Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Przed bitwą

  • Kategoria: Felietony
  • Tomasz Karasiński

Przed bitwą

Każda branża żyje według swojego naturalnego cyklu, który dyktują zarówno ważne wydarzenia, jak i zachowania ludzi ujęte w szerszej perspektywie. W lecie mało kto kupuje na przykład narty, ale już mieszkańcy nadmorskich kurortów, właściciele hoteli i agencje turystyczne mają żer, z którego utrzymują się niemalże do następnych wakacji. W tym okresie nudzą się pracownicy sklepów ze sprzętem audio, bo to dla nich akurat sezon ogórkowy i kiedy słyszą dzwonek przy drzwiach, prędzej będzie to kurier z jakimiś papierami albo dziennikarz chcący pozawracać gitarę, niż klient skłonny akurat w lipcu wydać kilka tysięcy na nowy wzmacniacz. Listopad to znakomity moment, aby kupić sobie na przykład nowy rower. Fani komputerów z jabłuszkiem żyją od jednej konferencji prasowej do drugiej, miłośnicy motoryzacji co roku czekają na wystawy w Genewie i Frankfurcie, a cykl życiowy polskich audiofilów dyktuje Audio Show - największa impreza tego typu w naszej części Europy.

Pomysł jest prosty - na jeden weekend trzy hotele zamieniają się w ogromny magazyn ze sprzętem grającym. Do Warszawy zjeżdżają się producenci, dystrybutorzy, dziennikarze i tysiące ludzi, dla których możliwość obejrzenia i posłuchania tylu znakomitych urządzeń w jednym miejscu jest najlepszą rozrywką na świecie. Po hotelowych korytarzach przemieszczają się zarówno osoby kompletnie niewtajemniczone, które przyszły na wystawę z czystej ciekawości, jak i starzy wyjadacze, którzy zaliczyli niejedną edycję tej imprezy, niejednego sprzedawcę doprowadzili do szału swoimi pytaniami o rodzaj kondensatorów zastosowanych w danym wzmacniaczu i na niejednym forum zdobyli status naczelnego nabijacza postów. Sam biorę udział w tym szaleństwie już od kilkunastu lat, w tym bodajże od dziesięciu w roli człowieka z identyfikatorem prasowym. Wiem, że wszyscy w naszej branży przygotowują się do wystawy, bo już od tygodnia dostaję mniej newsów, a od producentów i dystrybutorów sprzętu słyszę, że już najwyższy czas się pakować. Każdy chce wypaść jak najlepiej, ale w piątkowy wieczór, kiedy odbywa się pospieszne wyładowywanie pudełek, rozstawianie i podłączanie sprzętu, wiele rzeczy może pójść nie tak. Wielu narzeka, że hotelowy pokój z założenia nie jest przygotowany z myślą o prezentacji audiofilskiej aparatury, ale z drugiej strony jest chyba bardziej zbliżony do normalnych warunków mieszkalnych, niż przeszklony pawilon handlowy. Doświadczeni zwiedzający wiedzą, że nikogo nie należy z gruntu skreślać, natomiast jeśli w jakimś pokoju będzie grało naprawdę dobrze, to znak, że albo sprzęt jest godny zainteresowania albo wystawca znakomicie się przygotował i jeszcze o drugiej w nocy słuchał wpływu kabli sieciowych na dźwięk. Albo i jedno i drugie. Tak czy inaczej, przygotowania do bitwy trwają. W związku z tym mam kilka postulatów, które pozwolę sobie wyłożyć jeszcze przed wystawą. Dla tak zwanego dobra ogółu;-)

