Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

JBL Arena 180

JBL Arena 180

JBL to powszechnie znana firma produkującą sprzęt audio, należąca do koncernu Harman International. Nazwa nawiązuje do pierwszych liter jej założyciela - Jamesa Bullough Lansinga - który udźwiękowił pierwszy film w historii kina. Firma powstała w 1946 roku i początkowo produkowała głośniki oraz związaną z tym tematem elektronikę. James nie skończył formalnie żadnej szkoły inżynierskiej, ale z powodu swoich uzdolnień w kierunku elektroniki stał się lokalnym inżynierem stacji radiowej. Można więc powiedzieć, że był niezwykle uzdolnionym samoukiem. Po przygodach w lokalną rozgłośnią, James postanawia przeprowadzić się do Salt Lake City, gdzie zakłada swoją firmę - Lansing Manufacturing Company - która zajmuje się budową głośników radiowych. Miasto to jednak nie staję się docelową siedzibą Jamesa i jego firmy, która to w 1927 zostaje przeniesiona do Los Angeles. Po sukcesie filmu udźwiękowionego przez firmę Jamesa, niemal każde studio filmowe złożyło zapotrzebowanie na sprzęt kinowy.

Do 1935 roku James Lansing udoskonala i produkuje system głośników tubowych dla kin. Lansing Manufacturing Company jednak upada po tragicznej śmierci dyrektora - Kena Deckera. James sprzedaje firmę korporacji Altec Service Corporation, gdzie wcześniej stworzył technologię A-4 Speaker - system, który staję się standardem w kinach. Przyzwyczajony do prowadzenia biznesu samodzielnie, James wkrótce zakłada swoją nową firmę - JBL. Ta, mimo dużego doświadczenia właściciela, stosunkowo szybko popada w długi i przechodzi kryzys. James Bullough Lansing popada w głęboką depresję, odbierając sobie życie. Gdyby tylko wiedział, jak dalej potoczy się historia JBL-a...

Udziały firmy trafiają do skarbnika - Williama Thomasa - który stawia firmę na nogi. W 1950 roku przy udziale inżyniera Williama Hartsfielda powstają pierwsze zespoły głośnikowe o nazwie pochodzącej od jego nazwiska - Hartsfield. Stają się one hitem wśród użytkowników systemów kina domowego. Zaczynają się "tłuste" lata firmy i jej prosperowania. W 1969 roku JBL zostaje przejęty przez Jervis Corporation, która wkrótce zmienia nazwę na trwającą po dziś dzień Harman International Industries. JBL ma swoje osiągnięcia, tworząc przez dekady sprzęt dla miłośników dźwięku na każdym polu - systemy hi-fi, pro-audio, car-audio, sprzęt nagłaśniający koncerty, kina, hale, domy... Funkcjonuje nawet opinia, że wybierając się do dowolnego kina, centrum handlowego czy innego obiektu użyteczności publicznej, na 90% usłyszymy tam dźwięk wydobywający się z głośników JBL-a. Ponadczasowe konstrukcje tej marki odświeżane i udoskonalane po dziś dzień, jak chociażby słynny system K2, można by jeszcze wymieniać bez końca, jednak dziś zajmiemy się zupełnie inną półką cenową.

JBL Arena 180

Wygląd i funkcjonalność

Kolumny JBL Arena 180 są przedstawicielami klasycznego stylu i podejścia do kwestii konstrukcji zespołów głośnikowych. Mamy do czynienia z niedużą, smukłą podłogówką, która może występować w dowolnym kolorze pod warunkiem, że jest to kolor czarny lub biały. Obudowy pokryto drewnopodobną okleiną winylową, a zdobią je minimalistyczne maskownice i elementy ze szczotkowanego metalu. Na froncie znajdują się dwa 178-mm woofery policelulozowe i 25-mm tweeter z miękką kopułką wyposażony w technologię HDI (High Definition Imaging), pierwotnie opracowaną dla profesjonalnych monitorów studyjnych JBL M2 Master Reference Monitor. Są one o wiele droższe od opisywanych zestawów, dlatego ten fakt można uznać za ich duży plus. System HDI ma za zadanie rozpraszać wysokie częstotliwości równomiernie na większym obszarze odsłuchowym.

Pod przetwornikami, w centralnym punkcie znajduję się charakterystyczne, czarne logo firmy na srebrnym tle. Wpasowuje się ono doskonale w zakończenia maskownic ze szczotkowanego metalu. Oprócz zaokrąglonych brzegów, obudowa głośników charakteryzuje się ściankami zwężanymi do tyłu i od góry, co powoduje redukcję interferencji oraz fal stojących, które mogą wpłynąć negatywnie na brzmienie, przede wszystkim w dolnym zakresie pasma. Trzeba przyznać, że o ile nierównoległe boczne ścianki widuje się dość często, o tyle pochyła powierzchnia górna jest czymś nowym, a już na pewno w tym przedziale cenowym.

