Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Audiofil 2014 - Audio Forte

Audiofil 2014 - Audio Forte

Druga w tym roku otwarta prezentacja aparatury audio organizowana przez charyzmatycznego Piotra Guzka była okazją do kolejnego spotkania z gramofonem, płytą winylową i nietypowymi zestawami głośnikowymi. W dużej sali pokazowej wrocławskiego hotelu Radisson Blu stanęły kolumny magnetostatyczne Magnepan MG 3.7. Odruchowo piszemy "kolumny", choć te konstrukcje należałoby raczej nazwać panelami. Amerykańskie dipole wyglądają inaczej, niż klasyczne skrzynki z głośnikami elektrodynamicznymi, działają na zupełnie innej zasadzie i oczywiście dają brzmienie o wyjątkowym charakterze, z niepowtarzalną przestrzenią. Nie było to nasze pierwsze spotkanie z magnetostatami, ale po raz pierwszy słuchaliśmy ich w tak dużym pomieszczeniu i musimy powiedzieć, że efekt był znakomity. Magnepany pozbawione są obudów jako takich, więc w pewnym sensie to pokój jest dla nich obudową. W mniejszych pomieszczeniach topowe zestawy amerykańskiej firmy grają owszem ciekawie, ale w dużej sali konferencyjnej naprawdę rozwinęły skrzydła. Ponieważ przyjechaliśmy do Wrocławia już w piątek, mogliśmy uczestniczyć w rozstawianiu i podłączaniu sprzętu.

Mówi się, że dipole są bardzo wrażliwe na odległości od ścian, że czasami szukanie optymalnej pozycji dla nich może trwać tygodniami, a po stwierdzeniu sukcesu najlepiej jest zrobić markerem kropki na wykładzinie, zapisać odległości i schować dane w sejfie albo w ogóle wmurować panele w podłogę. Tutaj rozstawianie całego systemu trochę trwało, ale panele nie sprawiały aż takich kłopotów. Nie chcemy oczywiście umniejszać zasług ekipy z warszawskiego Audio Forte, Piotra Guzka i wszystkich ludzi, którzy aktywnie uczestniczyli w podłączaniu sprzętu, ale MG 3.7 najwyraźniej wystarczyło ustawić tak z grubsza, na wyczucie, po pierwszym odsłuchu zamienić je miejscami (aby przetworniki wysokotonowe były skierowane na zewnątrz), a na koniec wprowadzić kilka drobnych korekt. Wyglądało to w każdym razie podobnie, jak w przypadku normalnych kolumn dynamicznych. W pogotowiu czekały głośniki basowe DWM, ale okazało się, że MG 3.7 nie wymagają wspomagania nawet w tak dużej sali. Więcej czasu zajęło z pewnością ustawianie gramofonu, za co odpowiedzialny był pan Mariusz Przydatek z Audio Forte. Okablowanie i zasilanie podłączył z kolei pan Piotr Kwiatkowski reprezentujący firmy Equilibrium i Enerr, a w rozstawianiu stolika i elektroniki pomagał pan Robert Małas z wrocławskiego Fusica.

Ostatecznie system składał się z gramofonu Acoustic Solid Machine Small z dwoma ramionami i wkładkami. Pierwszą była Nagaoka MP-500 na ramieniu Jelco SA-750, drugą The Cartridge Man Music Maker mkII na ramieniu Acoustic Solid WTB 211. Okablowanie ramion było standardowe - w tym modelu Jelco były to jedne z najwyższych kabli Ortofona, ale nie były to elementy poddane tuningowi. Do tego wykorzystano elektronikę Atolla - przedwzmacniacz PR400, odtwarzacz CD400 i dwie końcówki mocy AM400 w konfiguracji zmostkowanej, pracujące jako monobloki. Dodatkowym źródłem był streamer ST200, a na stoliku wylądowała jeszcze końcówka mocy AM200 przewidziana do zasilania paneli basowych, które ostatecznie nie grały, bo nie było takiej potrzeby. Sygnał do kolumn płynął kablami Equilibrium Skyline, a elektronikę spinały interkonekty Essence i Turbine w wersjach XLR i RCA. Całość zasilał kondycjoner Enerr AC Point One z kablami Magic Gate i Black Pearl. System stał na stoliku Rogoz Audio, a płyty winylowe były czyszczone na mocno wypasionej myjce Hannl Aragon.

