełnie nowe serie kolumn, które w odróżnieniu od dotychczasowych linii korzystają już z przetworników własnej produkcji. Firmowe głośniki po raz pierwszy wykorzystano w serii Opal, której flagowym modelem jest w tym momencie zestaw Opal 23. Jest to konstrukcja dwudrożna zbudowana w oparciu o parę głośników niskotonowych Pylon Audio PSW 18.8 CS, które charakteryzują się bardzo dobrymi parametrami mierzalnymi oraz tym, co cenimy w membranach papierowych - selektywnością z pewną dozą ciepła. Górę pasma powierzono 25-mm jedwabnej kopułce wysokotonowej, która dzięki kompaktowym rozmiarom umożliwiła zbliżenie centrów akustycznych zestawu głośnikowego. Producent informuje, że kolumny Opal 23 oferują ponadprzeciętną czytelność średnicy. Ma to być zestaw, który z powodzeniem można wykorzystać nawet w domowym studio nagraniowym, a całość jest tak skomponowana, by nie popadała w techniczną manierę. Symetryczna konfiguracja głośnikowa kolumn Opal 23 umożliwia odsłuch z nawet niewielkiej odległości, oferując poukładaną scenę dźwiękową wraz z dobrym wglądem w nagranie. 18-mm korpus wraz z tyłem obudowy został połączony z pogrubionym 22-mm ekranem, mającym na celu zredukowanie wszelkich drgań ścianki frontowej. Dodatkowym elementem usztywniającym całość konstrukcji są umieszczone w newralgicznych jej miejscach wzmocnienia. Kolumny dedykowane są do pracy w pomieszczeniach o powierzchni od 20 do 40 metrów kwadratowych, natomiast w mniejszych pomieszczeniach świetnie sprawdzi się model Opal 20 zbudowany w tej samej technologii, ale nieco mniejszy i wykorzystujący dwa głośniki zamiast trzech. Do jeszcze mniejszych pomieszczeń idealny będzie Opal Monitor - dwudrożna konstrukcja podstawkowa wykorzystująca firmowy głośnik nisko-średniotonowy PSW 18.8 CS/M. Woofer został przystosowany do warunków pracy w mniejszej obudowie poprzez zmianę podatności zwieszeń. Górę pasma powierzono 25-mm jedwabnej kopułce wysokotonowej, która dzięki kompaktowym rozmiarom umożliwiła zbliżenie centrów akustycznych zestawu głośnikowego.
Kontynuując prowadzoną od samego początku politykę stopniowego rozszerzania oferty w górę, Pylon Audio wprowadza również nową, flagową serię kolumn o nazwie Emerald. Topowe zestawy również wykorzystują głośniki wytwarzane w Jarocinie, a ich światowa premiera odbyła się podczas wystawy High End 2016 w Monachium. Polska premiera Emeraldów miała miejsce w połowie maja. Zestawy zbudowano w oparciu o przetworniki niskotonowe oraz głośnik nisko-średniotonowy PSW 17.8 CA oparte o celulozową membranę impregnowana firmowym coatingiem autorstwa Pylon Audio. Dzięki temu uzyskano szerokie pasmo przenoszenia przy niskich zniekształceniach nieliniowych. Parametry techniczne najnowszych głośników Pylona pozwoliły na wykorzystanie ich we flagowych zestawach głośnikowych. Co więcej, firma uniezależniła się tym samym od zmian w ofercie producentów przetworników elektroakustycznych.
Do It Yourself
Mogłoby się wydawać, że produkcja kilku serii zestawów głośnikowych, poszerzanie parku maszynowego, wprowadzanie nowych modeli i wykończeń oraz zarządzanie całą fabryką, dystrybucją i promocją marki to wystarczająco dużo zajęć dla tak aktywnej firmy, jaką jest Pylon Audio. Jej inżynierowie podejmują się jednak różnych wyzwań wykraczających poza regularną działalność Pylona, a mało kto wie, że firma specjalizuje się także w wykonywaniu różnego rodzaju zleceń specjalnych. Można u niej zamówić na przykład obudowy głośnikowe, co nie powinno być żadnym zaskoczeniem ponieważ firma właśnie od tego zaczynała swoją działalność i prowadzi ją nadal. Gotowe skrzynie na początku były produkowane dla firmy Tonsil, a od kilku lat dzięki rozbudowie stolarni Pylon realizuje zlecenia dla klientów zagranicznych. Ale obudowy to nie wszystko - firma oferuje swoim klientom różnego rodzaju usługi DIY. Na czym to polega? Otóż możemy zlecić firmie wykonanie kolumn według naszego autorskiego projektu, co może ucieszyć zarówno tych, którym żadne dostępne na rynku nie pasują, a także garażowych majsterkowiczów czerpiących przyjemność z samodzielnego projektowania różnych przedmiotów, w tym zestawów głośnikowych. Jest to również ciekawa opcja dla elektroakustyków, którzy nie mają smykałki do majsterkowania, ale technicznie potrafią zaplanować całą konstrukcję. Jakież to dla nich wybawienie, że istnieje firma, której można zlecić wykonanie ich autorskiego pomysłu. Moim zdaniem jest tutaj również pewien potencjał ponieważ niektóre z takich projektów mogą okazać się naprawdę dobre.