Do wystawców. Nie rozbijajcie w swoich pokojach całych straganów z kolumnami. Nawet jeżeli wynajęliście duże pomieszczenie, a jeśli małe, to tym bardziej. Zwiedzających będzie prawdopodobnie więcej, niż w zeszłym roku, więc aranżując wystrój swojego pokoju wyobraźcie sobie, jak będzie wyglądał, kiedy wejdzie do niego na przykład 20 osób. Zostawcie trochę wolnego miejsca, żeby przynajmniej dało się przejść. Zamiast stawiać przy ścianie rządek kolumn i koleżankę pilnującą, aby nikt nie powciskał im kopułek, dorzućcie dodatkowy rządek krzeseł, a koleżankę zatrudnijcie do podawania gościom chociażby wody lub soku pomarańczowego w plastikowych kubeczkach. Gwarantuję, że zapamiętają to bardziej, niż stojące pod ścianą kolumny. A i w pokoju zostaną na dłużej, słuchając głównego systemu. Pamiętajcie o tym, że ludzie chodzą po pokojach falami. Raz będziecie mieli więcej słuchaczy, niż Red Hot Chilli Peppers na swoich pierwszych koncertach, a kiedy indziej pokój opróżni się praktycznie do zera. Wykorzystajcie ten moment na wietrzenie. Możecie się nawet umówić z kolegami z naprzeciwka, żeby zrobić mały przeciąg. Jeżeli nie będzie takiej okazji, trudno, możecie wpuszczać trochę powietrza podczas prezentacji. W Bristolu i Golden Tulipie nie ma takiego problemu, ale pokoje w Sobieskim są na tyle małe, że przy kilkunastoosobowej publiczności błyskawicznie robi się duszno. Nawet jeśli okna wychodzą na ulicę Grójecką, otwórzcie okno i podkręćcie głośność, jeśli w ogóle będzie to konieczne.

W weekendy jest w Warszawie naprawdę mały ruch. Jeśli przyjeżdżacie z małej miejscowości i jesteście przyzwyczajeni do tego, że odsłuchy może zakłócić co najwyżej dziecioł z pobliskiego lasu, weźcie poprawkę na to, że wielu zwiedzających mieszka w Warszawie lub innych dużych miastach i takie tam kilka samochodów stojących przed rondem to dla nich pikuś. Odgłos przejeżdżającego tramwaju raz na pięć minut to żadna niedogodność w porównaniu z omdleniem (bynajmniej nie spowodowanym jakością srebrnych kabli). Pamiętajcie o tym, że wielu zwiedzających będzie chciało się dowiedzieć, cóż to za sprzęt akurat gra. Aby nie odpowiadać każdemu co trzy minuty, można postawić na urządzeniach małe karteczki, albo jeszcze lepiej - wydrukować duży plakat i powiesić go na drzwiach pokoju. Z cenami, krótkimi opisami itd. Z grubsza wiecie już, na jakim sprzęcie będziecie grali, więc nawet jeśli w piątek nastąpią jakieś zmiany - trudno. Część ludzi będzie chciała o coś zapytać, ale inni - przeważnie ci czekający na miejsce w pierwszym rzędzie - będą jednak chcieli czegoś posłuchać, bo być może przejechali w nocy 400 kilometrów i jest to dla nich jedyna taka okazja w roku. Wiem, że to niełatwe, ale postarajcie się zadbać o jednych i drugich. Jeżeli chcecie wypaść naprawdę dobrze, zadbajcie o wystrój całego pokoju. Poproście o pomoc koleżankę lub kolegę ze zmysłem plastycznym, przeznaczcie 500 zł na dwie fajne lampki z Ikei i pokrowce na hotelowe krzesła. Od razu zrobi się inaczej. No i wreszcie - mimo tej całej bieganiny, postarajcie się podejść do tego wszystkiego na luzie. Mimo wysiłków wszystkich wystawców, zwykle jest tak, że w znakomitej większości pokoi brzmienie ani nie rozczarowuje, ani nie zachwyca. Najbardziej pamięta się te pokoje, w których było coś naprawdę wyjątkowego, a także te, w których albo grało koszmarnie albo prezentacja była zorganizowana bez sensu. Dla bezpieczeństwa załóżcie, że znajdziecie się w grupie średniaków. Nie będziecie mieć niepotrzebnej spinki.

