Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Massive Attack - Blue Lines

  • Kategoria: Inne
  • Radomir Wasilewski

Massive Attack - Blue Lines

Massive Attack to zespół, który obok takich sław, jak Tricky czy Portishead, uznawany jest za prekursora stylistyki trip-hopowej, a przez wielu także za najdoskonalszego przedstawiciela tego gatunku. Choć w ostatniej kwestii zdania mogą być podzielone, formacja pochodząca z Bristolu jest niewątpliwie najstarszym zespołem, który sporo namieszał w muzyce popowej i elektronicznej w latach dziewięćdziesiątych, wpływając również na kilka innych gatunków, w tym nawet metal. Formacja została założona jeszcze w latach osiemdziesiątych przez trójkę współpracujących ze sobą muzyków - Roberta Del Naja, Granta Marshalla oraz Andrew Volwesa. Dzięki pomocy kilku starszych artystów (w tym dość znanej w tamtych czasach piosenkarki R&B Neneh Cherry), szybko nawiązała współpracę z gigantem fonograficznym Virgin Records, który w 1991 roku najpierw wypuścił na rynek kilka singli (w tym cieszący się największą popularnością "Unfinished Sympathy") i wreszcie debiutancki krążek "Blue Lines". Album sporo namieszał w muzyce popularnej, mimo, że w porównaniu z kolejnymi dokonaniami Massive Attack prezentuje się jeszcze dość skromnie i tradycyjnie.

"Blue Lines" to płyta złożona z dziewięciu tradycyjnych piosenek z normalnymi liniami wokali, i w dużej części z tradycyjnym podziałem na zwrotki i refreny. Nie ma tu jeszcze tak typowych dla formacji długich, instrumentalnych, transowych pasaży z powolnym rozwijaniem pojedynczych motywów ani też niestandardowych, progresywnych konstrukcji. Ktoś, kto oczekuje eksperymentów i kombinatorstwa, może się trochę na "Blue Lines" rozczarować, bo pierwotny Massive Attack stawiał raczej na prostotę. Do tego na debiucie, jak na żadnym innym późniejszym albumie, odczuć można czarne korzenie formacji wywodzące się z rapu, oldschoolowego hip-hopu, R&B i soulu. Słychać to zwłaszcza w liniach wokalnych, w których znajdziemy zarówno rapowanie z niskimi głosami, jak i charakterystyczne dla soulu i R&B wchodzenie w wyższe rejestry. Jednocześnie już na wstępie swej historii Massive Attack prezentował charakterystyczne i oryginalne elementy estetyki, które w przyszłości miały stać się źródłem inspiracji dla innych artystów.

Przede wszystkim, jest to bardzo spokojny i leniwy charakter utworów. Płyną sobie niespiesznym tempem, rzadko kiedy oferując słuchaczowi większą dawkę dynamiki i energii, o agresywnych wyskokach nawet nie wspominając. To sprawia, że klimat całości jest bardzo relaksujący, ciepły i uspokajający, do czego przyczynia się również warstwa aranżacyjna. Ta opiera się przede wszystkim na rytmie i głębokim, naturalnym brzmieniu basu. Rytmikę, tak jak na wczesnych płytach hip-hopowych, stworzono na bazie połączenia naturalnych uderzeń perkusji oraz sampli i loopów, co na początku tamtej dekady było nowatorskim zabiegiem. Na tym szkielecie członkowie Massive Attack tworzą eklektyczne i różnorodne tło, sięgające wielu gatunków od soulu, reggae, muzyki klasycznej czy filmowej aż po brzmienia rockowe z użyciem gitar. Od początku Massive Attack stosowali też w swych utworach sample, wykorzystujące pojedyncze patenty dźwiękowe, stworzone przez artystów w różnych okresach historii muzyki. Ten element w doskonały sposób łączy współczesny, nowatorski charakter twórczości tej formacji z jej swoistą klimatyczną oldschoolowością, sięgającą nawet lat 60-70 XX wieku. Rozpoznawanie "pożyczonych" motywów to duża frajda dla słuchacza i zadanie na wiele sesji.

