Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

[English version] Acoustic Zen to amerykańska firma, która nigdy nie należała do grona najbardziej rozpoznawalnych producentów okablowania takich, jak Cardas, Audioquest, Nordost czy Tara Labs, ale ze względu na przewodniki zastosowane w jej kablach oraz walory brzmieniowe jest dobrze kojarzona przez wtajemniczonych audiofilów. Markę założył Robert Lee, który wcześniej stworzył kable Harmonic Technology. Nic dziwnego, że produkty obu marek łączy więcej, niż tylko nazwisko założyciela - podobna jest także filozofia i zastosowane materiały, ze szczególnym naciskiem na metal, z którego wykonane są przewodniki. Amerykanie jako jedni z pierwszych zaczęli stosować stopy monokrystaliczne. Metody otrzymywania drutów o długich kryształach są różne, ale pomysł dość prosty - im mniej mikroskopijnych barier w przewodniku, tym czystszy i mniej zniekształcony sygnał. Technologia stosowana przez amerykańską firmę nosi nazwę Zero Crystal, a aplikuje się ją do miedzi i srebra o bardzo wysokiej czystości.

Przygodę z kablami Acoustic Zen możemy zacząć od interkonektu Oscar Link za 650 zł lub znanego i bardzo lubianego modelu Wow w cenie 1080 zł za metr. Para trzymetrowych kabli głośnikowych Epoch kosztuje 1820 zł, a więc naprawdę znośnie. Jednym z najbardziej znanych produktów w katalogu jest kabel zasilający Gargantua II, któremu przyjrzymy się już niedługo w grupowym teście hi-endowych sieciówek. Najpierw posłuchamy jednak kompletu złożonego z interkonektu Matrix Reference II i kabla głośnikowego Hologram II. Teoretycznie nie są to przewody z tej samej serii, jednak zarówno ich wygląd zewnętrzny, jak i kategoria cenowa sugerują, że mogą stanowić zgraną parę.

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Wygląd i funkcjonalność

Dostarczony przez dystrybutora komplet to średnia półka w katalogu Acoustic Zena. Oba modele są zauważalnie droższe niż wspomniany wyżej entry-level, ale do szczytowych przewodów z serii Absolute brakuje im jeszcze jakieś kilkadziesiąt tysięcy złotych. Kable przyjeżdżają do nas w zamykanych na suwak pokrowcach. To eleganckie i bardzo praktyczne rozwiązanie, które przy okazji zaoszczędzi nam trochę miejsca w domu. Unikniemy też zakłopotania, kiedy któryś ze znajomych zobaczy w naszym garażu wielką, drewnianą skrzynię, a my będziemy musieli poinformować go, że to puste opakowanie po naszych audiofilskich kablach.

Od razu wiadomo, że to już nie przelewki. Świadczy o tym zarówno grubość, jak i masa oraz zewnętrzna otulina kabla. Hologram II jest gruby niczym kciuk dorosłego mężczyzny, ale - co ciekawe - nie wygląda jak zwykły drucik zapakowany w kawałek węża ogrodowego i zabezpieczony koszulkami termokurczliwymi. Kiedy widzę cienkie końcówki przewodów wystające z bardzo grubego pancerza, zaczynam się zastanawiać, jaka tak naprawdę jest jego rola. Tutaj raczej nie ma wątpliwości, że zewnętrzna grubość kabla wynika z przekroju samych przewodników. Widać to w pobliżu wtyczek, gdzie wąż rozdziela się na dwie żyły. Obie są całkiem opasłe i wyraźnie skręcone. Całość jest zamknięta w purpurowej koszulce zewnętrznej ze srebrzystym oplotem chroniącym kabel przed uszkodzeniem. Siateczka świetnie spisuje się przy różnego rodzaju otarciach, ale jest również znakomitą zabawką dla kotów. Wiem o tym, bo Holograma II słuchałem już kilka ładnych lat temu i bardziej, niż wrażenia odsłuchowe zapamiętałem to, że dotarł do mnie jako kabel plus coś w rodzaju szczotki do kurzu utworzonej właśnie z pojedynczych niteczek srebrzystego oplotu. Futrzak kolegi po fachu najwyraźniej miał ubaw. Ze zdjęć zamieszczonych na stronie producenta wnioskuję, że preferowaną formą konfekcji są widełki, jednak dostępne są również bardzo porządne i wygodne w użyciu banany rozporowe. Wtyki umieszczone są pod kątem, co w tym przypadku jest bardzo mądrym pomysłem. Hologram II waży swoje i zwykłe, proste bananki mogłyby się zwyczajnie ułamać. Po umieszczeniu wtyczki w terminalu wystarczy dokręcić umieszczoną z tyłu śrubkę. Umieszczony wewnątrz bolec delikatnie rozpiera wtyk od środka, co blokuje go w gnieździe i zwiększa powierzchnię styku. Kabel jest kierunkowy, o czym informują strzałki umieszczone na labelkach z nazwą modelu.