Z tyłu znajduje się otwór bas-refleksu, stąd przy ustawieniu tych kolumn trzeba liczyć się z większą przestrzenią potrzebną do prawidłowej pracy kolumn. Kolejnymi elementami umiejscowionymi z tyłu są tabliczka znamionowa oraz podwójne terminale do podłączenia kabli głośnikowych. Gniazda przyjmą prawie wszystkie możliwe wtyki - banany, widełki i gołe druty. W podstawach kolumn zamontowane są gumowe nóżki, które można szybko zamienić na kolce również znajdujące się na wyposażeniu, co niewątpliwie cieszy. Warto także dodać, że seria Arena jest obecnie najtańszą cenowo propozycją w katalogu JBL-a i, jeśli nie liczyć głośników bezprzewodowych, znajduje się tuż za kolumnami należącymi do serii Studio. Jest to kompletna linia kolumn, na którą składa się 6 modeli - 2 dwudrożne kolumny podłogowe (Arena 180 i 170), 2 dwudrożne monitory (Arena 120 i 130), dwuipółdrożny głośnik centralny (Arena 125C), 1 subwoofer aktywny (SUB 100P). Pozwala to dowolnie skonfigurować system zarówno pod system stereo, jak i instalację kina domowego.

JBL Arena 180

Brzmienie

Kolumny trafiły do mnie dobrze wygrzane, więc od razu przeszedłem do odsłuchu. Areny 180 są budżetowymi kolumnami i pewnie tak należałoby je potraktować jeśli chodzi o resztę toru. Ponieważ jednak chciałem od razu poznać pełnię ich możliwości, zdecydowałem się na podłączenie do nich o wiele droższego wzmacniacza i odtwarzacza, które dobrze znam - Serii E niemieckiej firmy T+A. Wiem, że jest mało prawdopodobne aby ktoś inwestował w tak dobrą elektronikę do takich kolumn, dlatego jeżeli ktoś będzie chciał mi zarzucić, że taki test jest niemiarodajny i że powinienem wykorzystać klocki z podobnego przedziału cenowego - nie ma sprawy. Jednak budżetowy wzmacniacz na pewno nie pokazałby pełni możliwości JBL-i, a przecież dokładnie o to chodzi w testowaniu sprzętu - chcemy sprawdzić, ile można z niego wycisnąć. Jeśli elektronika przewyższająca wraz z okablowaniem kilkukrotnie cenę 180-tek pokazała możliwości tych zestawów to może jednak taki szczegółowy test ma sens? Odpowiedź pozostawiam potencjalnym nabywcom.

Jedziemy od góry. Wysokie tony w 180-tkach są bardzo przestrzenne i szczegółowe. Technologia HDI działa i to na wysokim poziomie. Mam parę nagrań studyjnych na których są pewne - jak by to nazwać - delikatne przesterowania w górnych rejestrach, które nie na wszystkich głośnikach są słyszalne i dlatego owe nagrania wykorzystuję do tego typu testów. W Arenach te przesterowania były słyszalne i to ze studyjną precyzją. Średnica - ten zakres jest wyeksponowany, a moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie, bo jest wystarczająco czytelny i nie widzę uzasadnienia dla tak dużej ekspansji nad innymi zakresami. Na niektórych nagraniach uwydatnienie średnich tonów sprawiało, że dźwięk stawał się nieco pudełkowaty. Możliwe, że konstruktorzy próbowali tutaj nawiązać do brzmienia hi-endowych kolumn JBL-a, w których zakres średnich tonów jest bardzo bliski i bezpośredni, jednak moim zdaniem w budżetowych zestawach nie trzeba było tego robić. Trzeba jednak zaznaczyć, że taki charakter średnicy może się podobać, szczególnie fanom audiofilskich monitorów. Z kolei bas to duży atut 180-tek. Potrafi zejść bardzo nisko, przy czym nie mamy efektu zamulenia. Jak na tak tanie kolumny, zakres niskich tonów jest bardzo precyzyjny i zwinny. Bardzo dobrze słucha się na nich kontrabasu, który dzięki podbitej średnicy 180-tek dostaje jakby dodatkowego dopalenia w górnych rejestrach. Nad wyraz dobrze słychać wtedy gryf, co jest trochę nienaturalne, ale też bardzo efektowne.

Schodząc z tematu równowagi tonalnej, warto wspomnieć o możliwościach największych Aren w kwestii dynamiki. Tutaj, jak to w JBL-ach, wszystko jedno czy tanich czy drogich, nie ma owijania w bawełnę - jest uderzenie i odczuwalna moc. W moim odczuciu wynika to z zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, dzięki którym nawet za te pieniądze udało się stworzyć kolumny, których dynamika stoi na bardzo wysokim poziomie. Scena stereofoniczna jest ukierunkowana na szerokość i w tym aspekcie 180-tki radzą sobie wzorowo jak na zestawy tej klasy. Na temat głębi można powiedzieć tyle, że jest - dźwięk nie jest zupełnie płaski, ale też nie liczyłbym na spektakularne efekty pozwalające "łapać" muzyków przechadzających się po scenie z przodu do tyłu. Potwierdziła się również inna cecha, którą często przypisuje się kolumnom z wykrzyknikiem - najlepiej słuchało mi się na nich skrajnych gatunków muzycznych. Przez większość testu była to muzyka albo mocna i energiczna albo akustyczna i spokojna. Ot, taki paradoks, na który być może składają się wszystkie charakterystyczne cechy JBL-owego grania. Z takimi kolumnami mamy pewność, że co jak co, ale nudy podczas słuchania nie będzie!