Kolejna cecha estetyki zespołu to współpracowanie przy nagraniach z różnymi wokalistami, których gościnne występy wzbogacają poszczególne piosenki. Na "Blue Lines" oprócz członków zespołu i nieznanego jeszcze w tamtych czasach Tricky'ego, pojawia się dysponująca mocnym, trochę nawiązującym do krzykliwego stylu gospel wokalem Shara Nelson, starszy, deklamujący teksty wysokim, łamiącym się głosem muzyk reggae Horace Andy oraz zawodzący na modłę soul z częstym użyciem falsetów Tony Bryan. Dźwiękom towarzyszy bardzo dobre, czytelne i ciepłe brzmienie i z takiej produkcji Massive Attack będzie słynąć na wszystkich nagranych później albumach. Mimo upływu prawie 30 lat od premiery "Blue Lines", jej produkcja w ogóle się nie zestarzała, a albumu dzisiaj słucha się równie dobrze (i to bez remasterowania), jak w latach 90.

Początek tej bardzo różnorodnej, a przy okazji dość zwięzłej płyty, zawierającej "tylko" 45 minut muzyki, to bardzo przebojowy, oparty o niezłą dynamikę, wyraziste linie basu i ciekawe dialogi damsko-męskie "Safe From Harm". Po nim następuje pierwsze uspokojenie akcji w formie leniwego, delikatnie recytowanego łamanym głosem przez Horace Andy'ego "One Love", w którym największe wrażenie robią różne oldscholoowe zagrywki i aranżacje, przewijające się przez cały kawałek. Kompozycja tytułowa to powolny, chilloutowy hip-hop z bogatymi dialogami wokalnymi członków zespołu. Taki klimat w dalszej części albumu pojawia się jeszcze w "Five Man Army" oraz "Daydreaming", w którym dodatkowo wokalistów w refrenach wsparła wokalistka Shara Nelson. Powstała w ten sposób klasyczna dla hip-hopu kompozycja z męsko-damskimi dialogami rapowano-śpiewanymi, nie mająca jednak nic wspólnego z popową czy dyskotekową tandetą, jak to współcześnie często się zdarza. Dużym rarytasem dla słuchacza jest "Be Thankful What You've Got" - utwór o mocno soulowym charakterze, do tego nawiązujący do estetyki tego gatunku z lat osiemdziesiątych i przypominający dokonania Simply Red. Pierwsze skrzypce w tym kawałku gra wokalny popis falsetów Tony'ego Bryana. Największy hicior tego wydawnictwa to wzbogacony bogatymi orkiestracjami, dynamicznie i charakterystycznie zaśpiewany przez Sharę Nelson "Unfinished Sympathy", mający w sobie mnóstwo oldschoolowości rodem ze ścieżek dźwiękowych do filmów o Jamesie Bondzie z czasów gry grał go Sean Connery. Shara swoje pięć minut ma też w mrocznym, opartym na równo wystukiwanym rytmie, podrasowanym elektronicznie basie i minimalistycznej oprawie dźwiękowej "Lately" - najbardziej tajemniczej kompozycji z albumu, będącej drogowskazem ewolucji muzyki zespołu w przyszłości. Album zamyka lekko reggae'ujący, relaksacyjny, klimatyczny "Hymn of the Big Wheel", z którego z kolei w pamięci zostaje charakterystyczna, chwytliwa, melodyjna partia wokalna Horacy Andy'ego, będąca kwintesencją stylu Massive Attack.