Matrix Reference II również jest kierunkowy i zakończony zakręcanymi wtyczkami. Instalacja interkonektu jest przez to nieco upierdliwa, ponieważ musimy na zmianę dopychać i dokręcać każdą końcówkę. Warto jednak się do tego przyłożyć i operować tylko jednym wtykiem w danym momencie, ponieważ łączówka jest z gatunku tych masywnych. Posiadacze urządzeń wyposażonych w wysokiej jakości gniazda przykręcane do obudowy mogą spać spokojnie, natomiast jeśli macie bardziej pospolite gniazda, wlutowane bezpośrednio w płytkę drukowaną i nie przykręcane w żaden sposób do tylnej ścianki urządzenia, będziecie musieli zachować ostrożność, a przede wszystkim sprawdzić, czy rozstaw gniazd dla prawego i lewego kanału w ogóle pozwala na montaż tak grubych interkonektów. Z systemem Naima mi się udało, ale o ile w przypadku odtwarzacza poszło zupełnie gładko, to w przedwzmacniaczu musiałem już kombinować powolutku. Ze względu na sztywność opisywanych przewodów, warto też zostawić trochę wolnego miejsca za sprzętem. 20 cm to raczej niezbędne minimum.

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Brzmienie

Amerykańskie kable są często postrzegane jako te, które wyznaczają wręcz referencyjny poziom w dziedzinie głębi i ogólnej efektowności niskich tonów. Acoustic Zen zdaje się potwierdzać ten stereotyp, prezentując brzmienie masywne, pełnopasmowe, zbudowane z rozmachem, a do tego przyjemnie ocieplone. Monokrystaliczne przewodniki mają w sobie jakiś magnes, którego działanie ujawnia się już od pierwszych minut odsłuchu. Dźwięk jest gładki, a jednocześnie szczegółowy i napowietrzony. Gdybym miał się pokusić o bardzo wnikliwą analizę pasma, powiedziałbym, że przełom średnich i wysokich tonów jest tutaj leciutko cofnięty, natomiast już sama góra ma prawidłowe natężenie. Chwilami najwyższe rejestry są nawet delikatnie podkreślone, dzięki czemu muzyka nabiera lekkości, blasku i perlistości. Wysokie tony nie mają nerwowego charakteru kojarzonego na przykład ze stereotypowymi kablami wykonanymi z czystego srebra. Brzmienie w całym paśmie jest bardzo przyjemne i wyrafinowane. Góra stanowi znakomitą przeciwwagę dla głębokich, mięsistych i kalorycznych niskich tonów. Amerykańskie kable to nie kanapka z kozim serem i kiełkami, to raczej solidna porcja wołowiny w śmietanowo-ziołowym sosie z dobrze posolonymi frytkami, odrobiną sałatki i lekko kwaśnym sokiem jabłkowym. Może nie jest to przykład dania, jakie powinno dominować w naszym jadłospisie, ale niejednemu facetowi na jego widok zaświecą się oczy. Z opisywanymi kablami sprawa ma się podobnie. Na pewno nie są to przewody stworzone po to, aby stanowiły jakiś wzorzec neutralności gotowy do zamknięcia pod szklaną kopułą w Sèvres. Ale co z tego, jeśli słucha się ich tak fajnie...

