Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Sunny Chang - Soundgil

  • Kategoria: Wywiady
  • Tomasz Karasiński

Sunny Chang - Soundgil

Soundgil to jedna z firm, które skupiają się na jednej, jedynej rzeczy, ale robią ją wyjątkowo dobrze. W tym przypadku mówimy o kompaktowych zestawach głośnikowych będących w istocie miniaturowymi odpowiednikami hi-endowego systemu stereo. Jak na maleńkie, aktywne kolumienki, są projektowane i budowane w całkowicie bezkompromisowy sposób. Ich konstruktorzy chcieli skopiować brzmienie, które znają z wysokiej klasy zestawów hi-fi w zupełnie innym wymiarze - w formie eleganckich kostek, które można postawić na biurku, na półce z książkami lub pod telewizorem. Alternatywa dla aktywnych monitorów, klasycznej wieży i soundbara? Jak najbardziej. Po raz pierwszy z produktami tajwańskiej firmy zetknąłem się ponad rok temu, kiedy to do Warszawy przyjechała reprezentująca markę Soundgil Sunny Chang, która razem ze swoją koleżanką, Sunny Sung, odbywała swego rodzaju tournée po Europie. Zaintrygowany koncepcją hi-endowego systemu stereo w postaci aluminiowych bloczków, które spokojnie zmieściłyby się w typowym plecaku, w październiku postanowiłem przetestować zestaw Cube 2.1 i miałem przy tym więcej frajdy niż podczas odsłuchu typowych kolumn za dwukrotnie większe pieniądze. Ponieważ Soundgil na swojej oficjalnej stronie nie chwali się wszystkimi szczegółami technicznymi, pomyślałem, że warto drążyć temat i dowiedzieć się, czy firma dalej się rozwija i szykuje dla nas coś ciekawego.

Wielu producentów audiofilskiego sprzętu opowiada o tym, że projektowanie zestawów głośnikowych, wzmacniaczy lampowych lub gramofonów to tylko realizacja własnej pasji - poboczny projekt, który zasadniczo nie musi przynosić żadnych dochodów ani zyskać szerszego rozgłosu. Najczęściej jest to bajka, w którą niektórzy być może chcieliby uwierzyć, ale jeżeli rzeczywiście mamy do czynienia z firmą założoną przez zamożnych pasjonatów, efekty mogą być zadziwiające. W ten sposób rodzą się produkty, które nie powstałyby w tradycyjnych warunkach - w sytuacji, w której trzeba liczyć każdą wydaną złotówkę, a sprzedaż musi ruszyć od razu, aby nasza firma miała środki na dalszą pracę. Nawet najbardziej oryginalne pomysły mogą wówczas zostać nadgryzione przez tak zwaną brutalną rzeczywistość. Nie ma funduszy na dokończenie projektu, zakup podzespołów z najwyższej półki czy chociażby tak trywialne rzeczy, jak opakowania, instrukcje obsługi i marketing.

Z Soundgilem jest dokładnie odwrotnie. Całe przedsięwzięcie jest pomysłem Marka Changa - przedsiębiorcy, który zbił majątek na produkcji podzespołów elektronicznych, a oprócz tego jest mocno wkręconym w swoje hobby audiofilem. Aby wdrożyć swój plan w życie, zatrudnił najlepszych ekspertów z Niemiec, Anglii, Korei Południowej i Tajwanu. Głównym inżynierem Soundgila jest Peter Pu, który projektowaniem sprzętu audio zajmuje się ponad czterdzieści lat. Pracował między innymi dla takich marek, jak MBL czy Onix. Za wzornictwo odpowiada J.K. Kim - projektant z dwudziestoletnim doświadczeniem, prowadzący swoje studia w Seulu i Shenzhen. Trudno oprzeć się wrażeniu, że Mark Chang stworzył markę Soundgil i jej produkty dla siebie, aby móc cieszyć się audiofilskim brzmieniem nie tylko w swoim domu, gdzie w zaadaptowanym akustycznie pomieszczeniu stoją flagowe promienniki dookólne MBL-a. Aby o wyjątkowym projekcie usłyszeli także inni audiofile, trzeba jakoś do nich dotrzeć. Tym właśnie zajmuje się Sunny Chang.