"Blue Lines" to płyta ciesząca się olbrzymią popularnością wśród fanów Massive Attack i przez wielu uznawana za najlepsze dokonanie brytyjskiego zespołu. Choć osobiście wyżej sobie cenię kolejne, dużo bardziej odjechane i eksperymentalne wydawnictwa, to jednak doceniam także piosenkowy i przystępny charakter debiutu. Szczególnie, że w takiej zachowawczej formule członkowie Massive Attack też sobie doskonale radzą, a zaproponowane tu patenty i melodie niezmiennie robią wrażenie na słuchaczu. Na tym albumie jest też sporo klasyków zespołowej twórczości, które każdy szanujący się fan szeroko rozumianej muzyki elektronicznej powinien znać. Wszystkim, którzy jeszcze nie mieli do czynienia z muzyką Massive Attack bądź estetyką trip-hopową spokojnie można tę płytę polecić jako pierwszy etap znajomości z zespołem. W przypadku fanów Brytyjczyków takich rekomendacji nie potrzeba dawać. Tacy melomani zapewne od dawna już mają "Blue Lines" w swoich zasobach płytowych.

Artysta: Massive Attack
Tytuł: Blue Lines
Wytwórnia: Wild Bunch/Virgin
Rok wydania: 1991
Gatunek: Trip Hop
Czas trwania: 45:05

Ocena muzyki
Poziomy6

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Zobacz także

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Suicidal Angels - Profane Prayer

Suicidal Angels - Profane Prayer

Od wydania poprzedniego albumu Suicidal Angels, "Years Of Aggression", minęło pięć lat. To sporo czasu na to by "odnaleźć siebie", poszerzyć horyzonty i spróbować nowych rzeczy, jednak z drugiej strony po co cokolwiek zmieniać, skoro to, co było, wciąż pięknie "żre"? Grecy prawdopodobnie wyszli z takiego właśnie założenia, ponieważ "Profane...

Chelsea Wolfe - She Reaches Out to She Reaches Out to She

Chelsea Wolfe - She Reaches Out to She Reaches Out…

Ostatnie, co mogę powiedzieć o Chelsea Wolfe, to to, że w jej przypadku jestem obiektywny. Uwielbiam jej mroczną, zagadkową, niepokojącą i intrygującą twórczość. Od razu po pojawieniu się pierwszych wzmianek o nadchodzącym wydawnictwie zapisałem sobie datę premiery i przebierając nogami, oczekiwałem zapowiedzi. No i chyba za bardzo się napaliłem, ponieważ...

Bruce Dickinson - The Mandrake Project

Bruce Dickinson - The Mandrake Project

Od premiery ostatniego albumu Bruce'a Dickinsona minęło 19 lat. W tym czasie dużo wody upłynęło we wszystkich rzekach świata i ta studyjna cisza nie wpłynęła w żaden sposób na nic. Mieliśmy przecież w tym czasie Iron Maiden, a że Bruce równolegle nie nagrywał w tym czasie solowo? Trudno. Chociaż... "Accident...

Hauntologist - Hollow

Hauntologist - Hollow

W swoich recenzjach wielokrotnie podkreślałem, że Polska metalem stoi. I nie mówimy tu tylko o takich legendach jak Vader czy Behemoth, bo tylko na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat powstało wiele projektów, które pokazywały bardzo różne odsłony ciężkiego grania, budując również międzygatunkowe mosty. Gdybyśmy zestawili ze sobą na przykład Mgłę, Wędrujący...

Organek - MTV Unplugged

Organek - MTV Unplugged

Chyba nie będzie dużym nadużyciem stwierdzenie, że seria MTV Unplugged najlepsze lata ma już za sobą. Wszystkie największe koncerty, do których fani wracają z łezką w oku, są już dawno pełnoletnie. Ba! Dobijają nawet do trzydziestki. Oczywiście mówię tu o legendarnych występach Nirvany i Alice In Chains. Jeszcze wcześniej w...

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Tellurium Q Ultra Silver II

Tellurium Q Ultra Silver II

Tellurium Q to prawdziwy fenomen nie tylko w świecie audiofilskich kabli, ale w branży hi-fi w ogóle. Oto mamy bowiem firmę specjalizującą się w produkcji dość niszowych akcesoriów, utrzymjującą ich...

