Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Niesłyszalne częstotliwości, czyli jak psy stały się krytykami hi-endowego sprzętu audio

  • Kategoria: Felietony
  • Olivier Meunier-Plante

Niesłyszalne częstotliwości, czyli jak psy stały się krytykami hi-endowego sprzętu audio

Świat naszych szczekających i merdających ogonami przyjaciół uwolnił swoje niezrównane zdolności słuchowe na scenie high-end audio. Na rynku nasyconym ludzkimi opiniami, psy wyłoniły się jako ostateczni koneserzy dźwięku, zbierając pochwały za ich niezrównane ucho do szczegółów i znacznie szerszy niż u nas zakres rejestrowanych częstotliwości. Wszystko zaczęło się od Bustera, 5-letniego Golden Retrievera z Seattle. Podczas gdy inne psy były zajęte gonieniem piłek tenisowych, Buster był bardziej zainteresowany balladami z gramofonu swojego właściciela, Jeffa. "Za każdym razem, gdy włączałem album »Bark Side...«, przepraszam, »Dark Side of the Moon«, Buster się podnosił." - mówi Jeff. "Na początku myślałem, że po prostu wspomina swoją szczenięcą miłość, ale potem zdałem sobie sprawę, że włuchuje się w wysokie tony, kontemplując dźwięki trójkąta".

Dzięki ich zdolności do odbierania częstotliwości wykraczających poza zakres nawet najbardziej oddanej ludzkiej błony bębenkowej, psy zawsze cieszyły się symfonią dźwięków, które ledwo możemy pojąć. Zdając sobie z tego sprawę, hi-endowe firmy audio szybko zmieniły swoją strategię marketingową. "Po co polegać na ludzkich uszach, które nie słyszą nawet dzwonka do drzwi, skoro mamy psy, które są w stanie wykryć zbliżającego się listonosza z odległości trzech przecznic?" - żartowała Linda Thompson, sprytna dyrektor generalna Audible Canine, wiodącego magazynu publikującego recenzje sprzętu audio w oparciu o reakcje czworonogów. Recenzenci, którzy nie korzystają z pomocy czworonogów, mają duży problem i twierdzą, że branża schodzi na psy. Nawet najdoskonalszy sprzęt pomiarowy, nie mówiąc już o ludzkich uszach, w porównaniu ze słuchem owczarka niemieckiego zdaje się psu na budę.

Aby testy były przejrzyste i zrozumiałe, wprowadzono nawet unikalny system "oceny łap". Ocena pięciu łap, wraz ze znaczkiem merdającego ogona, szybko stała się najbardziej pożądanym wyróżnieniem dla producentów sprzętu audio. Systemy, które nie sprawiały, że uszy beagle'a stawały dęba, lub nie wywoływały wymaganego machania ogonem u labradora, były natychmiast oznaczane jako "szorstkie" i w rezultacie znikały z rynku. Niektóre rasy, ze swoją dźwiękową wyższością, szybko wspięły się na szczyt. Pewien basset hound, który mimo wiszących uszu wykazał się nadzwyczajnymi zdolnościami oraz shiba inu, znany z tego, że nie potrafi słuchać sprzętu charakteryzującego się nierównym pasmem, stały się prawdziwymi gwiazdami psiego wszechświata audio. Aprobata niezwykle wybrednego szpica miniaturowego jest teraz cenniejsza niż nagroda Grammy.

Sesje treningowe dla tych krytyków nowej ery są intensywne, często obejmując rygorystyczne sesje słuchania przerywane jedynie przerwami na smakołyki i okazjonalną pogonią za wiewiórką. "Próba nakłonienia jamnika do skupienia się na średnich częstotliwościach, gdy rozprasza go aromat pobliskiej suszonej wołowiny, nie jest łatwa. Głodny zwierzak zabiera się do odsłuchu jak pies do jeża. Najlepiej zacząć szkolenie wcześnie, bo starego psa nie nauczysz aportować." - mówi najlepsza trenerka Mavis O'Reilly. Nie wszyscy są zadowoleni z tego przejęcia. Tradycyjni ludzcy audiofile czują, że ich terytorium zostało zaatakowane. "Mam złote uszy, a teraz wszyscy mówią, że nigdy nie będą tak złote jak u retrievera!" - protestuje Harold Jenkins, audiofil z 50-letnim doświadczeniem. Francuski piesek...

Przed psimi recenzentami stoją również duże wyzwania. Pierwsze przeznaczone do testu kable zostały niestety zakopany na podwórku. Słuchawki? Połknięte. Ale jak to mówią, każdy pies ma swój dzień i wydaje się, że ci czworonożni krytycy zostaną z nami na dłużej, a przynajmniej do czasu pojawienia się kolejnej wiewiórki. Nie można też zwalać wszystkiego na psie przyzwyczajenia. Zanim zaczniemy wieszać psy na naszym pupilu, zastanówmy się, czy w ten sposób nie wyraża swojej opinii, oszczędzając nam wielogodzinnych odsłuchów. Inwestując w nowy sprzęt, nie dajmy się jednak zwariować. Pies mimo wszystko nie powinien mieć w tej kwestii ostatniego, ehm, szczeknięcia. W końcu, jeśli jakiś wzmacniacz albo gramofon nie jest odpowiedni dla sznaucera, ale podoba się jego właścicielowi, nie może to być kość niezgody. Zazwyczaj sprawę załatwia dłuższy spacer, a jeśli to nie pomoże, w ostateczności można sięgnąć po kiełbasę.