Do zwiedzających. Na początku skorzystajcie z szatni. Nawet jeśli na dole nie będzie już miejsca i będziecie musieli skorzystać z szatni na pięterku. Trudno - pamiętajcie o tym, że w hotelu jest ciepło, a po piętnastu minutach biegania w kurtce będziecie spoceni i spragnieni. Weźcie pod uwagę to, że zaliczenie wszystkich prezentacji jest właściwie niemożliwe. W tym roku wystawa będzie większa, niż kiedykolwiek. Po raz pierwszy w Sobieskim zostanie uruchomione także pierwsze piętro, w którym do tej pory znajdowały się biura dyrekcji hotelu. Tym razem zostaną one przeniesione i zamienią się w pokoje wystawowe. Słyszałem, że łącznie ma być ponad sto pomieszczeń wystawowych, do tego stoiska prasowe i takie tam atrakcje. Nawet jeśli chcecie przeznaczyć na wystawę całe 18 godzin, na jeden pokój przypadałoby nie więcej, niż 10 minut. Ale to nie jest realistyczne podejście, bo nie zawiera chodzenia po korytarzach, przepychania się przez tłumy przy wejściach do pokoi, przerw na jedzenie i picie, kursowania między hotelami itd. Jeżeli chcecie zaliczyć jakiś wykład, koncert czy dłuższą prezentację tematyczną, możecie sobie wyjąć godzinę, co najmniej. Dlatego nie zdziwcie się, jeśli nawet ze zwartymi pośladami będziecie mieć 3-5 minut na pokój, maksymalnie. Lepiej już wziąć przy wejściu przewodnik i od razu wykreślić sobie pokoje, które nas nie interesują. Sam robię tak od kilku lat, sorry. Jeżeli zamierzacie gromadzić katalogi i ulotki, weźcie ze sobą jakąś torbę. Jeżeli nie zamierzacie - nie bierzcie. Wystawca się nie obrazi, a hostessy wzięciem dwóch ulotek i tak nie poderwiecie. Potem te papiery zalegają na schodach i parapetach. Aha - i jak mi ktoś weźmie na Audio Show płytę Chrisa Jonesa, wyjmę z kieszeni telefon i będę puszczał przeboje Justina Biebera.

Do organizatora. Adam, domyślam się, że jesteś już bardzo zajęty, ale pojedź do Obi, Castoramy, Praktikera czy innego Leroy Merlin, kup dziesięć dużych koszy na śmieci i postaw je na klatce schodowej, przy oknach wychodzących na hotelowy ogródek. Te małe parapety już w okolicach południa zamieniają się w coś pomiędzy składem makulatury a minibarem. Widziałem tam ulotki, chusteczki, plastikowe kubki i butelki, a nawet opakowania po tabletkach na ból gardła. Jeżeli nie możesz tego zrobić, bo na przykład hotel nie wyraził na to zgody, to ja je kupię i będziesz mógł (zgodnie z prawdą) powiedzieć, że nie masz z tym nic wspólnego;-)

Do wszystkich. Taki weekend zdarza się raz w roku. Dla niektórych to już rutyna, dla innych nadzieja na pierwszy sukces, ale przede wszystkim wystawa to okazja do spotkań, rozmów, żartów i celebrowania naszej wspólnej pasji. I niech żadne trudności nam tego nie przysłonią. Do zobaczenia!

Komentarze (1)

  • stereolife

    Organizator poinformował nas, że kosze na korytarzach będą. I w ten sposób zmieniamy świat na lepsze;-)

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Najpopularniejsze gniazda i wtyczki w sprzęcie audio

Najpopularniejsze gniazda i wtyczki w sprzęcie audio

Wielu audiofilów, a także niektórych ludzi mających niewielkie pojęcie na temat sprzętu stereo, fascynuje temat kabli używanych do łączenia zestawów głośnikowych ze wzmacniaczem, wzmacniacza z odtwarzaczem, a nawet tych odpowiadających za dostarczenie prądu do naszych urządzeń. Zanim jednak zagłębimy się w dywagacje na temat wyższości srebra nad miedzią czy sensu...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Elektryczna podróż młodego geniusza - JBL

Elektryczna podróż młodego geniusza - JBL

Nie istnieje pewnie na świecie miłośnik dobrego dźwięku, którego nie interesowałaby geneza znanych marek zajmujących się produkcją sprzętu hi-fi. Niewątpliwie jedną z nich jest JBL - legendarna, amerykańska firma, której korzenie sięgają lat dwudziestych ubiegłego stulecia. Marka, którą powinien kojarzyć każdy, kto choć raz z ciekawości przyglądał się głośnikom na...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Wywiady

Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z...

Vintage

Denon PMA-500Z

Denon PMA-500Z

Oto wzmacniacz produkowany przez Denona w latach siedemdziesiątych. Większość egzemplarzy dostępnych dziś na internetowych aukcjach pochodzi z roku 1975 lub...

Słownik

Poprzedni Następny

Kolumna

Inaczej zestaw głośnikowy. Niektórzy uważają, że kolumnami można nazywać tylko wolnostojące (podłogowe) zestawy głośnikowe, inni rozszerzają ten termin na wszystko, co stoi, gra i cieszy ucho. Lub prościej - wszystko,...

Cytaty

PatrickRothfuss.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.