Dwa duże plusy amerykańskiego kompletu są jednocześnie cechami, które najbardziej mnie zastanawiają w całej tej mieszance. Pierwszą jest ogólny realizm przekazu. W brzmieniu purpurowych węży stosunkowo szybko można namierzyć pewne cechy charakterystyczne - głęboki, chwilami nawet pogrubiony bas, gładką i ocieploną średnicę czy wreszcie perliste i przyjemnie napowietrzone wysokie tony. Teoretycznie trochę kłóci się to z dążeniem do uzyskania dźwięku prawdziwego i wiernego oryginałowi. Tutaj jednak brzmienie jest bardzo namacalne i bezpośrednie. W ogóle nie stoi to w sprzeczności z faktem, że kable nadają muzyce trochę własnej sygnatury. Mamy do czynienia ze spektaklem odgrywanym tu i teraz. Drugim ogromnym plusem amerykańskich przewodów jest przestrzeń. Zeny z każdych wykorzystanych w teście kolumn pomogły wycisnąć w tym temacie wszystko, co najlepsze. Scena stereofoniczna budowana przy ich udziale była zawsze ogromna i znakomicie zorganizowana. Mimo ogólnego rozmachu, nie miałem wrażenia bałaganu i nie gubiłem się w masie otaczających mnie dźwięków. Prawdopodobnie dlatego, że źródła pierwszoplanowe były zawsze solidnie osadzone na linii bazy, w związku z czym zawsze można było znaleźć w muzyce dobry punkt zaczepienia. Całość była delikatnie wysunięta do przodu, jednak dalsze plany wcale nie świeciły pustkami. Stereofonia prawdopodobnie w jakimś stopniu potęgowała efekt realizmu i bliskości muzyki.

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Budowa i parametry

Interkonekt Acoustic Zen Matrix Reference II zbudowany jest w 96% z miedzi Zero Crystal o czystości 6N i w 4% ze srebra Zero Crystal o czystości 7N. Każdy splot srebrnych i miedzianych przewodników jest osobno izolowany teflonem w celu poprawienia spójności sygnału. W modelu tym zastosowano również firmowe rozwiązanie o nazwie Constant Air Twist. Przewodniki znajdujące się w teflonowych rurkach są skręcone tak, aby geometria kabla się nie zmieniała nawet przy jego mocnym zgięciu. Łączówka ma podwójne ekranowanie i jest dostępna z wtykami RCA i XLR, przy czym dopłata do wersji XLR wynosi 200 zł. W głośnikowym Hologramie II zastosowano wyłącznie przewodniki z miedzi Zero Crystal o czystości 6N. Każdą z żył tworzą dwa sploty o grubości 9 i 11 AWG. Izolatorem jest polietylen wypełniony powietrzem. Kabel występuje zarówno w wersji pojedynczej, jak i droższej o 300 zł wersji bi-wire. Oprócz odcinków trzymetrowych dostępne są także pary o długości 2,4 m.

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Konfiguracja

B&W 683 S2, Albedo HL 2.2, Kudos Cardea C2, Naim CD5 XS, Naim NAC 152 XS, Naim NAP 155 XS, Unison Research P40, Tellurium Q Black, Cardas Clear Light, Albedo Geo, Enerr AC Point One, Enerr Symbol Hybrid, Enerr Holograph, Cardas Clear Beyond, Ostoja T1.

Acoustic Zen Matrix Reference II + Hologram II

Werdykt

Znakomite kable, które potrafią połączyć przyjemność słuchania z mięsistym basem, koncertową przestrzenią i bardzo wysokim realizmem prezentacji. Według mojej klasyfikacji niebezpiecznie zbliżają się do poziomu hi-endowego. Nawet jeśli nie są to przewody stawiające na pierwszym miejscu wierność wobec oryginału (a pewnie nawet ich najwięksi zwolennicy przyznają, że nie są), na pewno kochają muzykę i dają mnóstwo frajdy z jej słuchania. Szczególnie godne polecenia do systemów, którym przydałoby się lepsze wypełnienie w zakresie niskich tonów, troszeczkę ciepła i otwartego, bezpośredniego charakteru.

