Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni: "O, nie, moja muzyka zniknie!". Drudzy: "No i dobrze, koniec z tym oszustwem!"

  • Kategoria: Felietony
  • Tomasz Karasiński

TIDAL rozstaje się z MQA i 360 Reality Audio. Jedni: "O, nie, moja muzyka zniknie!". Drudzy: "No i dobrze, koniec z tym oszustwem!"

Wreszcie stało się to, co zdaniem wielu audiofilów stać się musiało, a może nawet nastąpiło to odrobinę za późno. Serwis strumieniowy TIDAL poinformował swoich użytkowników o "nadchodzących zmianach w formatach audio", a treść zamieszczonego na stronie serwisu komunikatu jest w gruncie rzeczy bardzo prosta - TIDAL "wychodzi" z formatów MQA i 360 Reality Audio. Zmiany mają wejść w życie 24 lipca. Na potrzeby dźwięku stereofonicznego formatem wybranym i wspieranym przez serwis teraz, a także w przyszłości będzie FLAC, natomiast w przypadku dźwięku przestrzennego będzie to Dolby Atmos.

MQA, czyli Master Quality Authenticated, to standard cyfrowego przetwarzania sygnału audio, który ma zapewniać jak najwyższą, studyjną jakość przesyłanego dźwięku. Wbrew pozorom nie jest to żadna nowość, ponieważ założenia formatu zaprezentowała już dziesięć lat temu brytyjska firma Meridian Audio. MQA to w zasadzie pomysł na spakowanie plików wysokiej rozdzielczości do akceptowalnych rozmiarów - tak, aby można było streamować muzykę w takiej postaci. W dużym skrócie, algorytm wykorzystuje miejsce, które normalnie w sygnale cyfrowym nie jest używane - są tam w zasadzie same zera. Należy przy tym zaznaczyć, że kompresja jest bezstratna. Jak to wygląda z technicznego punktu widzenia? Otóż przy kodowaniu sygnału w standardzie MQA, pasmo jest dzielone na trzy części. Pierwsza - część A - to wszystko do 24 kHz. W tym przedziale znajduje się najwięcej informacji, których poziom wybija się znacznie ponad szum. Druga - część B - to przedział od 24 do 48 kHz. I w końcu trzecia część C to wszystko od 48 do 96 kHz. Cały pomysł polega na tym, aby "spakować" części B i C do tego pierwszego przedziału i "schować" je poniżej poziomu szumu. Przy odtwarzaniu następuje proces odwrotny - nasze urządzenie "rozpakuje" sobie sygnał i przywróci go do oryginalnej postaci w czasie rzeczywistym. Operacja jest na tyle prosta, że nie jest potrzebny potężny komputer lub przetwornik.

TIDAL był pierwszym serwisem strumieniowym, który entuzjastycznie podszedł do tego pomysłu, udostępniając użytkownikom muzykę w takiej właśnie formie. Do pewnego momentu wydawało się, że wszystko idzie zgodnie z planem, jednak niedawno wokół formatu MQA pojawiło się sporo kontrowersji. Niektórzy specjaliści zaczęli zwracać uwagę na to, że jakość brzmienia takich nagrań wcale nie jest taka fantastyczna i tak naprawdę znacznie lepiej byłoby już udostępnić użytkownikom muzykę zapisaną jako normalny, gęsty FLAC. Krytyka pojawiła się także ze strony niektórych artystów, takich jak Neil Young, który stwierdził, że format MQA manipuluje plikami źródłowymi i wycofał swoje treści z zasobów TIDAL-a. Swoje niezadowolenie z promowania MQA wyrażali także niektórzy producenci sprzętu stereo, argumentując, że prowadzi to do podporządkowania branży standardom narzucanym przez jedną organizację. W przeciwieństwie do FLAC-a, MQA nie jest bowiem formatem open source. Aby umożliwić swoim klientom korzystanie z niego, trzeba spełnić pewne wymagania i oczywiście opłacić licencję, a wszystkie tego typu koszty są ostatecznie przerzucane na kupujących.

