Rynek polskich producentów audio - raport Grant Thornton i StereoLife
- Kategoria: Newsy branżowe
- Tomasz Karasiński
Miło nam poinformować o opublikowanym właśnie raporcie dotyczącym rynku polskich producentów sprzętu audio, przygotowanym przez firmę audytorsko-doradczą Grant Thornton we współpracy z portalem StereoLife. Opracowanie to jest bardzo ciekawym, przekrojowym spojrzeniem na rynek tworzony przez nasze rodzime firmy. Oprócz wykresów, wniosków i danych zebranych na podstawie przeprowadzonej w branży ankiety, znajdziecie tu opinie kilku ekspertów, w tym Tomasza Roguli z Zeta Zero, Piotra Kwiatkowskiego z Audiothlonu i Mateusza Jujki z Pylon Audio. Raport koncentruje się na kwestiach typowo biznesowych, ale można w nim znaleźć wiele informacji równie ciekawych z punktu widzenia zwykłego audiofila - jaka była geneza powstania polskich firm, jakie działania promocyjne przyniosły im najwięcej korzyści, jak ważny jest dla nich eksport, jak starają się spełnić wymagania klientów oraz jakiego wzrostu przychodów spodziewają się w najbliższej przyszłości. Autorzy publikacji pokusili się również o stworzenie przykładowego systemu zbudowanego z urządzeń pochodzących wyłącznie od polskich producentów. Cena tego zestawu sięgnęła 682000 zł, a to chyba i tak nie jest ani najbardziej rozbudowana ani rekordowa konfiguracja. Co ciekawe, raport przygotowany przez Grant Thornton i StereoLife podchwyciły już największe magazyny i portale biznesowe w Polsce, w tym Onet, Interia, Puls Biznesu, Bankier.pl, wGospodarce.pl czy Money.pl.
Jakie są kluczowe wnioski z raportu? Cóż, bardzo optymistyczne! Okazuje się, że w Polsce działa ponad 80 firm zajmujących się produkcją sprzętu audio. To duża grupa dynamicznych przedsiębiorców, którzy poszukując innowacyjnych technologicznie rozwiązań i spełniając swoje marzenia, zapewniają innym przyjemność ze słuchania muzyki. Polski sprzęt audio sprzedawany jest na całym świecie i niejednokrotnie za granicą cieszy się lepszą opinią niż w kraju. Nowatorskie rozwiązania proponowane przez polskich producentów cieszą się uznaniem na konkurencyjnych rynkach w Wielkiej Brytanii, USA czy Japonii. Znajdują też swoich amatorów na egzotycznych rynkach Afryki i Bliskiego Wschodu. Aż 72% polskich producentów sprzętu audio spodziewa się wzrostu przychodów w najbliższych 3 latach. Dla 67% polskich producentów sprzętu audio eksport stanowi przynajmniej połowę ich przychodów. 56% przedsiębiorców z rynku audio jako największą barierę rozwoju wskazuje zbyt wysokie koszty pracy.
W przypadku aż 39% badanych firm właściciele przyznali, że spółka powstała dlatego, że mogła zaoferować produkty lepsze niż konkurencja. Co więcej, aż 28% polskich producentów audio rozpoczęło swoją działalność dzięki pomysłowi na innowacyjne rozwiązanie, którego do tej pory nie było na rynku. Dla 22% hobby przerodziło się w sposób na życie. Warto zwrócić uwagę, że sukces polskich producentów audio zależy w dużym stopniu od mediów branżowych. Aż 27% wskazuje pozytywne artykuły w mediach branżowych jako moment przełomowy dla prowadzonej działalności. Co piątemu ankietowanemu sukces zapewniło wyjątkowe, innowacyjne rozwiązanie technologiczne, wokół którego można było budować przewagę konkurencyjną.
Rynek producentów sprzętu audio jest silnie zdywersyfikowany. Wsród badanych przedsiębiorców zabrakło jedynie producentów słuchawek. Najliczniejszą grupą są producenci wzmacniaczy i stanowią oni 31% firm na rynku. Drugą pod względem liczby przedsiębiorstw grupą są producenci kabli sygnałowych i zasilających. Stanowią oni 28% wszystkich producentów. Trzecią najliczniejszą grupą są producenci kolum - grupa ta stanowi 17%. Jeśli jednak spojrzymy na przychody badanych firm, to największymi podmiotami są producenci kolumn i przewodów zasilających. Znajduje to potwierdzenie w ogólnych obserwacjach rynku polskiego, na którym - w obszarze zasilania - firmom z zagranicy jest znacznie trudniej się przebić niż na innych rynkach. Polscy producenci sprzętu audio na promocję przeznaczają niewielki procent swoich przychodów. Dla 44% przedsiębiorców jest to mniej niż 5%. Jednocześnie ich zdaniem najlepsze rezultaty w promocji ich produktów przynosi Internet (zarówno artykuły, social media, reklamy czy też własna strona www). Jeśli spojrzymy na największych producentów sprzętu audio, to widać, że dla nich promocja ma większe znaczenie i przyczyniła się do ogólnego sukcesu. Aż 60% z nich przeznacza na promocję od 16% do 30% przychodów, podczas gdy najmniejsi producenci nie więcej niż 15%.
Ostatnia sekcja raportu obejmuje bariery rozwojowe. Większość producentów sprzętu audio jako największe bariery wskazuje wysokie koszty pracy (56%), jak również problem z dostępem do wykwalifikowanych pracowników. 33% jako barierę rozwoju wskazuje nadmierną biurokrację, a 22% zmienność przepisów prawa. Dla najmniejszych spółek na rynku największym problemem jest dostęp do finansowania i wysokie koszty pracy. Więksi producenci sprzętu audio częściej narzekają na nadmierną biurokrację i zmienność przepisów prawa. Taki obraz jest charakterystyczny dla polskich przedsiębiorców niezależnie od branży. Pełny raport można znaleźć na stronie Grant Thornton. Podsumowaniem raportu był wywiad w formie relacji na żywo przeprowadzonej za pośrednictwem facebookowego profilu Grant Thornton (Kariera).
Źródło: Grant Thornton
Komentarze