Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Najnowszy trend w hi-endowym audio - dźwięk w stanie nieważkości

  • Kategoria: Felietony
  • Olivier Meunier-Plante

Najnowszy trend w hi-endowym audio - dźwięk w stanie nieważkości

W świecie, w którym poszukiwanie idealnych wrażeń dźwiękowych osiągnęło wyżyny, pojawił się rewolucyjny pomysł, który podbija serca i portfele audiofilów na całym świecie - komory odsłuchowe o zerowej grawitacji. Ta awangardowa koncepcja, okrzyknięta "nieważkim doświadczeniem dźwiękowym", szturmem podbiła społeczność audiofilów, obiecując słuchową podróż dosłownie nie z tego świata. Początki komór odsłuchowych o zerowej grawitacji sięgają ekscentrycznego miliardera, Sir Treble'a Cleffingtona IV, który po doświadczeniu wszystkiego, od igieł gramofonowych ze skały księżycowej po audiofilskie diamentowe środki do usuwania woskowiny z uszu, zaczął tęsknić za czymś więcej. Pewnej nocy, gdy unosił się w swoim zbiorniku deprywacji sensorycznej, doznał olśnienia - "A co, jeśli jedyną rzeczą powstrzymującą czystość dźwięku, jest w rzeczywistości sama grawitacja?".

Wyobraźmy sobie pomieszczenie, w którym kajdany grawitacji nie wiążą już fal dźwiękowych, pozwalając im rozchodzić się w ich najbardziej nieskazitelnej i niezafałszowanej formie. Komora, hermetycznie zamknięta kapsuła, została zaprojektowana tak, aby dźwięk mógł przemieszczać się bez przeszkód, a słuchacze mogli swobodnie unosić się, otoczeni najczystszymi dźwiękami znanymi ludzkim uszom. W materiałach marketingowych znalazły się wzmianki o "kwantowych powierzchniach dźwiękowych" i "mgławicowych wzorach rezonansowych". Terminy te są tak zaawansowane technologicznie i naukowo mgliste, że natychmiast uwiodły społeczność audiofilską. Broszury mówią o wciągającym doświadczeniu dźwiękowym, które nie jest tylko 3D, ale 4D. Słuchacze mogą nie tylko usłyszeć, ale także poczuć muzykę, która wykracza poza fizyczne wymiary.

Aby zapewnić najwyższą wierność, komory zostały wyposażone w głośniki wykonane z żelaza meteorycznego, znanego ze swoich właściwości akustycznych w środowiskach o zerowej grawitacji, oraz kable izolowane pasmami pyłu międzygwiezdnego. Najważniejszy element? Sonic Levitation Grid. Ta najnowocześniejsza technologia wykorzystuje matrycę przetworników ultradźwiękowych do tworzenia trójwymiarowego pola dźwiękowego, które może fizycznie manipulować słuchaczem w komorze. Siatka ta pozwala audiofilom dosłownie unosić się w muzyce, zbliżając się lub oddalając od źródeł dźwięku, oferując w ten sposób bezprecedensowy poziom interaktywności i zanurzenia. Gdy słuchacze chłoną swoje ulubione melodie, opisują to uczucie jako "pływanie przez ocean dźwięku", gdzie każdy akord otacza ich i unosi w symfonicznym uścisku. Ta dynamiczna interakcja między słuchaczem a muzyką stanowi nowy, odważny rozdział w audiofilskiej sadze, zacierając granice między dźwiękiem a doznaniami, rzeczywistością a zadumą.

Komory odsłuchowe o zerowej grawitacji stały się ostatecznym symbolem statusu wśród audiofilów, którzy teraz szydzą z pojęcia "naziemnego" odsłuchu. "Jak można naprawdę docenić subtelności płyty winylowej, gdy jest ona obciążona przyciąganiem grawitacyjnym Ziemi?" - powiedział jeden z entuzjastów kosmicznych komór, podsłuchany na ekskluzywnej konwencji hi-fi. Krytycy jednak szybko zwrócili uwagę na absurdalność wydawania PKB małego kraju na taką komorę, argumentując, że różnice w jakości dźwięku mogą być bardziej psychologiczne niż rzeczywiste. Na szczęście ci malkontenci są często odrzucani jako filistyni, którzy po prostu nie potrafią docenić subtelności nieważkiego dźwięku.

