Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

1ARC Arrow

1ARC Arrow

Niezbyt często zdarzają się mi testy urządzeń wyprodukowanych w Polsce. Wynika to po części z tego, że nadal w naszym kraju jest stosunkowo niewielu producentów, a dystrybutorzy firm zagranicznych mają większą siłę przebicia. Dlatego jestem zawsze bardzo zadowolony, kiedy w moje ręce trafia jakieś urządzenie oznaczone naklejką "Made in Poland". Urządzenia proponowane przez rodzimych producentów są bardzo różne. Są firmy wytwarzające sprzęt z najwyższej półki, dla zasobnych w gotówkę miłośników muzyki, często fantastycznie zaprojektowane i wykonane. Są urządzenia dopasowane do indywidualnych życzeń klientów, jednostkowe, produkowane na konkretne zamówienie. Jest też spora grupa produktów, gdzie konstruktorzy stawiają jedynie na brzmienie, całkowicie ignorując sferę wizualną, co moim zdaniem nie jest najlepszym rozwiązaniem. I w końcu jest całkiem duża grupa produktów dopracowanych wizualnie, dobrze grających i do tego jeszcze wycenionych w sposób bardzo rozsądny. Może trochę uprzedzę fakty, ale testowany przedwzmacniacz plasuje się w tej ostatniej kategorii.

Ale o szczegółach nieco później. Sama firma 1ARC nie była mi znana aż do momentu otrzymania do rąk testowanego urządzenia. Po drobnym rozpoznaniu okazało się, że to produkt konstruktorów zaprzyjaźnionych ze sklepem sprzedającym płyty winylowe - Vinyl Goldmine. Ten fakt wzbudził moje zainteresowanie, ponieważ jeśli jakieś urządzenie jest zaprojektowane przez pasjonatów i dla pasjonatów, zazwyczaj brzmienie takiego produktu jest co najmniej satysfakcjonujące.

1ARC Arrow

Wygląd i funkcjonalność

1ARC Arrow składa się z dwóch osobnych pudełek. Jedno, większe, zawiera właściwy przedwzmacniacz, drugie jest zewnętrznym zasilaczem. Jednostka centralna jest stosunkowo nieduża - ma około 25 cm szerokości i głębokości oraz 5 cm wysokości. Cała obudowa wykonana jest z grubych płytek aluminiowych - gruby front jest srebrny, szczotkowany, reszta obudowy anodowana na czarno. Całość jest solidnie poskręcana, a wszystkie wkręty zagłębiono w odpowiednich podfrezowaniach, co wygląda bardzo estetycznie. Na przedzie obudowy nie ma żadnych manipulatorów ani logo producenta, jest jedynie umieszczona po środku, bliżej dołu obudowy, dyskretna czerwona dioda sygnalizująca włączenie zasilania. Cztery imbusowe wkręty mocujące front do reszty należy uznać za elementy dekoracyjne. Logo odnajdziemy na górze, gdzie zostało prawdopodobnie laserowo wycięte i zabarwione na biało. Całość spoczywa na solidnych, antywibracyjnych nóżkach.

Tylna ścianka przedwzmacniacza jest o wiele ciekawsza. Po jej lewej stronie mamy wejście i wyjście na pozłacanych gniazdach RCA oraz zacisk uziemienia, po środku hebelkowy przełącznik rodzaju wkładki oraz regulator wzmocnienia (gain). Całości dopełnia gniazdo zasilania, będące typowym gniazdem XLR. Muszę jednak wrócić do przełącznika rodzaju wkładki i regulacji wzmocnienia, bowiem nie są do końca typowe. Oprócz standardowych nastaw dla wkładek MM i MC, przełącznik posiada jeszcze jedną pozycję - MC HO. Jest to o tyle ciekawe, że jak dotąd nie spotkałem się z tym w żadnym innym przedwzmacniaczu. Drugą ciekawostką jest regulacja wzmocnienia - jest bezstopniowa, ustawiana przy pomocy potencjometru. Daje to możliwość dostosowania wzmocnienia do czułości naszego wzmacniacza, czy też własnych preferencji w tym zakresie.

