Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

  • Kategoria: Reportaże
  • Tomasz Karasiński

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Pod koniec czerwca w Warszawie odbyła się konferencja prasowa, a właściwie spotkanie dla dealerów, którego gośćmi specjalnymi byli Lars Pedersen reprezentujący firmę Primare oraz Heinz Lichtenegger z Pro-Jecta. Obaj panowie mogli zaprezentować premierowe produkty swoich marek. W pierwszym przypadku był to oczywiście flagowy przedwzmacniacz PRE60 i końcówka mocy A60, w drugim natomiast gramofon Xtension 9 Evolution Super Pack oraz trzy klocki z serii Box Design - odtwarzacz CD Box RS, przedwzmacniacz Pre Box RS Digital i końcówka mocy Power Box RS Amp. Zapowiedziano także serię Elemental Box E oraz wzmacniacz o wdzięcznej nazwie MAIA (My Audiophile Integrated Amplifier). Nowe modele zaprezentowano w towarzystwie kolumn Sonus Faber Olympica III i Triangle Signature Alpha. Kluczowym elementem spotkania nie było jednak słuchanie sprzętu, ale ludzi odpowiedzialnych za jego stworzenie.

Obaj zagraniczni goście są bowiem uznawani za wizjonerów, którzy potrafią nie tylko dokładnie opisać sytuację na rynku audio, ale też przewidzieć rozwój wydarzeń na najbliższe lata lub w jakimś stopniu na niego wpłynąć. Nic dziwnego, że w konferencji uczestniczyli dealerzy z całej Polski. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie dla wszystkich informacje o wielkości sprzedaży w poszczególnych krajach będą interesujące, ale ponieważ zostaliśmy zaproszeni na to spotkanie jako jedyny magazyn internetowy, postaraliśmy się spisać najważniejsze wnioski z dwóch wykładów.

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Według Larsa Pedersena, w ostatnich latach byliśmy świadkami dużych zmian na rynku. Era płyt kompaktowych skończyła się ponieważ ludzie stopniowo przerzucają się na streaming i pliki jako takie. Dzisiaj sprzęt audio pozbawiony możliwości współpracy ze smartfonem czy komputerem nie jest już interesujący. Szczególnie mocno widać to w Szwecji, gdzie spora część populacji to ludzie szukający nowych rozwiązań i oswajający się z nimi bardzo szybko. Z ich perspektywy przejście z nośników fizycznych na pliki nastąpiło już dawno temu. W kraju tym błyskawicznie rozwijały się takie pomysły jak znienawidzone przez branżę muzyczną serwisy służące wymianie plików. Ludzie odpowiedzialni za dystrybucję muzyki nie nadążyli w tym przypadku za rozwojem technologii, co wywołało falę dyskusji i problemów. Z tych pomysłów zrodziły się jednak serwisy takie, jak Spotify czy WiMP, które teraz przynoszą ogromne zyski dla muzyków i wydawców, a jednocześnie ułatwiają słuchanie muzyki w domach. Sprzęt grający musi więc podążać za tymi zmianami.

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen ma bardzo ciekawe podejście do sprzętu hi-endowego. Ma zresztą do tego pełne prawo, ponieważ pierwsze produkty marki Primare były ekstremalnie hi-endowe. Szwedzi chcieli stworzyć coś niesamowitego i pokazali światu system złożony z przedwzmacniacza, monobloków, odtwarzacza CD oraz dedykowanych kolumn. W 1990 roku zestaw ten kosztował 30000 dolarów, co było absolutnie kosmiczne. Szwedom udało się jednak sprzedać 150 takich systemów na całym świecie. Po tak mocnym wejściu szefowie firmy postanowili podjąć próbę przeniesienia tej jakości dźwięku do prostszych urządzeń ubranych w stylowy, skandynawski design. Tak narodził się wizerunek marki, jaką znamy dzisiaj. Wprowadzając modele PRE60 i A60, firma chce w pewnym sensie wrócić do korzeni, ale w sposób rozważny i ukierunkowany na przyszłość. Lars Pedersen uważa, że cały sens hi-endu polega nie tylko na osiąganiu najwyższej możliwej jakości brzmienia, ale też wyznaczaniu standardów w dziedzinie wygody obsługi i funkcjonalności. Dlatego flagowy komplet ma być tak nowoczesny, jak to tylko możliwe.

