Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Paolo Tezzon - Sonus Faber

Paolo Tezzon - Sonus Faber

[English version] Sonus Faber to jedna z najlepiej rozpoznawalnych marek jeśli chodzi o wysokiej klasy zestawy głośnikowe. Manufaktura założona przez charyzmatycznego Franco Serblina zbudowała swą renomę na konstrukcjach podstawkowych. Masywne monitory wykończone drewnem i skórą zaskarbiły sobie sympatię audiofilów z całego świata, w stosunkowo szybkim czasie wynosząc niewielką fabrykę do rangi kuźni dzieł sztuki. Nie trzeba nawet znać się na przetwornikach i kablach, aby dostrzec kunszt włoskich projektantów i rzemieślników. Jeszcze kilka lat temu oferta Sonusa była dość stabilna. W katalogu można było wyróżnić trzy główne linie. Topowe modele zmieniały się rzadko, natomiast nieco większy ruch panował w niższych seriach. Od kilku lat firma przeżywa renesans, ponieważ w jej ofercie sukcesywnie pojawiają się nowe modele, a na stronie nadal trwa odliczanie dni do kolejnej premiery. Poczynania wytwórni śledzą nie tylko jej fani i audiofile, ale także konkurencja. Całe to zamieszanie stanowi doskonały pretekst, aby porozmawiać z człowiekiem napędzającym prace nad nowymi modelami.

Paolo Tezzon jest szefem działu R&D. Ma 38 lat, a swoją przygodę z marką Sonus Faber rozpoczął 10 lat temu. Zajmował się wówczas marketingiem i kontrolą jakości, jednak po odejściu Franco Serblina w 2006 został skierowany do prac nad nowymi konstrukcjami. Jeśli chcecie wiedzieć, jak wygląda praca w takiej firmie i jakie są jej plany na najbliższą przyszłość, zapraszamy do lektury.

Wypuściliście ostatnio wiele nowych produktów, a wciąż zapowiadane są kolejne premiery. Co takiego pojawi się w katalogu w najbliższym czasie?

Oczywiście ciągle pracujemy nad nowymi projektami, ale nie o wszystkich rzeczach mogę jeszcze otwarcie mówić. Najpierw produkty te muszą zostać ukończone i oficjalnie pojawić się na rynku. Mogę zdradzić, że coś bardzo wyjątkowego pojawi się w naszej ofercie już za kilka dni, a kolejny ciekawy produkt szykujemy na wystawę High End w Monachium.

W ramach świętowania okrągłych rocznic, producenci sprzętu często robią swego rodzaju prezenty dla samych siebie i wiernych fanów marki. Czy planujecie wprowadzenie limitowanych wersji produktów, które już teraz są dostępne w sprzedaży?

Zobaczycie coś bardzo interesującego już za kilka dni, obiecuję. Na pewno podchodzi to pod definicję rocznicowego prezentu.

Paolo Tezzon - Sonus Faber

Sonus Faber nie jest najstarszym włoskim producentem zestawów głośnikowych. Domyślamy się, że nie jest również firmą wypuszczającą ze swoich magazynów największe ilości kontenerów ze sprzętem, a jednak jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych. Jak udało się to osiągnąć?

Wierzę, że Sonus Faber zbudował swoją pozycję i wyróżnił się spośród wszystkich innych producentów systemów głośnikowych dzięki szczególnemu podejściu do odtwarzania muzyki. Od początku działalności firmy było wyraźnie widać, jak wiele pasji i serca wkłada się tutaj w budowanie kolumn. Sonus Faber zaaplikował do zestawów głośnikowych także jedne z najlepszych wartości kultury włoskiej. Mam na myśli rzeczy takie, jak dbałość o szczegóły, wykorzystanie cennych materiałów czy pewną intuicję projektową. Na koniec doszła do tego oczywiście kwestia prezentacji dźwięku. W czasach, gdy wszyscy szukali doskonałych pomiarów i płaskiej odpowiedzi częstotliwościowej, głośniki marki Sonus Faber nie wypadały może doskonale w pomiarach, ale brzmiały uroczo, naturalnie i ludzko, a więc pod wieloma względami bardziej realistycznie.

Wasze kolumny wyglądają jak dzieła sztuki, ale także siedziba firmy jest pięknym, interesującym budynkiem. Czy to ważne, gdzie głośniki są budowane? Czy takie otoczenie stanowi inspirację dla projektantów?