Jak wspomniałem wcześniej, zasilacz jest zewnętrzny. Wykonano go w dokładnie taki sam sposób jak jednostkę główną, z grubych płatów aluminium - to prawdziwy wypas. Sądząc po ciężarze, wmontowano tam dość dużych rozmiarów transformator. Przednia ścianka obudowy jest tak samo skromna, jak w głównym urządzeniu - tutaj także znajdziemy jedynie czerwoną, dyskretną diodę. Na tylnym panelu mamy gniazdo IEC z wyłącznikiem oraz zamontowany na stałe, bardzo długi i giętki przewód zasilający niskiego napięcia, pozwalający na dalekie rozstawienie obu części przedwzmacniacza. Według producenta przedwzmacniacz zasilany jest symetrycznie, napięciem +/- 18 V.

1ARC Arrow

Brzmienie

Jak zdradziłem na wstępie, 1ARC Arrow to bardzo kompetentnie grające urządzenie. W brzmieniu czuć ucho miłośnika winylu, postawiono bowiem na przyjemność ze słuchania, a nie wyczynowość. Dźwięk był gęsty, ciepły, prawdziwie analogowy. Testy zacząłem od muzyki jazzowej. W bardzo fajny sposób 1ARC poradził sobie z odwzorowaniem instrumentów, szczególnie akustycznych. Ich brzmienie było nieco pogrubione w niskich rejestrach, co dodawało im masy i naturalności. Dobrze została też oddana przestrzeń nagrań - scena dźwiękowa była całkiem spora, a źródła pozorne na niej dokładnie umiejscowione. Było też sporo tego, co tygrysy lubią najbardziej - audiofilskiego powietrza wokół instrumentów. Najważniejsze było jednak to, że dla 1ARC-a liczyła się tylko muzyka, a nie to, co się działo poza nią. To nie jest urządzenie dla wsłuchujących się w westchnienia muzyków z trzeciego rzędu orkiestry, ale dla tych, którzy przede wszystkim stawiają na zanurzenie się w spektaklu muzycznym i emocjach z tym związanych.

W zasadzie mógłbym poprzestać na opisie z poprzedniego akapitu, ale może nie wszystkich czytelników by to usatysfakcjonowało, więc spróbuję rozłożyć brzmienie testowanego przedwzmacniacza na więcej składowych. Zacznijmy od basu. Do oceny tego podzakresu wykorzystałem oprócz jazzu także płyty z muzyką elektroniczną. Szczególnie utwory Kraftwerk i Dead Can Dance są dla mnie dobrym testerem. Arrow poradził sobie z nimi doskonale. Utrzymał właściwy rytm, pozwolił na zejście ich na odpowiednią głębokość i odpowiednio to kontrolował. Jedynie na ich najniższej części następowało lekkie rozmycie, ale to absolutnie wybaczalne na tym poziomie cenowym. Bardzo przy tym podobała mi się barwa i potęga tego zakresu - naprawdę na wysokim poziomie.

Wysokie tony nie odstawały jakością od basu. Były dźwięczne, wyraźne, a przy tym nie popadające w przesadę, nie wybijające się na pierwszy plan. Nie było też w nich śladu zapiaszczenia. Perkusjonalia były czytelne, miały odpowiedni dla siebie blask. Także w muzyce elektronicznej sprawdzało się to bardzo dobrze. Stare, analogowe syntezatory z płyt Jean Michela Jarre'a czy Vangelisa brzmiały czasem ostro, czasem z lekkim zawoalowaniem, ale właśnie takie powinny być! Naprawdę ciężko jest znaleźć urządzenie, które potrafi to przekazać w tak bezpośredni sposób.

Także średnica nie sprawiła zawodu. Do oceny tego podzakresu najczęściej używam płyt z wokalami, tak też było i tym razem. Lekkie dociążenie dołu pasma zaowocowało tym, że głosy brzmiały bardziej zmysłowo i gładko, niż zazwyczaj. To pomogło trochę trudnym do prawidłowego odtworzenia gardłom, na przykład zachrypniętemu Peterowi Gabrielowi, czy zazwyczaj piszczącej Kate Bush. Z kolei u Adele czar był jeszcze większy, niż zwykle. Konstruktorowi testowanego phono stage'a zdecydowanie udało się uzyskać bardzo przyjemną barwę tego podzakresu, co nie jest wcale takie oczywiste, szczególnie w tym zakresie cenowym.