Niektórzy audiofile o marce Soundgil i jej produktach nie wiedzą zupełnie nic. Czy jej filozofię można streścić w kilku słowach?

Jesteśmy wciąż bardzo młodą i stosunkowo małą firmą, ale audiofile potrafią w tym temacie zaskoczyć - często wiedzą rzeczy, o których większość ludzi nie ma zielonego pojęcia. Dla nich muzyka nie jest ledwie dodatkiem do codziennego życia - oni naprawdę jej słuchają. Najważniejsza idea marki Soundgil jest dokładnie taka, jak nasze hasło - pierwszy krok do hi-endu. Naszym celem jest zbudowanie tej drogi dla ludzi, którzy kochają muzykę i chcą odtwarzać ją w jak najlepszej jakości, ale w jak najprostszy sposób. Niektórzy twierdzą, że te dwie koncepcje się wykluczają - jeśli ma być dobrze, to nie może być łatwo, prosto i przyjemnie. My uważamy, że jest to możliwe, dlatego tworzymy hi-endowy sprzęt w praktycznym opakowaniu. W ten sposób chcemy udostępnić wyjątkowe wrażenia dźwiękowe osobom, które nie przepadają za rozbudowanymi systemami hi-fi i hi-end. Myślę, że marka Soundgil będzie zawsze skupiała się na dobrych, wyjątkowych produktach, aby ludzie zaakceptowali i zrozumieli naszą filozofię.

Sunny Chang - Soundgil

Podstawowy projekt głośników Soundgil został stworzony przez takich ludzi jak Peter Pu, który pracuje w branży hi-end od 40 lat i jest udziałowcem MBL-a. Cube 2.1 na pierwszy rzut oka nie ma jednak wiele wspólnego z głośnikami dookólnymi. Jakie elementy tego zestawu pasowałyby do sprzętu hi-endowego?

Cube 2.1 nie jest dużym zestawem głośnikowym, bo nigdy nie miał taki być. Jest kompaktowy i funkcjonalny, ale naszym zdaniem wygląda jak produkt z najwyższej półki i wykorzystuje rozwiązania, jakie audiofilom znane są z urządzeń hi-endowych. Widać to na każdym kroku - od materiałów zastosowanych do jego budowy aż po proces strojenia dźwięku. Wszystko to odbywa się w taki sam sposób, jak podczas projektowania i produkcji drogich odtwarzaczy, gramofonów, wzmacniaczy czy kolumn głośnikowych. Przykładowo, używamy takich podzespołów, jak wysokiej klasy głośniki z magnesami neodymowymi, kable z monokrystalicznej miedzi PCOCC czy przetworniki cyfrowo-analogowe stosowane w urządzeniach klasy hi-end. Podczas testów odsłuchowych i strojenia dźwięku koncentrujemy się natomiast na prawidłowej równowadze tonalnej i zdolności odtworzenia najdrobniejszych szczegółów danego utworu, a nie na potężnym, sztucznie pogrubionym basie. Innymi słowy, od początku do końca robimy to tak, jak zrobiliby to prawdziwi audiofile.

Na stronie waszej firmy, w zakładce z produktami widzimy tylko jeden model - Cube 2.1. Czy tak miało być, czy może wkrótce zobaczymy także inne urządzenia?

Tak naprawdę, kolejne modele są już dostępne w sprzedaży lub, w zależności od rynku, niebawem pojawią się w sklepach. Przede wszystkim wprowadziliśmy system 2.1 o nazwie Cube 1 SE. Jak można się domyślać, jest to specjalna edycja Cube'a 2.1, w której poprawiliśmy kilka bardzo istotnych rzeczy. Cube 1 SE może grać odrobinę głośniej, a dodatkowo pozwala uzyskać bardziej imponującą, trójwymiarową scenę stereofoniczną i lepszy bas. Zaprezentowaliśmy ten model podczas ubiegłorocznej wystawy Audio Video Show, gdzie można było porównać go z podstawową wersją w pokoju demonstracyjnym naszego polskiego dystrybutora, salonu Audio Forte. Wiele osób myślało, że Cube 1 SE jest połączony z zewnętrznym subwooferem, ale oczywiście tak nie było. Myślę, że jest to dowód na to, że ten zestaw dysponuje wystarczająco dużą mocą. Mimo to, w czwartym kwartale tego roku planujemy wprowadzić model o nazwie Cube 2 Pro, w którym dodamy bezprzewodowe połączenie z subwooferem i po raz kolejny poprawimy ogólną jakość dźwięku. Aby wzbogacić naszą linię produktów, obecnie opracowujemy także streamer Wi-Fi i inne produkty utrzymane w minimalistycznym, ale hi-endowym stylu.