JBL Arena 180

Budowa i parametry

JBL Arena 180 to dwudrożne kolumny podłogowe z dwoma wooferami policelulozowymi o średnicy 178 mm i 25-mm miękką kopułką wyposażoną w technologię HDI (High Definition Imaging). Taka konfiguracja daje Arenom 180 zakres częstotliwości od 44 Hz do 40 kHz, przy czułości 87 dB i nominalnej impedancji 8 omów. Same przetworniki są produkowane w Chinach. Przed uszkodzeniem chroni je stylowa, zdejmowana maskownica wykończona elementami ze szczotkowanego metalu. Z tyłu znajduje się port bas-refleksu oraz podwójne, pozłacane terminale głośnikowe wyposażone w całkiem solidne śruby z tworzywa sztucznego. Zaciski są przyjmą zarówno gołe druty, jak i poważniejsze zakończenia takie, jak banany czy widełki. Obudowy kolumny wykonano z MDF-u pokrytego drewnopodobną okleiną winylową. Wewnętrzne wytłumienie zrealizowano poprzez obłożenie wszystkich ścianek warstwą wełny mineralnej. Co ciekawe, przewody łączące przetworniki ze zwrotnicą zabezpieczono przed wibracjami poprzez otulenie ich gąbką - tak jak to zwykle wygląda w subwooferach. Każda z kolumn mierzy niecały metr i waży 12,5 kg.

Konfiguracja

T+A E-Serie Music Player Balanced, T+A E-Serie Power Plant Balanced, okabowanie Cardas Audio Parsec (głośnikowy, interkonekt i zasilające), listwa T+A PowerBar 2+5.

JBL Arena 180

Werdykt

Arena 180 to po prostu kolejna udana konstrukcja JBL-a. Jak na ten przedział cenowy, jest co najmniej dobrze, a dodatkowo konstruktorom udało się pokazać tu pewien charakter i klimat, który fani amerykańskiej marki szybko skojarzą z wysokimi modelami przeznaczonymi do użytku domowego. Elektronika, której użyłem do testu wyciągnęła z nich same zalety, a wyeksponowaną średnicę można uznać za element firmowego grania. Areny na pewno sprawią przyjemność miłośnikom dużego i mocnego dźwięku i właśnie do nich jest adresowana ta oferta. Mocny i wyrazisty dźwięk za bardzo rozsądne pieniądze.

JBL Arena 180

Dane techniczne

Zalecana moc wzmacniacza: 20 - 200 W
Pasmo przenoszenia: 44 Hz - 40 kHz
Efektywność: 87 dB
Impedancja nominalna: 8 omów
Częstotliwość podziału: 2,1 kHz (18 dB/okt.)
Wymiary (W/S/G): 95,9/21,7/28,3 cm
Masa: 12,5 kg
Cena: 2498 zł/para

Sprzęt do testu dostarczyła firma JBL.

Zdjęcia: JBL, Tomasz Karasiński, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga5Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy6

Barwa dźwięku
Barwa5

Szybkość
Poziomy7

Spójność
Poziomy5

Muzykalność
Poziomy6

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo2

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy7

Funkcjonalność
Poziomy7

Cena
Poziomy7

Nagroda
sl-dobracena


Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...
Garfield
Pytanie czy wolumeny sprzedaży potwierdzają tę tezę. Topowe dzielone modele mogą mieć dla producentów charakter wizerunkowy i dlatego są ważne, ale czy faktyczn...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Najbardziej obiecujące i rewolucyjne formaty audio, które nie przetrwały próby czasu

Najbardziej obiecujące i rewolucyjne formaty audio, które nie przetrwały próby…

Przez wieki jedynym sposobem na delektowanie się muzyką było udanie się osobiście na koncert, recital lub jakiś mniejszy występ. Oczywiście zwykłemu zjadaczowi chleba nie dane było usłyszeć niczego oprócz karczemnych zespołów biesiadnych. Na takie ekscesy jak pełnoprawny koncert w operze, teatrze lub sali koncertowej pozwolić sobie mogli jedynie najbardziej zamożni,...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Historia ma znaczenie - Marantz

Historia ma znaczenie - Marantz

Marantz to jedna z tych firm, które powinien znać każdy miłośnik muzyki i dobrego brzmienia. Jeden z wielkich graczy, którym na przestrzeni lat udało się zachować swój wizerunek i opowiadać swoją historię nie inaczej, jak poprzez kolejne urządzenia zyskujące status kultowych. Może to trochę odważne stwierdzenie, ale wystarczy prześledzić internetowe...

Poradniki

Listy

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Popularne artykuły

Vintage

Thorens Reference

Thorens Reference

W dzisiejszych czasach często słyszy się głosy, że produkcja współczesnych urządzeń audio jest bardziej podyktowana względami finansowymi, niż dbałością o...

Cytaty

FriedrichNietzsche.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.