W tym momencie dochodzimy do ważnego pytania - jak ogłoszone właśnie zmiany wpłyną na naszą kolekcję muzyczną w TIDAL-u? "Jeśli masz jakiś utwór lub album w formacie MQA w swojej Kolekcji – w tym również w playlistach – to zostanie on automatycznie zastąpiony najwyższej jakości wersją FLAC rozpowszechnianą za pośrednictwem TIDAL. Jeśli masz pobrany utwór lub album w formacie MQA w celu zapewnienia sobie do niego dostępu offline, to 24 lipca musisz zaktualizować aplikację do najnowszej wersji. Wówczas otrzymasz prośbę o ponowne pobranie tych utworów. Spowoduje to pobranie zastępczych wersji FLAC wszelkich pobranych przez Ciebie wcześniej utworów w formacie MQA." - informuje serwis. Podobnie będzie z treściami w formacie 360 Reality Audio. Innymi słowy, serwis będzie starał się zastąpić dostępne dotychczas pliki MQA i 360 Reality Audio ich odpowiednikami w formacie FLAC, jednak prawdopodobnie nie stanie się to od razu. "Mimo iż mamy wersje FLAC prawie wszystkich dostępnych obecnie u nas utworów w formacie MQA zapisane z jakością co najmniej 16 bit i 44,1 kbps, to możemy nie dysponować zamiennikami dla każdego z nich. Dokładamy jednak starań, aby zapewnić, by wszystkie istniejące utwory w formacie MQA zostały w odpowiednim czasie zastąpione wersjami FLAC." - czytamy dalej w komunikacie TIDAL-a.

Wydaje się, że decyzja serwisu jest gwoździem do trumny formatu MQA. Warto przy tym zauważyć, że jego twórcom od początku chodziło o to, aby umożliwić użytkownikom słuchanie treści hi-res, ale bez przesadnego obciążania łącza internetowego. Mówiąc inaczej, "prawdziwe" pliki wysokiej rozdzielczości są na tyle duże, że ich przesyłanie w czasie rzeczywistym dla wielu osób byłoby niemożliwe, ale... Tak było dziesięć lat temu. Obecnie, przy ogromnej liczbie podłączonej do sieci urządzeń, możliwości oglądania treści wideo w przerażająco wysokiej jakości, konieczności pobierania dużych paczek plików czy udziału w telekonferencjach, światłowód jest w zasadzie koniecznością, podobnie jak prąd czy woda. W dziedzinie strumieniowania muzyki również powinniśmy już dawno wykonać duży krok naprzód. Żądni wrażeń audiofile zaczęli nawet korzystać z Qobuza, który oficjalnie pozostaje niedostępny w Polsce (ale dla chcącego nic trudnego). Spotify ogłasza, że wejdzie w muzykę zapisaną w postaci bezstratnej lub nawet hi-res, po czym następuje cisza, potem znów ktoś zapowiada, że tak, niedługo już będzie i tak w kółko od wielu lat. TIDAL ostatnio wykonał miły gest w stronę swoich użytkowników, obniżając cenę abonamentu, a teraz trzeba trzymać kciuki, aby jak najszybciej rozwijano bazę muzyki dostępnej w jakości Max, czyli FLAC 24 bit/192 kHz. MQA, dziękujemy. Będziemy Cię miło wspominać. No, powiedzmy, że przynajmniej niektórzy.

Zdjęcie: TIDAL

Komentarze (3)

  • sen

    Jestem za! :D

    2
  • Tomasz

    Nareszcie - to nigdy nie był format tylko sposób kompresji danych z czasów kiedy Internet był wolny i/lub mało dostępny mobilnie.

    0
  • gonzo

    Nie ma jak namacalny dźwięk z kaset i polichlorku winylu.

    3

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Bluetooth w sprzęcie audio - wersje, kodeki, ustawienia

Bluetooth w sprzęcie audio - wersje, kodeki, ustawienia

W dobie niesamowitej popularności bezprzewodowego sprzętu audio trudno zaprzeczyć, że jest to przyszłość. I to nie tylko jeśli chodzi o urządzenia mobilne, ale także te, z których korzystamy w domu. Trzymając w ręku smartfon czy tablet, potrzebujemy przecież tylko kompatybilnej z nimi elektroniki, aby móc wygodnie odtwarzać muzykę z ulubionego...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

O historii sprzętu audio można się wiele nauczyć przeglądając dzieje firm, które tworzą go od wielu, wielu lat. Korzeni większości wynalazków stanowiących swoiste kamienie milowe w rozwoju technologii nagrywania i odtwarzania dźwięku należy oczywiście szukać w Europie i USA, ale chyba nikt nie ma wątpliwości, że życie dzisiejszych audiofilów nie...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Sade - Zmysłowa królowa elegancji

Sade - Zmysłowa królowa elegancji

Wyobraźcie sobie, że siedzicie w przyciemnionym klubie jazzowym w latach czterdziestych XX wieku. Mężczyźni noszą eleganckie, dopasowane garnitury, we włosach...

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Vintage

Marantz 2130

Marantz 2130

Dziesiątki lat istnienia w branży audio zaowocowało setkami urządzeń, które do dziś fascynują swoim wyglądem oraz brzmieniem. Niestety jest pewien...

Słownik

Poprzedni Następny

FLAC

Free Lossless Audio Codec - format bezstratnej kompresji dźwięku chętnie wybierany przez audiofilów. W przeciwieństwie do stratnych kodeków dźwięku takich jak Vorbis, MP3 i AAC, kodek FLAC nie usuwa żadnych...

Cytaty

WalterPater.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.