Kto mógł przewidzieć, że w stale ewoluującym krajobrazie branży audio nasi futrzaści towarzysze staną się ostatecznymi krytykami, użyczając swoich bystrych uszu, aby ocenić, co brzmi najlepiej? W miarę zacierania się granic między ludzkimi i psimi koneserami, jedna rzecz pozostaje jasna - dobry system dźwiękowy cieszy nie tylko ucho, ale także duszę, niezależnie od gatunku. W miarę jak posuwamy się naprzód, staje się oczywiste, że psy nie tylko oferują bezwarunkową miłość, ale i nieomylne opinie na temat jakości dźwięku. Niezależnie od tego, czy jesteś ludzkim audiofilem, czy ciekawskim corgi, ostatecznie łączy nas wspólna miłość do melodii i harmonii. Następnym razem, gdy dostroisz się do swojego ulubionego utworu, pamiętaj, aby zatrzymać się, nadstawić ucha i docenić symfonię dźwięków, które rezonują w szerokim spektrum słuchaczy, dwunożnych lub czworonożnych.

Artykuł został opublikowany dzięki współpracy z magazynem PMA.

Komentarze (4)

  • Janek

    Falstart. Do 1 kwietnia jeszcze zostało kilka tygodni ;)

    6
  • a.s.

    Człowiekowi nie potrzeba niczego powyżej 24 bit/96 kHz, a 192 kHz to mocno na wyrost. U psa zakres słyszalnych dźwięków waha się w granicach od 15 Hz do 30 kHz, zaś u przeciętnego człowieka zakres ten wynosi około 20 Hz - 20 kHz, realnie 16 kHz. Minimalna częstotliwość próbkowania spełniająca ten warunek to 40 kHz. Jest to jeden z powodów, obok innych technicznych, że na CD dźwięk zapisany jest z częstotliwością próbkowania 44,1 kHz. Nie usłyszymy 48 kHz z próbkowania 96 kHz, ale marketing nam wciska coraz wyższe próbkowanie. Jeśli chodzi o rozdzielczość bitową, to 16 bit ma 96 dB, 24 bit ma 144 dB, 32 bit ma 192 dB. Nie znam urządzenia, które ma realnie taki stosunek sygnału do szumu w części analogowej jak te dwa ostatnie.

    0
  • Garfield

    @a.s. - Ale celem próbkowania powyżej 44,1 kHz wcale nie jest to, żeby słuchacz słyszał sygnał powyżej 20 kHz. Przeciwnie, chodzi o to, żeby ewentualne efekty aliasingowe (filtracja nie jest idealna) wystąpiły w miarę możliwości poza pasmem słyszalnym.

    0
  • a.s.

    @Garfield - Oczywiście, że tak, ale już przy częstotliwości próbkowania 96 kHz można stasować łagodny cyfrowy filtr dolnoprzepustowy o bardzo dobrym brzmieniu.

    1

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Obudowy głośnikowe w praktyce - rodzaje, właściwości, brzmienie

Obudowy głośnikowe w praktyce - rodzaje, właściwości, brzmienie

Zapewne niejedno z nas próbowało kiedyś przestawiać swoje kolumny głośnikowe w różne miejsca w mieszkaniu lub domu, aby sprawdzić, gdzie będą najlepiej grały. Oczywiście ma to sens, ponieważ rozmiar, akustyka pomieszczenia czy rozstawienie kolumn względem słuchacza i ścian mają kluczowe znaczenie dla ich brzmienia. Jednak czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się nad...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

O historii sprzętu audio można się wiele nauczyć przeglądając dzieje firm, które tworzą go od wielu, wielu lat. Korzeni większości wynalazków stanowiących swoiste kamienie milowe w rozwoju technologii nagrywania i odtwarzania dźwięku należy oczywiście szukać w Europie i USA, ale chyba nikt nie ma wątpliwości, że życie dzisiejszych audiofilów nie...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Vintage

Harman Kardon Festival D-1100

Harman Kardon Festival D-1100

4 sierpnia 1918 roku przyszedł na świat Sidney Harman. Dziś jego nazwisko zna każdy, kto choć trochę interesuje się sprzętem...

Słownik

Poprzedni Następny

THD

Total Harmonic Distorsion czyli całkowite zniekształcenia harmoniczne - współczynnik określający miarę zniekształceń nieliniowych w urządzeniach elektronicznych, w tym oczywiście w sprzęcie audio. Idealną sytuacją byłoby, gdyby wzmacniacz po otrzymaniu sygnału...

Cytaty

ArthurSchopenhauer.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.