Gdy komory odsłuchowe z zerową grawitacją stały się zenitem luksusu audio, nastąpiła fascynująca ewolucja w komponowaniu muzyki. Muzycy i kompozytorzy, zaintrygowani obietnicą nieważkiego dźwięku, zaczęli tworzyć utwory specjalnie zaprojektowane dla unikalnej akustyki tych komór. Kompozycje te, nazwane "astrosonicznymi", charakteryzowały się złożonymi układami przestrzennymi i wykorzystaniem częstotliwości, które wykorzystywały brak wpływu grawitacji komory na fale dźwiękowe. Muzyka była nie tylko słyszana, ale doświadczana w wielowymiarowej przestrzeni, z dźwiękami pozornie pochodzącymi ze wszystkich kierunków, w tym z góry i z dołu. Nowy gatunek przesunął granice tradycyjnej muzyki, oferując wciągającą podróż słuchową, która odzwierciedlała wrażenie unoszenia się w kosmosie i ugruntowała pozycję komór odsłuchowych z zerową grawitacją jako nie tylko marzenie audiofila, ale także nowe płótno dla muzycznej ekspresji.

W następstwie powstania komór odsłuchowych o zerowej grawitacji pojawiło się nowe zjawisko kulturowe - Orbitalne Towarzystwa Audiofilskie. Te ekskluzywne grupy, składające się z najbardziej oddanych purystów dźwiękowych, zaczęły organizować sesje odsłuchowe w stanie nieważkości, twierdząc, że stale zmieniające się siły grawitacyjne poprawiają wrażenia słuchowe w sposób wcześniej niewyobrażalny. Członkowie tych stowarzyszeń często angażują się w gorące debaty na temat najlepszych trajektorii orbitalnych, aby zmaksymalizować właściwości akustyczne symfonii Beethovena lub najnowszej eksperymentalnej muzyki elektronicznej.

Dziś nie wiadomo jeszcze, czy komory odsłuchowe o zerowej grawitacji są monumentalnym skokiem w technologii audio, czy też ostatecznym wyrazem muzycznej ekstrawagancji. Pewne jest natomiast, że swój pierwotny sens straciła dewiza, którą wielu producentów hi-endowego sprzętu kieruje się podczas ustalania cen - "sky is the limit".

Artykuł został opublikowany dzięki współpracy z magazynem PMA.

Komentarze (4)

  • Michał

    Świetna zajawka, godna naszego narodowego wieszcza poezji audio, Wojciecha P. ;-)

    6
  • Jacek

    Szanowny Panie Redaktorze. Czy po pierwszym kwietnia te komory, kapsuły od słuchowe będą jeszcze istniały? Gratuluję pomysłu i wyobraźni. Brawo. To z całą pewnością prima aprilis. Pozdrawiam.

    1
  • dariusz

    Świetne na prima aprilis.

    1
  • a.s.

    Bas będzie unosił się najniżej, później średnie i najwyżej wysokie, audiofila ekstremalna, głowę pozostaje oddać do psychiatry.

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Najpopularniejsze gniazda i wtyczki w sprzęcie audio

Najpopularniejsze gniazda i wtyczki w sprzęcie audio

Wielu audiofilów, a także niektórych ludzi mających niewielkie pojęcie na temat sprzętu stereo, fascynuje temat kabli używanych do łączenia zestawów głośnikowych ze wzmacniaczem, wzmacniacza z odtwarzaczem, a nawet tych odpowiadających za dostarczenie prądu do naszych urządzeń. Zanim jednak zagłębimy się w dywagacje na temat wyższości srebra nad miedzią czy sensu...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Ponad sto lat szlifowania - Dual

Ponad sto lat szlifowania - Dual

Dual to jedna z marek, do których audiofile, a w szczególności miłośnicy czarnych płyt, odnoszą się z wielkim szacunkiem. Ma to swoje uzasadnienie. Niemiecka manufaktura wydała na świat tyle znakomitych gramofonów, że aż ciężko je policzyć. Dobrze zachowana szlifierka tej marki to sprzęt, który po renowacji można bez kompleksów podłączyć...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Vintage

Optonica RP-9100

Optonica RP-9100

Gdy na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku płyta kompaktowa rozpoczynała swój triumfalny pochód po rynku audio, wielu melomanów w pierwszej...

Słownik

Poprzedni Następny

Kolumna

Inaczej zestaw głośnikowy. Niektórzy uważają, że kolumnami można nazywać tylko wolnostojące (podłogowe) zestawy głośnikowe, inni rozszerzają ten termin na wszystko, co stoi, gra i cieszy ucho. Lub prościej - wszystko,...

Cytaty

CarlosRuizZafon.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.