Sunny Chang - Soundgil

Patrząc na zdjęcia Cube'a 2.1, na pierwszy rzut oka trudno powiedzieć, co to jest. Głośnik bezprzewodowy, system multiroom, a może głośnik komputerowy lub alternatywa dla pełnego systemu stereo lub soundbara? Widzimy kilka oddzielonych od siebie klocków, ale nie do końca wiadomo, czy jest to komplet, czy kilka oddzielnych głośników. Jak należy traktować ten produkt?

Mamy nadzieję, że ludzie postrzegają Cube 2.1 jako aktywny, stereofoniczny zestaw głośnikowy. Chociaż dodajemy funkcję Bluetooth i wejście optyczne, niektórzy ludzie mogą pomyśleć, że to po prostu soundbar lub głośnik bezprzewodowy, ale kiedy go zobaczymy, dotkniemy i posłuchamy, okazuje się, że jest wart znacznie więcej niż myśleliśmy. Wiemy, że wiele systemów z najwyższej półki również oferuje łączność bezprzewodową, co jednoznacznie mówi, że zachowanie i przekonania klientów szybko się zmieniają. Coraz więcej osób słucha muzyki za pośrednictwem serwisów strumieniowych. Musimy za tym nadążać, a jednocześnie dbać o to, aby użytkownicy naszych głośników mogli cieszyć się brzmieniem najwyższej próby.

Skoro obecnie dostępne są dwie wersje Cube'a, które z zewnątrz praktycznie niczym się nie różnią, jak przekonać klientów, że warto wybrać tę lepszą?

Wcale nie chodzi o to, aby każdy użytkownik miał w domu najlepszy i najdroższy model naszego zestawu głośnikowego. Wielu melomanom Cube 2.1 w zupełności wystarczy. Jeżeli ktoś nie lubi i nie potrzebuje słuchać muzyki bardzo głośno, podstawowa wersja Cube'a zapewni mu świetny, bardzo naturalny i uniwersalny dźwięk z dowolnego źródła. Niektórym brzmienie Cube'a 2.1 spodobało się do tego stopnia, że szybko zapragnęli wycisnąć z niego jeszcze więcej. Chcieliśmy zaspokoić ich potrzeby, dlatego wprowadziliśmy specjalną edycję Cube 1 SE - właśnie dla tych, którzy chcieli jeszcze mocniejszego dźwięku i bardziej spektakularnej przestrzeni. Formy, wzornictwa i palety kolorystycznej nie zmienialiśmy, bo nie było takiej potrzeby. Jesteśmy dumni z tego, że udało nam się zmieścić tak wyczynowy dźwięk w głośnikach zamkniętych w tak miniaturowych obudowach. W modelu Cube 2, dzięki funkcji bezprzewodowego połączenia z subwooferem, będzie można uzyskać jeszcze mocniejszy bas i większą scenę dźwiękową. Z zewnątrz jedyną istotną różnicą będzie nazwa modelu naniesiona na spodzie urządzenia techniką laserową.

Sunny Chang - Soundgil

Chwalicie się stosowaniem wysokiej jakości materiałów, takich jak aluminiowe obudowy wytwarzane na obrabiarkach CNC, kable z miedzi monokrystalicznej, wysokiej jakości przetwornik cyfrowo-analogowy czy głośniki z magnesami neodymowymi i membranami, które audiofile mogą kojarzyć z kolumnami Harbeth, Chartwell czy Rogers. Widać wyraźnie, że ten produkt nie jest tani. Ale czy to wszystko naprawdę przekłada się na dźwięk? Innymi słowy, czy te same rozwiązania techniczne działają tak samo dobrze w znacznie mniejszej skali?

