Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

  • Kategoria: Wywiady
  • Małgorzata Karasińska

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

XXANAXX to zespół, który szturmem wbił się na listę najbardziej rozchwytywanych projektów muzycznych tego roku. Duet tworzą Michał Wasilewski (autor muzyki i tekstów) i Klaudia Szafrańska. Mimo niewielkiego stażu zespół zrobił już furorę na największych tegorocznych festiwalach. Najnowsza EP-ka składa się z trzech utworów - "Disappear", "Broken Hope" oraz nastrojowego "Got U Under". Dodatkowo na płycie można posłuchać trzech remiksów autorstwa Enveego, Spiska Jednego oraz gwiazdy brytyjskich klubów - XXXY. Ostatnio ukazał się także limitowany winyl ze wspomnianymi utworami. XXANAXX powstał w 2012 roku. Klaudia pochodzi z Konina, a Michał ze Szczytna. Spotkali się w Warszawie. Klaudia, po występie w polskiej edycji programu "X Factor", poszukiwała producenta, Lance Flare rozglądał się w tym samym czasie za wokalistką. Oboje potrzebowali tylko jednego spotkania, by podjąć decyzję o wspólnej współpracy. Artyści dzielą wspólne zainteresowania w eksperymentalnej muzyce elektronicznej. Ich kompozycje pełne są analogowych brzmień, głębokich basów, przestrzennych pogłosów i uwielbianych przez oboje dźwięków maszyny perkusyjnej Roland TR 808.

Ta mikstura w połączeniu z głosem Klaudii tworzy niezwykłe muzyczne doświadczenie która wprowadza słuchacza w wyższy stan relaksu. My po przesłuchaniu EP-ki wiedzieliśmy już, że chcemy więcej. A ponieważ na kolejne kawałki trzeba będzie pewnie trochę poczekać, postanowiliśmy dowiedzieć się, jak powstawały pierwsze utwory Michała i Klaudii.

Klaudio, kiedy zaczęłaś interesować się muzyką i śpiewaniem?

Już od najmłodszych lat zaczęłam dostrzegać fakt, że lubię spiewać, lubię muzykę, jednak dopiero w latach szkolnych miałam możliwość rozwijania swojej pasji.

Na YouTubie można znaleźć sporo Twoich filmów z coverami, nagrywanych często samodzielnie przy fortepianie. Robiłaś to bardziej dla siebie, czy chciałaś dotrzeć do ludzi i zainteresować ich sobą?

Robiłam to i dla siebie i dla ludzi. Dla siebie dlatego, że nie lubię stać w miejscu, chciałam się realizować, śpiewać. Dla ludzi dlatego, że chciałam się w końcu pokazać szerszemu gronu, śpiewać właśnie dla innych ludzi i dzielić się z nimi tym, co najbardziej kocham.

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

Czy śpiewanie do kamery w domowym zaciszu bardzo różni się od studyjnych nagrań i koncertów na żywo? Która z tych sytuacji jest dla Ciebie najprzyjemniejsza?

Śpiewanie do kamery w domowym zaciszu jest o wiele prostsze niz śpiewanie na koncertach. Gdy jestem sama, nie czuję stresu, a nagranie zawsze mogę wykasować i nagrać jeszcze raz. Nie ma porównania do tego, co się dzieję na koncertach. To zupełnie coś innego. Podczas śpiewania na koncercie są emocje, jest publiczność, która daje ogromnego pozytywnego kopa, wszystko dzieje się tu i teraz. I to jest w tym najpiękniejsze!

Pewnie pytano Cię już milion razy o program "X-Factor". Czy udział w nim dodał Ci skrzydeł, czy pozostawił po sobie niedosyt?

W chwili ogłoszenia wyników, kiedy usłyszałam, że niestety nie przeszłam dalej, raczej podcieli mi skrzydła - na szczęście na bardzo krótki czas. Cały program i zajście tak daleko było dla mnie ogromnym zaskoczeniem, ale z każdym etapem chciałam więcej, bo wiedziałam, że jeszcze nie pokazałam na co mnie stać. Po ochłonięciu, zacisnęłam zęby i obiecałam sobie, że się nie poddam. Program bardzo mi pomógł i nigdy nie załowałam udziału w nim.

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

Czy było coś, co ominęło widzów "X-Factora" a dla Ciebie lub pozostałych uczestników było ważne? Czego się nie widzi siedząc przed telewizorem?

Wszystko co działo się za kulisami programu było dla mnie ważne. Każda sekunda, minuta stresu, oczekiwania, ćwiczenia piosenek, tekstu. Wszystkie pre-castingi, które dopiero decydowały o tym kto wystąpi przed jury były strasznie wyczerpujące. Godziny wyczekiwania na mrozie na swoją kolej - to coś, czego nie zapomnę do końca życia. Jednak moment wejścia na scenę, uczucie, że to są moje 3 minuty, wymazywały wszystkie nerwy, złości i całe zmęczenie.

Jakie konkretne korzyści przyniósł Ci udział w tym programie?