Tak, oczywiście! Pracujemy w pięknym gmachu wykonanym w zasadzie z żelaza, szkła i drewna, z dużą ilością naturalnego światła. Takie środowisko inspiruje lub przynajmniej prowadzi nas w dobrym kierunku, sprzyja dobremu usposobieniu i kreatywności.

Paolo Tezzon - Sonus Faber

Kiedy pytaliśmy ludzi z Unison Research, kto jest odpowiedzialny za wygląd ich wzmacniaczy, spodziewaliśmy się że wskażą znane studio projektowe takie, jak Bertone czy Pininfarina. Powiedzieli jednak, że pewnego dnia po prostu zebrali każdego pracownika fabryki i wspólnie doszli do tych kształtów. Mówili, że poczucie stylu mają we krwi. Czy z tym rzeczywiście trzeba się urodzić, czy można się po prostu nauczyć?

Cóż, tutaj nie wygląda to dokładnie tak samo. Oczywiście dziedzictwo i tradycja marki jest w naszej krwi, ale ponieważ niemal codziennie żyjemy w tej firmie, możemy w pewnym sensie chłonąć jej ducha z czasem. Nawet jeśli firma miała w przeszłości nieco naiwne podejście do projektowania kolumn, teraz jesteśmy bardziej rozwinięci i mamy ogromny, profesjonalny dział projektowy.

Jak wygląda normalny dzień pracy w siedzibie Sonus Faber? Czy w pobliżu fabryki jest kilka świetnych restauracji, do których chodzicie razem na obiad?

Muszę przyznać, że fantastyczne jest budzić się każdego dnia i pracować w tak pięknym miejscu, otoczonym przez drzewa i malownicze wzgórza. Moje codzienne czynności mogą się różnić w zależności od dnia. Niektóre opierają się na spotkaniach z kolegami i dyskusjach o strategii firmy, inne bazują na pomiarach, odsłuchach, zmianach w projektach lub rozmowach z partnerami i dostawcami. Ale odpowiadając na pytanie - tak, na wzgórzach otaczających fabrykę jest kilka bardzo miłych restauracji:)

Paolo Tezzon - Sonus Faber

Jak wygląda sam proces projektowania kolumn? Czy zaczynacie od szkicu, przetworników czy może badań rynku?

Opisywanie całego procesu może być trochę długie i nudne, ale pierwszą rzeczą jest zawsze burza mózgów, w której oprócz mnie biorą udział nasi szefowie - Mauro i Livio. Czasami projektowanie nowych modeli rzeczywiście zaczyna się od określenia grupy docelowej, ale zdarza się też tak, że znajdujemy jakieś wyjątkowe głośniki lub wpadamy na pomysł wypróbowania nowych kształtów, tworzymy ciekawe szkice i decydujemy się pociągnąć taki temat, budując całą konstrukcję na bazie konkretnego elementu. Często już na tym etapie rodzi się podstawowy zarys zestawu głośnikowego, który ma określoną ilość przetworników, a więc i wynikającą z tego objętość, z którą trzeba sobie poradzić. Można powiedzieć, że od tego momentu prowadzone są dwa równoległe procesy projektowe - jeden polega na tworzeniu obudowy o konkretnej objętości, a drugi to dopasowanie i zestrojenie ze sobą głośników, które w takiej obudowie będą pracowały.

Sonus Faber zawsze kojarzony był z drewnem, ale teraz wykonaliście przeskok w kierunku bardziej nowoczesnych materiałów. Kolumny z serii Venere wygląda inaczej. Czy jest to rzeczywiście duża zmiana, czy może pod tą nowoczesną obudową kryją się znane, tradycyjne rozwiązania?

Istotnie dodaliśmy do drewna wiele różnych materiałów w ostatnich latach, konkretnie myślę tu o wykorzystaniu różnych metali, zawsze w połączeniu z drewnem. To wszystko zmierza do realizacji jeszcze bardziej wyczynowych obudów dla naszych szczytowych kolumn. Venere to trochę inna historia. Ich kształt i wygląd zewnętrzny wynika z tego, że chcieliśmy trafić do nowej grupy klientów. Ludzi młodych i gustujących w bardziej nowoczesnych przedmiotach, które pasują do nowo urządzonych mieszkań i domów. Dlatego konstrukcje te są bardziej czyste i minimalistyczne, a jednocześnie stylowe. Cała linia Venere to dla nas duża zmiana, ponieważ wiąże się z nią zupełnie inny sposób zarządzania procesem produkcji. Jednak z punktu widzenia konstrukcji, kolumny te są wykonane z drewna i płyt HDF, które są tylko pomalowane w różny sposób. W wykończeniu drewnianym mamy z kolei obudowy pokryte włoską skórą i fornirem z naturalnego drewna orzechowego. Dlatego te konstrukcje również są tradycyjne pod wieloma względami.