Czytając niejedno forum audiofilskie można trafić na wpisy osób, które mają opracowaną koncepcję techniczną takich kolumn, ale gorzej jest z jej realizacją. No właśnie, w takim przypadku już nie ma problemu ponieważ plany można przekazać Pylonowi i po jakimś czasie otrzymać finalny produkt. Firma jest na tyle przyjazna, że w razie kłopotów z przeprowadzeniem obliczeń czy doprowadzeniem projektu do końca, służy swoim klientom dobrą radą i udziela niezbędnej pomocy technicznej. Oczywiście takie zlecenia przyjmuje nie tylko od osób prywatnych, ale także od innych firm, które chcą mieć w swojej ofercie audiofilskie zestawy głośnikowe. Przykładem takiej kooperacji są chociażby kolumny marki Unitra, które zostały przygotowane przez jarocińską firmę i są przez nią produkowane zgodnie ze specyfikacją zleceniodawcy. Chcecie zrobić kompletny produkt nadający się do sprzedaży? Nie ma problemu - Pylon Audio może nawet zaprojektować i wykonać wysokiej jakości opakowania zgodnie z wymogami klienta. Tak kompleksowa obsługa klientów zainteresowanych projektowaniem i produkcją własnych głośników to coś, czego na rynku zdecydowanie brakowało. Może w przyszłości firma zorganizuje jakiś konkurs na najlepszy projekt? Domyślam się, że chętnych byłoby wielu, a zwycięska konstrukcja mogłaby trafić do regularnej oferty jako kolejny zestaw w edycji limitowanej.
Epilog
Przyglądając się działalności firmy Pylon Audio można odnieść wrażenie, że czuwa nad nią jakiś dobry duch, że sukces był jej po prostu pisany. Jednak to nie żadne metafizyczne zjawiska sprawiły, że niewielka manufaktura obudów głośnikowych przeobraziła się w firmę produkującą kilka kompletnych linii kolumn, zbierającą nagrody w praktycznie wszystkich testach, dostarczającą obudowy dla najlepszych zagranicznych marek i stale rozszerzającą swoją ofertę, nie zapominając o swoich korzeniach. Za taki stan rzeczy odpowiedzialny jest raczej ogrom pracy, jaką trzeba było włożyć w każdą kolejną operację. Przeprowadzka fabryki, rozbudowa parku maszynowego, wprowadzanie nowych modeli, rozbudowa sieci sprzedaży - o tym wszystkim łatwo jest mówić czy pisać, ale o wiele trudniej zakasać rękawy i faktycznie to zrobić. Na szczęście konsekwencja i upór w stawianiu kolejnych kroków na drodze do celu, a także odporność na rozmaite przeciwności losu przyniosły zamierzony efekt. O działalności Pylona chyba nigdy nie powinno się pisać w kategoriach zdobytego szczytu, bo za każdym razem, po każdym kolejnym sukcesie zaraz dowiadujemy się, że jest już kolejny pomysł i kolejny cel. Co ważne, nic nie wskazuje na to, aby komukolwiek z załogi woda sodowa uderzyła do głowy. Firma nie rezygnuje z produkcji kolumn dla mniej zamożnych klientów i nie traktuje nikogo z góry. Swoje szóste urodziny Pylon Audio świętuje - a jakże - robiąc ukłon w stronę swoich fanów. Na specjalne aukcje od symbolicznej złotówki wystawiono dziewięć par kolumn Sapphire 31 StereoLife Edition - trzy w standardowym kolorze białym, trzy w czarnym lakierze o wysokim połysku i trzy w dowolnym kolorze z palety RAL. Dodatkowo każda z nich będzie opatrzona tabliczką znamionową z wygrawerowanym imieniem i nazwiskiem zwycięzcy aukcji. Jak tłumaczy firma, produkcja tych wyjątkowych kolumn została zakończona kilka miesięcy temu, jednak od tego momentu otrzymano wiele zapytań o możliwość ich indywidualnego zakupu, dlatego zdecydowano się wyprodukować dziewięć ostatnich par i przeznaczyć je właśnie na aukcje urodzinowe. Nie pozostaje nic innego, jak życzyć firmie utrzymania takiego tempa wzrostu, nie tylko w naszym kraju, który już wydaje się podbity, ale również na rynkach zagranicznych.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Pylon Audio.
Komentarze