Wrażenia odsłuchowe? Niesamowite - i to właściwie bez względu na zastosowane źródło. Oczywiście kompakty i winyle brzmiały inaczej, ale każda z dróg miała swoje duże plusy. Czarne płyty wydobywały z Magnepanów zróżnicowaną barwę, przyjemną gęstość i ciepło, natomiast źródła cyfrowe grały bardziej dosadnie, równo i efektownie. Trudno było wskazać zwycięzcę - to po prostu dwa różne światy, choć w takim wydaniu każdy z nich mógł zaprezentować się z jak najlepszej strony. Magnepany zapewniały amerykański rozmach połączony z nienaganną szybkością i barwą, której wielu audiofilów prędzej spodziewałoby się po lekkich, papierowych membranach. A może po prostu przekazywały to, co oferowała im elektronika? Trudno wchodzić w takie detale, ale co do jednego wszyscy byli zgodni - grało wyśmienicie. Do tego stopnia, że być może na kolejnej wystawie Audio Show w Warszawie również będzie można posłuchać topowych Magnepanów w tak dużym pomieszczeniu. My w każdym razie chylimy czoła przed współorganizatorami imprezy - skonfigurować system tak dobrze w nieznanym sobie pomieszczeniu, to trzeba umieć. A sprzęt to oczywiście nie wszystko, ponieważ Audiofil jest też okazją do rozmów i muzycznych eksperymentów. Odsłuchy jak zwykle mieszały się więc z krótkimi wykładami prowadzonymi przez Piotra Guzka i współorganizatorów pokazu. O tym, że warto było przyjść, świadczy chociażby frekwencja - w sobotę sala zapełniła się praktycznie tuż po południu. Praca organizatorów nie poszła więc na marne, a impreza mająca służyć popularyzacji słuchania muzyki rzeczywiście spełnia swoją rolę. My po raz kolejny wyjechaliśmy z Wrocławia z nowymi doświadczeniami i planami. I to nawet nie tak odległymi, bo kolejny Audiofil już za dwa tygodnie!

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Korekcja sygnału audio - grzech, czy przydatne narzędzie?

Podczas jednej z ostatnich rodzinnych wizyt prezentowałem zainteresowanemu członkowi rodziny swój zestaw grający. Usłyszałem wtedy dość intrygujące pytania: "A wzmacniacz nie powinien mieć korektora? Ma tylko pokrętło głośności?". Padły one z ust osoby, dla której czymś całkowicie naturalnym jest, że nawet współczesny amplituner kina domowego, z którego zresztą obecnie korzysta,...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Elektryczna podróż młodego geniusza - JBL

Elektryczna podróż młodego geniusza - JBL

Nie istnieje pewnie na świecie miłośnik dobrego dźwięku, którego nie interesowałaby geneza znanych marek zajmujących się produkcją sprzętu hi-fi. Niewątpliwie jedną z nich jest JBL - legendarna, amerykańska firma, której korzenie sięgają lat dwudziestych ubiegłego stulecia. Marka, którą powinien kojarzyć każdy, kto choć raz z ciekawości przyglądał się głośnikom na...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Vintage

Nakamichi Dragon

Nakamichi Dragon

Czy smoki żyją tylko w legendach? Niekoniecznie. Niektóre smoki stają się legendami. Tak właśnie było z magnetofonem Nakamichi Dragon, przez...

Słownik

Poprzedni Następny

Klasa D

Rodzaj konstrukcji lub raczej sposobu pracy wzmacniacza, zupełnie odcinający się od konwencjonalnych układów pracujących w klasie A oraz AB. We wzmacniaczu klasy D tranzystory pracują trochę jak binarne przełączniki, ponieważ...

Cytaty

HansZimmer.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.