Nauczył mnie wytrwałości w dążeniu do celu. Byłam chyba we wszystkich programach typu talent show, jednak nigdy nie zaszłam tak daleko, jak w tym ostatnim. Czasami wątpiłam i nie dawałam już sobie nadzieji na to, że kiedyś mi się uda. Program na pewno dał mi też dużo pewności siebie. Zrozumiałam, że nie jest jednak tak źle i jakiś tam talent posiadam. Zawsze podczas śpiewania byłam bardzo niepewna, wycofana, na scenie cała się trzęsłam, a teraz wiem, że nie ma czego się bać, bo kocham to co robię i muszę dawać z siebie wszystko.

Wcześniej jako wokalistka obracałaś się raczej w spokojnych klimatach popowo-soulowych. Śpiewałaś "Hometown Glory" Adele czy "Shelter" Birdy. Czy dobrze czujesz się w takich mocniejszych kawałkach elektronicznych, jakie można usłyszeć na debiutanckiej EP-ce XXANAXX-a?

Piosenka Adele akurat została mi wyznaczona podczas jednego z etapów i po prostu musiałam ją zaśpiewać. Sama pewnie nigdy bym jej nie wybrała. Utwór "Shelter" uwielbiam w oryginale, ale wersja Birdy również przypadła mi do gustu. Przeciwieństwa się przyciągają! Czuję się dobrze w różnych gatunkach i w niecodziennych klimatach - kiedyś nawet w moim repertuarze była Aretha Franklin i Respect, więc mocniej zaśpiewać też potrafię, chociaż jeszcze tego nie pokazałam.

Jakiej muzyki prywatnie najbardziej lubisz słuchać? Czy czerpiesz inspirację z twórczości innych artystów, czy starasz się od tego odcinać?

Nie zamykam się tylko w jednym gatunku muzycznym, słucham tego co najzwyczajniej w świecie wpadnie mi w ucho. Inspiracje są bardzo ważne i potrzebne w procesie tworzenia muzyki, jednak trzeba zachować w tym wszystkim siebie.

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

Michale, pytanie do Ciebie. Po pojawieniu się XXANAXX-a ślady Twojej wcześniejszej twórczości zeszły na dalszy plan. Co uznajesz za swój największy sukces z tamtego okresu?

Myślę że nawiązanie współpracy z Wojciechem Waglewskim podczas prac nad płytą "Warsoul Experience" było dla mnie ogromnym sukcesem. Generalnie za sukces uznaję każdy projekt, który udaje mi się zrealizować. NOD ma na swoim koncie dwie płyty i wyprodukowanie każdej z nich jest dla mnie sukcesem.

Czym jest projekt NOD?

NOD jest zespołem, w którym pozwalamy sobie na różne muzyczne szaleństwa takie jak tworzenie płyty w całości stworzonej z dźwięków zsamplowanych z otaczającej rzeczywistości. Myślę, że takich szaleństw jeszcze kilka się pojawi, bo ciągle kontynuujemy ten projekt.

Czy jakieś odniesienia do tego etapu Twojej kariery można usłyszeć w muzyce XXANAXX-a, czy traktujesz to jako zupełnie nowy rozdział?

XXANAXX miał być z założenia projektem brzmiącym zupełnie inaczej. Jego charakter w pełni określa nazwa jaką wybrałem. Z pewnością tworząc produkcje na płyty NOD-a uczyłem się zupełnie nowych rzeczy i zdobywałem kolejne umiejętności, które wykorzystuję tworząc muzykę XXANAXX-u.

Jak wygląda proces tworzenia muzyki przez Ciebie od początku do końca? Od czego zaczynasz i co robisz dalej?

Najczęściej zaczyna się to od stworzenia harmonii, następnie ubieram to w brzmienia ujarzmiając niepokorne często wtyczki VST. Bardzo rzadko korzystam z gotowych presetów. Następny jest beat. Starannie dobieram brzmienia perkusyjne, by wszystko zgadzało się w finalnym miksie. Ponoć jestem bardzo pedantyczny w swojej pracy i chyba nie mogę temu zaprzeczyć. Następnie Klaudia wymyśla linie wokalne, a ja piszę do nich teksty. Na końcu nagrywamy wokale i zostaje mi jeszcze idealne wkomponowanie głosu Klaudii w stworzoną wcześniej kompozycję.

Czy muzyka to dla Ciebie bardziej melodia i kompozycja jako całość, czy także brzmienie, pojedyncze ciekawe dźwięki i instrumenty?

Muzyka jest dla mnie zjawiskiem niezwykłym, oczarowuje mnie i zaskakuje nieustannie. Chciałbym powiedzieć że każdy z wymienionych wyżej czynników ma takie samo znaczenie, ale prawda jest taka, że sama kompozycja o ile jest ważna o tyle musi ustąpić miejsca produkcji, czyli właściwemu doborowi instrumentów, starannemu rozmieszczeniu ich w miksie. Nie ma harmonii, której ktoś już wcześniej nie zagrał, zatem pozostaje nam szukać zupełnie nowych rozwiązań pozwalających na to, by rzeczom już odkrytym nadać nowe znaczenie.