Dane techniczne

Materiał przewodnika: Miedź i srebro Zero Crystal
Zastosowane technologie: Constant Air Twist
Dielektryk: Teflon, polietylen, powietrze
Ceny: Matrix Reference II - 2800 zł (1 m RCA), Hologram II - 6600 zł (2 x 3 m)

Sprzęt do testu dostarczył salon Chillout Studio.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga4Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga3Rownowaga4Rownowaga5RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy7

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy6

Spójność
Poziomy5

Muzykalność
Poziomy7

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo2

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo14

Jakość wykonania
Poziomy6

Funkcjonalność
Poziomy5

Cena
Poziomy6

Nagroda
sl-rekomendacja

 


 

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Sennheiser HD 550

Sennheiser HD 550

Kiedy w 2021 roku Sennheiser sprzedał swój dział produktów konsumenckich szwajcarskiej firmie Sonova, która specjalizuje się w produkcji aparatów słuchowych, fani niemieckiej marki, będącej jednym z najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych...

Bannery boczne

Komentarze

stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...
Garfield
Pytanie czy wolumeny sprzedaży potwierdzają tę tezę. Topowe dzielone modele mogą mieć dla producentów charakter wizerunkowy i dlatego są ważne, ale czy faktyczn...
Paweł
Dzień dobry, może ktoś posiada informacje, czy można do Polski sprowadzić phono board do Unison Research Unico Primo?
Krzysztof
Są dwa procesy - wypalanie sprzętu, czyli nowy, surowy sprzęt poddajemy procesowi ułożenia i uzdatnienia całej elektroniki i wygrzewanie sprzętu (sprzęt był już...

Płyty

Przemysław Rudź & Artur Wolski - Enchanted Lighthouse

Przemysław Rudź & Artur Wolski - Enchanted Lighthouse

Gdynia, listopad retrofuturystycznego 2019 roku, zanurzoną w gęstym smogu latarnię morską mija na niebotycznej wysokości 800 m należący do korporacji...

Newsy

Tech Corner

Praktyczny przewodnik po klasach pracy wzmacniaczy audio

Praktyczny przewodnik po klasach pracy wzmacniaczy audio

Czym powinien kierować się miłośnik sprzętu audio przy wyborze wzmacniacza? Gdyby na tak postawione pytanie można było udzielić prostej i zwięzłej odpowiedzi, pewnie nikt nie zawracałby sobie głowy testami i odsłuchami. Przyjmijmy jednak, że mamy już pewne rozeznanie w temacie, a z długiej listy dostępnych na rynku modeli chcemy wybrać...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

Co przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o Francji? Wiadomo - świetna kuchnia, doskonałe wina i sery, luksusowe perfumy, nowoczesna architektura, pokazy mody, festiwale filmowe, słynni malarze i wiecznie zakorkowane uliczki Paryża. Dla amatorów sprzętu hi-fi jest to także jeden z najważniejszych krajów na audiofilskiej mapie świata. To właśnie tutaj...

Poradniki

Listy

Galerie

Dyskografie

Dirge - Metalowy collage

Dirge - Metalowy collage

Dirge to po angielsku lament, zawodzenie, elegia, pieśń żałobna. Jest to również nazwa francuskiej grupy założonej w 1994 roku, niedaleko...

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Popularne artykuły

Vintage

Linn Isobarik

Linn Isobarik

Linn to założona w 1972 roku szkocka firma, która nie raz potrafiła zaskoczyć świat audio interesującymi rozwiązaniami. Jednym z takich...

Słownik

Poprzedni Następny

Głośnik elektrostatyczny

Rodzaj głośnika o budowie zasadniczo różniącej się od najpopularniejszych głośników elektrodynamicznych. W konstrukcji elektrostatycznej zamiast membrany napędzanej przez cewkę poruszającą się w polu utworzonym przez magnes, dźwięk jest emitowany przez...

Cytaty

CarlosRuizZafon.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.