Na koniec wspomnę może o jednej, dość ważnej rzeczy. Większość odsłuchów przeprowadziłem korzystając z mojego gramofonu i wkładek MC, ale gościnnie miałem u siebie gramofon Transrotora wyposażony we wkładkę MM. Porównując brzmienie na obu rodzajach wkładek mogę powiedzieć, że jest niemal identyczne. Myślę, że różnice, które usłyszałem - nieco gorsze zejście basu, utwardzenie wysokich tonów oraz utrata pewnej plastyczności średnicy z wkładką MM - wynikają bardziej z różnic pomiędzy wkładkami (i deckami), niż odmiennym podejściem 1ARC-a do wzmacnianego sygnału. Jak dla mnie to bardzo dobry prognostyk dla wszystkich, którzy dysponują wkładką MM, a chcą w przyszłości przejść na wersję z ruchomą cewką - Arrow nie będzie ich ograniczał, a może pokazać, że warto takowej zmiany dokonać.

1ARC Arrow

Budowa i parametry

Niestety producent nie pozwolił nam zajrzeć do środka obudów, więc jedyny opis budowy, jaki posiadam, został przedstawiony mi przez konstruktora. Zgodnie z nim, układ wewnętrzny jest całkowicie autorski, oprócz korekcji krzywej RIAA ma dodatkową korekcję eliminującą pasmo powyżej 50 kHz, co ma poprawić reprodukcję wokali, szczególnie przy stosowaniu gorszej jakości wkładek. Układ przedwzmacniacza zbudowany jest wokół selekcjonowanych wzmacniaczy operacyjnych produkcji Analog Devices. Warto jeszcze wspomnieć, że stabilizowany zasilacz dostarcza do jednostki głównej napięcie symetryczne. Według producenta, w ten sposób można osiągnąć o wiele lepsze parametry pracy op-ampów, nie do wykonania przy zasilaniu tylko jednym napięciem. Mam jednak dwa drobne zastrzeżenia natury ergonomicznej - zacisk uziemienia dla przewodu gramofonowego jest umieszczony bliżej gniazd wyjściowych, niż wejściowych, co u mnie - gdzie ten przewód jest połączony na stałe z interkonektem - spowodowało pewną trudność w jego podłączeniu. Także średnica tego zacisku jest zbyt duża - widełki przewodu uziemieniowego nie obejmowały sztyftu, trzeba więc było trochę pokombinować, żeby go wpiąć. I to by było na tyle jeśli chodzi o minusy.

1ARC Arrow

Konfiguracja

HP Thin Client (Win XP + Foobar2000/JRiver), Monster Cable 250DCX, Vovox Vocalis, B&W 804S, Linn Unidisk 1.1, Hegel HD20, iFi iDSD, Stello U3, Manley Shrimp, Linn Akurate A2200, Linn Silver, Linn Black, Mogami Pure Resolution, Ultralink Audiophile Mk II, Enerr Holograph Hybrid, Gigawatt PF-2, Gigawatt PF-1, Gigawatt LC-2 mk II, Gigawatt LC-1 mk II, Audionova Starpower mk II, Michell Gyro SE, Jelco 750D, Dynavector DV-20X2 L, Lyra Dorian, iFi iPhono, iFi Tube, AKG K142HD, AKG K619, Pro-Ject Headbox i gościnnie Transrotor Rossini, Transrotor TR800 i Transrotor Uccello.

1ARC Arrow

Werdykt

Bardzo dobrze wykonane urządzenie zaprojektowane przez pasjonatów czarnej płyty, co słychać. Czaruje słuchacza prawdziwie winylową barwą dźwięku i gęstym przekazem. Dodatkowo posiada unikatowe rozwiązania funkcjonalne - bezstopniową regulację wzmocnienia i dostosowanie do wkładek MC HO. Myślę, że producent będzie dalej pracował nad jego rozwojem, być może wersją pozwalającą na zmianę wszystkich nastaw obciążenia i pojemności wkładki, ale już teraz urządzenie to stanowi bardzo ciekawą propozycję dla posiadaczy średniej klasy gramofonów. Co najważniejsze, dobrze gra zarówno z wkładkami MM jak i MC, a to naprawdę nie jest częste. Oczywiście nie jest to sprzęt bez wad. Jak w każdym urządzeniu z tej półki cenowej, tutaj też konstruktor musiał zdecydować się na pewne kompromisy. Ale moim zdaniem, wyborów dokonał bardzo dobrych. Zdecydowanie polecam więc wciągnięcie 1ARC-a na listę odsłuchową przez wszystkich, którzy szukają naprawdę dobrego przedwzmacniacza gramofonowego.