Unison Research Performance Anniversary

Unison Research Performance Anniversary

Unison Research to jeden z najbardziej cenionych producentów wzmacniaczy lampowych i hybrydowych. Włoska firma jest z nimi utożsamiana tak mocno, że próby wprowadzenia na rynek innych urządzeń, takich jak odtwarzacze...

Final Audio Design D7000

Final Audio Design D7000

Nieco ponad sześć lat temu miałem przyjemność testować jedne z najlepszych słuchawek wokółusznych, jakie dotychczas przewinęły się przez naszą redakcję - Final Audio Design D8000. Od początku wiadomo było, że...

Komentarze

a.s.
@Michal - Jeszcze raz napiszę, nie stosuje się lampowych końcówek mocy na sumie w studiu, bo suma musi być neutralna i liniowa, słuchacz później słucha tego na ...
Adam
Dzień dobry. Do pewnego momentu wzrost nakładów daje przyrost jakości dźwięku. Po przekroczeniu pewnego progu, ja podobnie jak Michał nie słyszę dużych różnic d...
Michal
@a.s. - No to objaśnij mi świat, bo wychodzi na to, że można kształtować brzmienie nagrania w produkcji przy pomocy lamp, ale już słuchanie tych nagrań przy pom...
a.s.
@Michał - To nie pisz o tym, o czym nie masz pojęcia, a słuchaj na czym lubisz. Żaden a.s. postem nie zmieni komuś preferencji.
Michał
@a.s. - Po prostu nie lubisz brzmienia wzmacniaczy lampowych, rozumiem, takie masz preferencje. Natomiast Twoje nieustanne próby obrzydzania lampowców innym są ...

Płyty

Suicidal Angels - Profane Prayer

Suicidal Angels - Profane Prayer

Od wydania poprzedniego albumu Suicidal Angels, "Years Of Aggression", minęło pięć lat. To sporo czasu na to by "odnaleźć siebie",...

Tech Corner

Krótka historia płyty kompaktowej

Krótka historia płyty kompaktowej

Jak wyglądał świat w marcu 1979 roku? Andrzej Wajda kręcił "Panny z Wilka". Jan Paweł II był papieżem niecałe pół roku. Prezydentem USA był Jimmy Carter. W Nowym Jorku urodziła się Norah Jones. Atari wypuściło na rynek komputery Model 400 i Model 800. W salonach samochodowych pojawiły się Peugeot 505,...

Nowości ze świata

  • Sonus Faber announced the launch of Suprema, a groundbreaking loudspeaker system rooted in luxury, unparalleled audio excellence and meticulous craftsmanship. Marking the brand's 40th anniversary, the Suprema system, featuring two main columns, two subwoofers and one electronic crossover, represents the...

  • Naim unveils Uniti Nova Power Edition, an all-in-one player that drives Hi-Fi loudspeakers with power and musical resonance Uniti Nova Power Edition is the new all-in-one player from Naim, the British brand that excels in the creation of high-end Hi-Fi...

  • Focal presents Aria Evo X, a line of high-fidelity loudspeakers for the home to follow in the footsteps of the Aria 900 range, which has enjoyed a decade of success. With revamped technologies and a brand new finish, the Aria...

Prezentacje

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

40 lat głośnikowego modernizmu - Focal

Co przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o Francji? Wiadomo - świetna kuchnia, doskonałe wina i sery, luksusowe perfumy, nowoczesna architektura, pokazy mody, festiwale filmowe, słynni malarze i wiecznie zakorkowane uliczki Paryża. Dla amatorów sprzętu hi-fi jest to także jeden z najważniejszych krajów na audiofilskiej mapie świata. To właśnie tutaj...

Cytaty

WieslawMysliwski.png

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych, zapoznając się z naszą polityką prywatności.