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Z innych ciekawostek, które wychwyciliśmy podczas jego prezentacji, warto wspomnieć o kierunkach, w jakich może pójść rynek urządzeń audio. Przewidywany jest przede wszystkim rozwój urządzeń typu all-in-one oraz prostych systemów multiroom opartych na łatwych w podłączeniu, bezprzewodowych głośnikach. Oczywiście nie wszystkie tematy bezpośrednio interesują tak audiofilską markę jak Primare, ale nawet ona nie może funkcjonować w próżni. Z punktu widzenia producenta audiofilskiego sprzętu oznacza to tylko tyle, że trzeba przenieść wysoką jakość brzmienia do tych prostych, eleganckich pudełek. Może to być sporym wyzwaniem dla inżynierów, ale ich praca polega przecież na tworzeniu sprzętu, który jest odpowiedzią na wymagania klientów. Być może już w tym momencie pracują nad jakimiś niewielkimi pudełeczkami oferującymi jakość zbliżoną do dużych systemów stacjonarnych?

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Szwedzi odnotowali wzrost zapotrzebowania na streamery i przetworniki, jednak sprzedaż klasycznych odtwarzaczy spadła tylko o 15%. Oznacza to, że klienci nie tyle zamieniają jedno źródło na inne, co po prostu dokładają kolejne klocki zwiększające funkcjonalność ich systemów stereo. Z pozostałych nowości, w tym roku zostanie wprowadzona nowa wersja odtwarzacza BD32 z obsługą 4K i karty Bluetooth do wzmacniaczy. Zapytany o to, w jakich markach Primare upatruje największego zagrożenia, Lars Pedersen powiedział, że konkurencją dla sprzętu hi-fi nie są urządzenia innych marek, ale sprzęt popularny, dostępny w supermarketach. Jego zdaniem cała branża powinna powalczyć o to, aby przyciągnąć więcej klientów, którzy być może nawet nie zdają sobie sprawy z istnienia lepszego sprzętu i tego, jakich wrażeń potrafi on dostarczyć. Patrząc na to, jakie plastikowe samograje ludzie potrafią wynosić ze sklepów, trudno się z nim nie zgodzić.

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Prezentacja prowadzona przez Heinza Lichteneggera przypominała bardziej pokaz możliwości gramofonów połączony ze świeżym spojrzeniem na rynek, niż typowy wykład dla przedstawicieli handlowych. Założyciel Pro-Jecta w ciągu kilku minut dosłownie rozłożył model Xtension 9 Evolution na części i omówił zastosowane w nim rozwiązania techniczne. Do tej pory nie do końca zdawaliśmy sobie sprawę z tego, jak zaawansowana jest to maszyna. Z zewnątrz gramofon ten wygląda poważnie, ale dość klasycznie. Drewniana podstawa, metalowy talerz, akrylowa pokrywa - wszystko na swoim miejscu. Dopiero, kiedy zaczniemy przyglądać się detalom, wychodzi na jaw stopień technicznego dopieszczenia całej konstrukcji. Austriak zachęcał aby uczestnicy zgromadzenia któregoś razu wybrali się do tokarza i zapytali, ile kosztowałoby wykonanie takiego talerza we własnym zakresie. Zaznaczył tylko, że element ten musiałby być identyczny, a więc wykonany z niesamowicie wąską tolerancją, idealnie wyważony, wyposażony w elementy mocowania i magnes odpychający talerz od łożyska, nacięcie wypełnione gumą, pokrycie z winylu i błyszczący brzeg wykończony diamentowym ostrzem. Podobno wykonanie takiego talerza, oczywiście w przypadku zamówienia jednej sztuki, kosztowałoby prawie tyle samo, co cały gramofon. Pro-Ject może utrzymać konkurencyjne ceny między innymi dlatego, że produkuje wszystko sam i to w ilościach hurtowych. Tak czy inaczej, w trakcie swojej prezentacji Heinz Lichtenegger przekonał nas, że nie nabija ludzi w butelkę.

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

W ciągu kilku ostatnich lat Pro-Ject wykonał spory skok jakościowy, co widać szczególnie w konstrukcji droższych modeli. W katalogu systematycznie pojawiały się coraz droższe gramofony, ponieważ posiadacze tych tańszych po kilku latach chcą się rozwijać i wspinać na wyższy poziom. Wielu z nich wyrabia sobie zaufanie do marki, w związku z czym kolejnego gramofonu również poszukują w ofercie Pro-Jecta. Firma zaczęła więc odpowiadać na ich potrzeby i w ten sposób dobiła już do poziomu hi-endowego. Jej założyciel twierdzi jednak, że jest to tylko coś w rodzaju efektu ubocznego całej działalności, ponieważ trzon oferty mają wciąż stanowić konstrukcje z niższej i średniej półki. Projektowanie hi-endowych szlifierek wszystkim wychodzi na dobre, ponieważ firma zyskuje w ten sposób wiedzę i doświadczenie, które przydaje się przy usprawnianiu budżetowych gramofonów. Można więc powiedzieć, że rozwiązania stosowane w droższych modelach lub specjalnie dla nich stworzone, po pewnym czasie zaczną w mniej lub bardziej okrojonej formie przechodzić do niższych konstrukcji.