Dane techniczne

Pasmo przenoszenia: 19 – 21000 Hz (korekcja RIAA + autorska 3,2 μS)
Tryb sterowania: Manualny
Typ wkładki: MM/MC/MC HO
Typ pracy układu: Układ scalony (podwójny układ wzmacniaczy operacyjnych)
Zniekształcenia THD: <0,03%
Pojemność wejściowa MM: 150 pF
Impedancja wejściowa MM: 47 kΩ
Impedancja wejściowa MC: 91 Ω
Impedancja wejściowa MC HO: 1 kΩ
Wzmocnienie MM: 30-60 dB (regulacja płynna)
Wzmocnienie MC: 30-60 dB (regulacja płynna)
Stosunek sygnał/szum MM: 78 dB
Stosunek sygnał/szum MC: 79 dB
Zużycie prądu: 10W (zasilacz symetryczny stabilizowany)
Cena: 3199 zł

Sprzęt do testu udostępniła firma 1ARC.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy6

Rozdzielczość
Poziomy5

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy6

Spójność
Poziomy8

Muzykalność
Poziomy8

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy8

Funkcjonalność
Poziomy6

Cena
Poziomy7

Nagroda
sl-rekomendacja


Komentarze (7)

  • Maciek

    Dobrą praktyką jest pokazywanie co dane urządzenie ma w środku, jak i z czego jest zbudowane. Niestety na stronie producenta nie można uświadczyć zdjęć wnętrza. Jakość komponentów i wykonania determinuje przynajmniej w moim wypadku decyzję o wstępnym odsłuchu i ewentualnym późniejszym zakupie.

    0
  • revelatorr

    Ja myślę że najlepszą praktyką byłoby zamieszczanie przez producenta schematów elektronicznych i jeszcze spisu części, które trzeba kupić, żeby sobie taki klocek złożyć w piwnicy.

    1
  • Grzegorz

    Zapewniam, że złożony gra znacznie lepiej niż rozmontowany na czynniki pierwsze :)

    1
  • Sławek

    Jaka cena? Bo że relacja cena/jakość dobra to niewiele jeszcze mówi!

    0
  • stereolife

    Cena zgodnie ze stroną producenta wynosi 3199 zł.

    0
  • SBK

    W środku słabiutko i odsłuch też nie za bardzo...

    0
  • Przemek

    Panie Krzysztofie mam na odsłuchu obecnie wersję SE i mam pytanie natury technicznej. Jak Pan sobie poradził z widełkami od przewodu uziemieniowego - moje również są zbyt wąskie dla sztyftu i w całości go nie obejmują. Odginać je? Pozdrawiam!

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...
Garfield
Pytanie czy wolumeny sprzedaży potwierdzają tę tezę. Topowe dzielone modele mogą mieć dla producentów charakter wizerunkowy i dlatego są ważne, ale czy faktyczn...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Gramofony, szlifierki, odtwarzacze czarnych płyt, adaptery, patefony, odtwarzacze analogowe, fonografy... Jakkolwiek byśmy nie nazwali tych poczciwych urządzeń, które są z nami już od ponad 130 lat, możemy zawsze powiedzieć o nich to samo - od dziesięcioleci dostarczają nam niezapomnianych przeżyć związanych z odtwarzaniem ukochanych utworów. Wielu melomanów pamięta o ich...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Brytyjskie podejście do oryginalnego brzmienia - Quad

Brytyjskie podejście do oryginalnego brzmienia - Quad

Jak podaje popularna internetowa encyklopedia, Quad, inaczej wszędołaz, to pojazd czterokołowy przeznaczony głównie do sportu i rekreacji. Zwykle jest to coś w rodzaju czterokołowego motocykla, który doskonale nadaje się do jazdy poza drogami utwardzonymi. Ze względu na walory napędowe znajduje zastosowanie w wojsku, ratownictwie górskim i rolnictwie. Dla audiofila ten...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Popularne artykuły

Vintage

Technics RS-1506 US

Technics RS-1506 US

Sprzęt audio ma swój nieodparty urok – potwierdzą to nawet ci, którzy nie interesują się tego rodzaju rzeczami i przechodzą...

Słownik

Poprzedni Następny

Anti-skating

Siła przeciwpoślizgowa w gramofonach analogowych lub po prostu system przeciwdziałania sile dośrodkowej działającej na wkładkę. Podczas odtwarzania płyty winylowej, igła gramofonu poruszająca się w rowku jest przyciągana do środka płyty....

Cytaty

HarukiMurakami.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.