Klaudia Szafrańska i Michał Wasilewski - XXANAXX

Jaki najbardziej szalony eksperyment z dźwiękiem przeprowadziłeś w swoim życiu?

Myślę że cała ostatnia płyta NOD-a była szalonym eksperymentem - w końcu powstała w całości z dźwięków miasta, które po odpowiedniej obróbce (czyli tygodniach ciężkiej pracy) brzmią jak prawdziwe instrumenty. Eksperymentowanie z dźwiękiem jest moją życiową pasją, więc najbardziej szalony eksperyment jest zapewne jeszcze przede mną.

W jaki sposób w ogóle trafiliście na siebie z Klaudią?

Poznaliśmy się przez znajomych moich znajomych, którzy znając moją muzykę uznali, że trafili na wokalistkę, która świetnie pasowałaby do mojego brzmienia. Po pierwszym spotkaniu wiedziałem już, że nie trzeba mnie do niczego przekonywać.

Czy XXANAXX wcześniej istniał już jako projekt, do którego potrzebna była tylko wokalistka, czy jednak od początku było wiadomo, że osoba ta mocno odbije się na charakterze całości?

Początkowo XXANAXX miał być projektem bez wokalu. Klaudia zmieniła to w trybie natychmiastowym. O tym, jakie znaczenie będzie to miało dla projektu, nie miałem bladego pojęcia, ale dziś z pewnością mogę stwierdzić że XXANAXX to duet w którym oboje jesteśmy osobami decyzyjnymi, mającymi wpływ na to, jaką drogę obierzemy dalej.

Jaki był wasz największy sukces jako zespołu?

Naszym największym sukcesem jest udział we wszystkich festiwalach, na których udało nam się do tej pory zagrać.

Jak długo trwały prace nad Waszą pierwszą EP-ką? Co było najłatwiejsze, a co najtrudniejsze podczas jej tworzenia?

Prace nad EP-ką trwały jakieś dwa, może trzy miesiące. Nie napotkaliśmy większych problemów, bo świetnie się rozumiemy i dogadujemy zarówno na płaszczyźnie koleżeńskiej, jak i muzycznej.

Czy macie nakreśloną jakąś wizję dalszego rozwoju, ewolucji muzycznego klimatu, czy na razie żyjecie chwilą?

Wizja kształtuje się w opcji constans i każdy kolejny utwór jest dla nas swego rodzaju przełomem. Na pewno możemy zapewnić, że na naszym krążku nie zabraknie mocniejszych i bardziej energetycznych momentów.

Na jakim sprzęcie najczęściej słuchasz muzyki? Czy zwracasz uwagę na jakość brzmienia, czy liczy się głównie treść?

Jako producent pozwolę sobie odpowiedzieć na to pytanie. Muzyki słucham głównie na studyjnych monitorach. Brzmienie ma dla mnie kluczowe znaczenie, ale pomiędzy nim a treścią utworu stawiam znak równości. Jeśli jest tekst, to muzyka z udziałem wokalu ma dla mnie takie samo znaczenie, jak oprawa muzyczna.

Plany na najbliższą przyszłość?

Najbliższa przyszłość to przede wszystkim koncerty, a wiosną 2014 roku wydanie pierwszego longplaya. O wszystkich naszych planach informujemy na bieżąco na naszym profilu facebookowym, na który gorąco zapraszamy!

Zdjęcia: XXANAXX

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Krótka historia płyty kompaktowej

Krótka historia płyty kompaktowej

Jak wyglądał świat w marcu 1979 roku? Andrzej Wajda kręcił "Panny z Wilka". Jan Paweł II był papieżem niecałe pół roku. Prezydentem USA był Jimmy Carter. W Nowym Jorku urodziła się Norah Jones. Atari wypuściło na rynek komputery Model 400 i Model 800. W salonach samochodowych pojawiły się Peugeot 505,...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

Historia ma znaczenie - Marantz

Historia ma znaczenie - Marantz

Marantz to jedna z tych firm, które powinien znać każdy miłośnik muzyki i dobrego brzmienia. Jeden z wielkich graczy, którym na przestrzeni lat udało się zachować swój wizerunek i opowiadać swoją historię nie inaczej, jak poprzez kolejne urządzenia zyskujące status kultowych. Może to trochę odważne stwierdzenie, ale wystarczy prześledzić internetowe...

Poradniki

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Vintage

ELAC Miracord 50H II

ELAC Miracord 50H II

ELAC to jedna z firm, które mogą pochwalić się bardzo bogatą historią. Założono ją w 1926 roku jako laboratorium mające...

Słownik

Poprzedni Następny

THD

Total Harmonic Distorsion czyli całkowite zniekształcenia harmoniczne - współczynnik określający miarę zniekształceń nieliniowych w urządzeniach elektronicznych, w tym oczywiście w sprzęcie audio. Idealną sytuacją byłoby, gdyby wzmacniacz po otrzymaniu sygnału...

Cytaty

AndromedaRomanoLax.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.