Paolo Tezzon - Sonus Faber

W ostatnich modelach widzimy coraz więcej nierównoległych linii. Czy to ze względu na wzornictwo, czy może korzystny wpływ krzywizn na brzmienie?

Poprzez stosowanie nierównoległych paneli można naprawdę wiele zyskać zarówno w sensie wzornictwa, jak i jakości dźwięku. Najlepszym rozwiązaniem są wygięte ścianki zamiast prostych. To dlatego wszystkie nasze hi-endowe projekty aż po flagowy model Aida wyposażone są panele boczne zakrzywione w dwóch płaszczyznach. Nie ma nic lepszego dla uniknięcia wewnętrznych fal stojących.

Co jest ważniejsze w projektowaniu głośników - pomiary czy testy odsłuchowe?

Oba te czynniki liczą się tak samo. Nie można projektować systemów głośnikowych bez odsłuchów, podobnie jak nie można tego zrobić bez dokładnych i precyzyjnych pomiarów.

Niektórzy mówią, że sercem kolumny głośnikowej jest zwrotnica. Czy to prawda?

Dobrze zaprojektowana, dopasowana do przetworników zwrotnica może naprawdę wiele zmienić, ale jeśli mamy do czynienia z kiepskimi głośnikami, nawet najlepsza zwrotnica nie zdziała cudów. Działa to również w drugą stronę - można mieć znakomite przetworniki, ale słabo zaprojektowany układ filtra lub źle wymierzoną obudowę wpadającą w rezonans i rezultat będzie katastrofalny. Dla mnie wszystko liczy się tak samo.

Paolo Tezzon - Sonus Faber

Jednym z ciekawszych przedsięwzięć było ostatnio zaprojektowanie systemu audio dla samochodu Pagani Huayra. Czy wcześniej mieliście jakieś doświadczenia z systemami car audio?

Projektowaliśmy prototypy samochodowych systemów audio, jednak projekt dla Huayry był czymś tak ekstremalnym, że śmiało możemy nazwać go naszym pierwszym poważnym krokiem na tym polu. Chociażby ze względu na jego unikalny charakter.

Wielu producentów kolumn wprowadza do swojej oferty słuchawki, stacje dokujące, soundbary głośniki komputerowe. Czy planujecie zrobić to samo?

Teraz nie, ale być może w przyszłości zobaczymy coś niekonwencjonalnego z logiem Sonus Faber.

Czy będą to aktywne kolumny bezprzewodowe takie, jak Dynaudio Xeo i Focal Easya?

Jest i taka możliwość!

Zdjęcia: Sonus Faber

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Bannery dolne

Komentarze

Marcin
Zbieram CD-ki od początku lat 90. Kolekcja jest dynamiczna i dużo płyt, które kiedyś miałem, poszło w świat do ludzi. Obecnie mam ponad 1300 płyt CD, około 100 ...
Janusz
Mam około 1500 cedeków. Winyl owszem ale okazjonalnie {około 200 sztuk}. Niedawno czytałem o potężnym wzroście sprzedaży CD w USA. Nie był to jeden procent jak ...
Marsellus
Świetne podstawkowce - kapitalna średnica, sprężysty, wielofakturowy bas (chociaż nie schodzi do piekieł) i neutralna góra. Dodam jeszcze, że według kilku porta...
Garfield
Osobiście nigdy nie przestałem kupować płyt CD. DVD i Blu-Ray również. Czasem nawet zdarzy mi się kupić płytę SACD, choć tylko z powodu zainteresowania tytułem,...
GiGi
Mam ten wzmacniacz od niedawna i z większością tez autora testu się zgadzam. Za to nie mogę powiedzieć, że wypycha dźwięk w stronę słuchacza. Może to kwestia ko...

Cytaty

HarukiMurakami.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.