Wszyscy wiemy, że dwa najważniejsze elementy systemu hi-fi to zestawy głośnikowe i napędzający je wzmacniacz. Ciekawostką jest to, że jeśli używając tego samego wzmacniacza i kolumn, zmienimy tylko przewód łączący oba te elementy, uzyskamy inny dźwięk i zupełnie inną wydajność całego układu. Dlatego właśnie audiofile potrafią wydać wiele tysięcy dolarów na kable, które z punktu widzenia niewtajemniczonych osób są mało istotne albo wręcz zupełnie nieważne. My jesteśmy audiofilami, więc wiemy, jak ważne jest zbudowanie dobrego systemu stereo. A ponieważ nasze produkty są kompletnymi zestawami, mamy możliwość dopasowania wszystkich komponentów do siebie w taki sposób, aby uzyskać efekt synergii. Efektami naszej pracy możemy podzielić się z użytkownikami, którzy zasadniczo nie muszą już nic robić - otrzymują produkt, który po ustawieniu na miejscu i podłączeniu do prądu nie wymaga żadnych poprawek. Pozostaje jedynie włączyć muzykę i oddać się przyjemności słuchania.

Systemy typu all-in-one i głośniki sieciowe cieszą się dziś ogromną popularnością. Klienci mogą kupić tak piękne urządzenia, jak Naim Muso 2, Devialet Phantom, Dynaudio Music 7 czy Bowers & Wilkins Formation Wedge, a także kolumny aktywne, takie jak KEF LS50 Wireless czy Dynaudio Xeo 20. Dlaczego mieliby wybrać Cube'a 2.1 lub Cube'a 1 SE?

Z dwóch powodów. Po pierwsze, jak już wcześniej wspominałam, nasze zestawy są zbudowane w sposób charakterystyczny dla sprzętu hi-endowego, podczas gdy głośniki sieciowe, niezależnie od marki, są pełne mniejszych lub większych kompromisów. Po drugie, forma Cube'a 2.1 i Cube'a 1 SE sprawia, że jest to system, który niezwykle łatwo ustawimy i podłączymy w każdym pokoju. Dodatkowo oferujemy cztery rodzaje wykończenia, dzięki czemu w każdym wnętrzu zestawy naszej marki powinny nie tylko świetnie grać, ale także doskonale się prezentować, nie zabierając przy tym zbyt dużo miejsca. Podczas strojenia naszych Cube'ów skupiamy się przede wszystkim na prawidłowej równowadze w muzyce. Wiemy, że podczas odsłuchu w grę wchodzi mnóstwo osobistych preferencji, więc już na etapie projektowania podejmujemy takie decyzje, aby nasze systemy sprawdzały się w każdych warunkach i w każdym repertuarze. Wystarczy dać im szansę.

Sunny Chang - Soundgil

Swoje zestawy głośnikowe pokazywaliście na największych wystawach, takich jak High End w Monachium. Czy zainteresowanie audiofilów tak miniaturowym sprzętem było duże?

Wiadomo, że ludzie odwiedzający takie targi w naturalny sposób skupiają się na innych urządzeniach, ale uważam, że zrobiliśmy już dużo, aby przekazać audiofilom naszą filozofię i podzielić się z nimi efektami naszej pasji. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że jako nowa marka musimy uzbroić się w cierpliwość, bo nikt nie nastawiał się na to, że odniesiemy natychmiastowy sukces i podbijemy świat w ciągu paru lat. Dlatego nadal ciężko nad tym pracujemy.

Muszę przyznać, że wybór polskiego dystrybutora marki Soundgil trochę mnie zaskoczył. Nawiązaliście współpracę z firmą znaną raczej z dystrybucji sprzętu audiofilskiego - kolumn głośnikowych, wzmacniaczy, gramofonów, a nawet wkładek i akcesoriów gramofonowych. Czy dokładnie tak to sobie wyobrażaliście? Chodziło o to, aby postawić Cube'a 2.1 obok urządzeń z wysokiej i bardzo wysokiej półki?