Heinz Lichtenegger uważa, że jego gramofony nie powinny być postrzegane jako produkty ekskluzywne i mimo wprowadzania coraz bardziej zaawansowanych technicznie modeli, chce trzymać się z daleka od tego wizerunku. Jego zdaniem ekskluzywność może być problemem i w pewnym sensie odpychać ludzi od danej marki. Dlatego w wielu krajach gramofony Pro-Jecta sprzedawane są nawet w elektronicznych supermarketach. Austriak pamięta o korzeniach swojej działalności i najwyraźniej chce trzymać się idei, która przyświecała mu w 1991 roku, kiedy to na rynku pojawił się pierwszy skonstruowany przez niego gramofon. Dziś Pro-Ject eksportuje swoje produkty do 80 krajów i należy do grona 10 czołowych producentów na rynku audio w ogóle. Skoro koncepcja się przyjęła, nie ma sensu jej zmieniać.

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Ewoluują natomiast same gramofony i tutaj w najbliższym czasie zobaczymy kilka nowości. Wprowadzone zostanie nowe ramię wykonane z połączenia włókna węglowego i aluminium. Włókno węglowe pojawi się także w podstawach gramofonów, tym razem w połączeniu z MDF-em. Rozwiązania te zostaną wcielone w życie w co najmniej kilku modelach będących następcami konstrukcji sprzedawanych obecnie. Kolejnym udoskonaleniem będą talerze wykonane ze stopu cięższego, niż stal i aluminium. Oczywiście nie należy się spodziewać takich rewelacji w gramofonach z najniższych przedziałów cenowych, ale w średnich i górnych rejonach katalogu mają pojawić się prawdziwe mass-loadery. Założyciel marki zapowiedział też wprowadzenie odnowionej linii RPM. Nowe konstrukcje będą dostępne w wielu wariantach kolorystycznych, ponieważ wielu ludzi kupuje gramofon jako element wyposażenia domu, który po prostu rzuca się w oczy. Szlifierka z natury często stoi na górnej półce stolika na sprzęt, komody czy szafki pod telewizorem. Właściciel musi być zadowolony z wyglądu swojego gramofonu tak samo, jak z jego brzmienia. Dlatego Pro-Ject monitoruje rynek mebli i wyposażenia wnętrz, dopasowując się do obowiązujących trendów.

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Lars Pedersen i Heinz Lichtenegger w Warszawie

Zapotrzebowanie na gramofony podobno wciąż rośnie, ale na szczęście nie ma planów przeniesienia fabryki do Chin. Heinz Lichtenegger ma w tej kwestii bardzo twarde stanowisko. Na brak zainteresowania nie narzeka, więc zamierza robić to, na czym zna się najlepiej. Zapytany czy nie boi się, że prędzej czy później jakaś nieznana firma zaleje rynek podróbkami, zastanowił się chwilę i z uśmiechem odpowiedział, że wcale nie jest tak łatwo zrobić dobry gramofon, po czym spokojnie dokończył obiad. Jeśli kiedyś go spotkacie, szybko zorientujecie się, że tego gościa nie da się nie polubić;-)

Zdjęcia: Tomasz Karasiński, StereoLife.

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Roon - Nowa jakość streamingu

Roon - Nowa jakość streamingu

Z badań i raportów dotyczących udziału poszczególnych nośników i platform w rynku muzycznym wynika, że pliki i serwisy streamingowe wyprzedzają konkurencję o kilka okrążeń. Temat nośników fizycznych wydaje się zamknięty i nawet ogarniająca cały świat moda na winyle i gramofony nie jest w stanie odwrócić losów tej wojny. O ile...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Historia ma znaczenie - Marantz

Historia ma znaczenie - Marantz

Marantz to jedna z tych firm, które powinien znać każdy miłośnik muzyki i dobrego brzmienia. Jeden z wielkich graczy, którym na przestrzeni lat udało się zachować swój wizerunek i opowiadać swoją historię nie inaczej, jak poprzez kolejne urządzenia zyskujące status kultowych. Może to trochę odważne stwierdzenie, ale wystarczy prześledzić internetowe...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Vintage

Sony CDP-101

Sony CDP-101

Stare, chińskie przysłowie mówi, że nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku. Takim właśnie krokiem było dla firmy Sony...

Słownik

Poprzedni Następny

THD

Total Harmonic Distorsion czyli całkowite zniekształcenia harmoniczne - współczynnik określający miarę zniekształceń nieliniowych w urządzeniach elektronicznych, w tym oczywiście w sprzęcie audio. Idealną sytuacją byłoby, gdyby wzmacniacz po otrzymaniu sygnału...

Cytaty

ClaudeDebussy.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.