Myślę, że w obecnej sytuacji ekonomicznej na świecie coraz mniej ludzi ma zdolność i cierpliwość, aby skupić się na zbudowaniu dobrego systemu hi-end w taki sposób, jak robią to audiofile. Niezależnie od kraju, są to naprawdę wyjątkowi ludzie, którzy chcą i potrafią szukać sprzętu oferującego wysoką jakość brzmienia. Mają swoje ulubione miejsca, chętnie pytają o nowe urządzenia i dokładnie wiedzą, jakie rzeczy kojarzą im się z dobrym dźwiękiem, a jakie nie. Decydując się na współpracę z salonem Audio Forte wiedzieliśmy, że będziemy mogli dotrzeć właśnie do takich osób. Wykorzystaliśmy okazję, aby nasze produkty zostały zauważone przez wymagających melomanów, którzy regularnie odwiedzają takie miejsca i zwracają uwagę na nowości, które pojawiają się w sklepowych witrynach. Mamy nadzieję, że część z nich zechce poświęcić swój czas, aby posłuchać naszych głośników. Jesteśmy pewni, że nawet krótki odsłuch powie im więcej niż milion słów.

Zdjęcia: Tomasz Karasiński, Soundgil

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elodie Deveau - Triangle

Elodie Deveau - Triangle

Triangle Electroacoustique to jeden z najstarszych francuskich producentów zestawów głośnikowych. Choć ostatnie, wciąż dostępne w sprzedaży, jubileuszowe modele wprowadzono z okazji czterdziestych urodzin firmy, w tym momencie jesteśmy już w połowie drogi do kolejnej okrągłej rocznicy (Renaud de Vergnette założył firmę Triangle w 1980 roku). Wszyscy znamy tę historię -...

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo w siedmiu prostych krokach

Jak złożyć system stereo? To pytanie na pewnym etapie zadawał sobie każdy, kto uważa się za melomana lub audiofila. Prostej odpowiedzi niestety nie ma, bo nawet doświadczeni miłośnicy muzyki i sprzętu audio wciąż szukają swojego ideału. Osobom przymierzającym się do zakupu swojego pierwszego systemu audio można jednak wytłumaczyć kilka podstawowych...

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

Odrodzenie formatu CD - rewolucja czy burza w szklance wody?

W erze streamingu coraz więcej melomanów sięga po muzykę na fizycznych nośnikach, czego doskonałym przykładem stały się płyty winylowe. Renesans gramofonów i czarnych krążków trwa już co najmniej dekadę. Tłocznie płyt winylowych pracują na pełnych obrotach. Produkcję wznawiają nawet największe wytwórnie, a dla artystów wydających nowy album brak wersji LP...

Streaming krok po kroku

Streaming krok po kroku

Streaming - to pojęcie niemal całkowicie zdominowało świat sprzętu hi-fi. Na przestrzeni dziesięciu lat ten sposób słuchania muzyki przeszedł ewolucję od ciekawostki technologicznej interesującej tylko najbardziej postępowych melomanów i audiofilów do czegoś, co jest dla nas zupełnie naturalne i oczywiste. Dla wielu osób streaming to nieodłączna część codziennego funkcjonowania, podstawowe...

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

Audiofilskie BHP - najważniejsze zasady użytkowania sprzętu stereo

W naszym magazynie koncentrujemy się na treściach kierowanych do entuzjastów i osób żywo zainteresowanych sprzętem stereo. Niezależnie od aktualnych reguł działania internetowych wyszukiwarek czy liczby przypadkowych wizyt na danej stronie bazę czytelników stanowią ludzie dysponujący sporą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie. Nawet oni muszą jednak dostrzegać pewną lukę w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
NAD C389

NAD C389

NAD (New Acoustic Dimension) to jedna z firm, które od samego początku umiejętnie łączyły innowacje i czysto naukowe podejście do tematu ze wspaniałym zmysłem biznesowym i wyczuciem sytuacji na rynku....

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Serblin & Son Frankie Preamplifier + Frankie Monoblock

Rosnące zainteresowanie audiofilów wzmacniaczami dzielonymi jest jednym z najbardziej zaskakujących trendów, jakie ostatnio obserwujemy. Wydawało się przecież, że rynek zmierza w przeciwnym kierunku, a niebawem w sklepach dostępne będą niemal...

Lyngdorf FR-2

Lyngdorf FR-2

Kim jest Peter Lyngdorf? Genialnym inżynierem, czy może raczej wizjonerem i utalentowanym przedsiębiorcą? Tego nie podejmuję się rozsądzać, ale jedno jest pewne - facet nie lubi się nudzić i wspiera...

Bannery boczne

Komentarze

a.s.
Nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośno...
Rafał
Witam. Posiadam głośniki 120 Club od JBL i te 12 godzin nie wiem na jakiej mocy jest. Podłączyliśmy konsole kablami i dwa głośniki ze sobą też na kable i nieste...
Piotr
Wiem, że o switche można się kłócić tak jak o kable, generalnie nie jestem hejterem różnych niekonwencjonalnych urządzeń audio ale polecam taki eksperyment: w t...
stereolife
@Garfield - Coś nam podpowiada, że chętni się znajdą. Ceny nie są jeszcze tak zaporowe jak u niektórych specjalistów od hi-endu. Patrząc na trendy w salonach au...
Obywatel GC
Wszystko ładnie, pięknie, tylko ja nigdy nie rozumiem w tych wzmacniaczach, w których lampy są schowane w obudowie, jak człowiek ma potem je wymienić, bez narus...

Płyty

Newsy

Tech Corner

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Najbardziej intrygujące technicznie i koncepcyjnie gramofony w historii

Gramofony, szlifierki, odtwarzacze czarnych płyt, adaptery, patefony, odtwarzacze analogowe, fonografy... Jakkolwiek byśmy nie nazwali tych poczciwych urządzeń, które są z nami już od ponad 130 lat, możemy zawsze powiedzieć o nich to samo - od dziesięcioleci dostarczają nam niezapomnianych przeżyć związanych z odtwarzaniem ukochanych utworów. Wielu melomanów pamięta o ich...

Nowości ze świata

  • Triangle Electroacoustique is one of the oldest French loudspeaker manufacturers. Although the latest anniversary models, still available for sale, were introduced on the occasion of the company's fortieth birthday, at this point we are already halfway to another round anniversary...

  • In Norse mythology, Thor is known as the god of thunder, lightning, marriage, vitality, agriculture, and the home hearth. He was said to be more sympathetic to humans than his father, Odin, though equally violent. He traveled in a chariot...

  • Manufacturers of hi-fi equipment like to brag about their peak performance, but in any company's product lineup, the key role is played by the models that simply sell best. They are the ones that provide funds for further development and...

Prezentacje

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

20 najciekawszych premier wystawy High End 2024

Odbywający się tradycyjnie na początku maja High End to impreza, w trakcie której oczy i uszy całej społeczności audiofilskiej zwrócone są w kierunku Monachium. Jak informują organizatorzy, wystawa ta jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o imponujące nadawanie tonu najwyższej klasy reprodukcji muzyki. Od czterech dekad High End dostarcza pomysłów i...

Poradniki

Jak zrobić z siebie wariata

Jak zrobić z siebie wariata

Były już poradniki o tym jak wybierać słuchawki, jak podłączyć komputer do systemu audio i jak wybrać przetwornik cyfrowo-analogowy. Postanowiliśmy...

Galerie

Popularne testy

Dyskografie

Vintage

Pioneer HPM-100

Pioneer HPM-100

Pioneer HPM-100 dla wielu jest modelem kultowym, który wspomniany na forach w wątku dla fanów sprzętu vintage wywołuje spore emocje....

Słownik

Poprzedni Następny

DSP

Digital Signal Processing - po polsku skrót ten oznacza po prostu cyfrowe przetwarzanie sygnału i odnosi się do wszelkiego rodzaju cyfrowych operacji dokonywanych na sygnale muzycznym. Układy DSP są stosowane...

Cytaty

TheodorFontane.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.