Bannery górne

A+ A A-

Pylon Audio Pearl 25

Pylon Audio Pearl 25

Jarocin kojarzy się melomanom z reaktywowanym niedawno festiwalem muzyki rockowej, jednak ma też szansę stać się stolicą niedrogich zestawów głośnikowych. Może nawet czymś w rodzaju nowej Wrześni, swoją drogą położonej całkiem niedaleko. To wszystko za sprawą firmy Pylon Audio, która zamiast wyważać drzwi hi-endowych salonów, postanowiła stworzyć szereg konstrukcji adresowanych do mniej zamożnych melomanów i tak zwanych zwykłych ludzi. Zadanie wcale nie prostsze, niż zaprojektowanie kolumn za kilkadziesiąt tysięcy złotych. Przede wszystkim aby utrzymać tak atrakcyjne ceny i zapewnić powtarzalność wyrobów, trzeba mieć do tego odpowiednie zaplecze. Jeśli produkcja nie odbywa się na zasadzie leniwego klejenia kilku par kolumn rocznie w garażu obok własnego domu, potrzebna jest fabryka, maszyny i ludzie - specjaliści z różnych dziedzin oraz doświadczeni rzemieślnicy.

Na szczęście tutaj wszystkie warunki zostały spełnione, co widać już po samych produktach. Stolarka, głośniki, gniazda, opakowania, materiały informacyjne... To wszystko po prostu działa tak, jak powinno i reprezentuje poziom, jakiego oczekuje się od poważnego przedsiębiorstwa. Audiofile wiedzą jednak, że samo przygotowanie techniczne i dobrej jakości materiały to nie wszystko. Trzeba jeszcze umieć wydobyć z tych składników dobry dźwięk, aby zabawa w ogóle miała sens. W lutym dowiedzieliśmy się, że da się to zrobić za 2350 zł, bo tyle właśnie kosztuje para podłogowych Topazów 20. Czy uda się zbić tę cenę do 1499 zł? Zaraz się przekonamy.

Pylon Audio Pearl 25

Wygląd i funkcjonalność

Po opublikowaniu poprzedniej recenzji zaczęliśmy się już umawiać z producentem na test podłogówek Sapphire 30. Prawdopodobnie niedługo dojdzie on do skutku, jednak w międzyczasie dostaliśmy informację o pojawieniu się modelu Pearl 25 i nie mogliśmy oprzeć się pokusie sprawdzenia, czy polska firma radzi sobie również w tak ekstremalnie niskich przedziałach cenowych. Kilkanaście lat temu porządne kolumny za te pieniądze nie były niczym niezwykłym, jednak od tego czasu upłynęło trochę wody w Wiśle. Po audiofilskich podłogówkach Avance'a, Eltaxa i Paradigma za tysiąc złotych z kawałkiem nie ma śladu. Dziś w tym przedziale cenowym operują właściwie tylko firmy, które płacą swoim pracownikom i poddostawcom w juanach. Jeżeli chcecie kupić kolumny oznaczonej logiem jakiejś szanowanej, zachodniej wytwórni, musicie wygospodarować na ten cel przynajmniej 2000 zł.

Mając to na uwadze, przystąpiłem do rozpakowywania kartonów i szybko stwierdziłem, że Pearle 25 są nawet ładniejsze od testowanych wcześniej Topazów 20. Może to brązowa okleina zgrabnie korespondująca z białymi membranami, a może smuklejsze proporcje skrzynek? Faktem jest jednak, że stanęły przede mną bardzo zgrabne mebelki. Ich budżetowy rodowód zdradzają właściwie tylko brzegi przedniego panelu, otaczające go niczym ramka przygotowana do montażu maskownicy. Grille nie wchodzą jednak w skład zestawu, podobnie jak kolce, które właściciele miękkich wykładzin mogą dokupić osobno. Jakość samej okleiny oczywiście nie powala (choć i tak jest bardzo przyzwoita), ale po raz kolejny muszę pochwalić sposób jej aplikacji. Narożniki i frezy pod głośniki wyglądają idealnie. Miło wiedzieć, że nawet z tańszych materiałów firma potrafi zrobić użytek i przyłożyć się do roboty równie dokładnie, jak manufaktury wykańczające swoje skrzynki egzotycznymi fornirami za grube pieniądze. Najwyraźniej nie tylko ja odniosłem wrażenie ogólnej solidności wykonania polskich kolumn, ponieważ w trakcie testu wpadło do naszej redakcji kilku znajomych i każdy z nich był przekonany, że dostaliśmy do testu kolumny droższe od opisywanych wcześniej Topazów 20. Trudno było im zaakceptować fakt, że Pearle 25 są od nich znacznie tańsze.

Minusy? Chyba jedyną niedogodnością, z jaką trzeba się pogodzić są pojedyncze terminale upchnięte w plastikowym profilu. Polecam kupno kabli zakończonych wtykami bananowymi. Montaż widełek i gołych kabli jest możliwy, ale chyba nie warto ryzykować przypadkowego zwarcia przewodów. Jeżeli należycie do audiofilów, którzy na widok wzmacniacza nie mogą odmówić sobie przyjemności pokręcenia gałką, a każde kolumny w pokoju muszą dokładnie opukać, rezultat tego rytuału w przypadku Pearli 25 pewnie też nie będzie zachwycający. Kolumny nie są zupełnie głuche. Czuć, że nie są to pięciocentymetrowe ścianki ani meble wzmocnione gęstymi kratownicami. Ale czy za 1499 naprawdę można mieć im to za złe?

Pylon Audio Pearl 25

Brzmienie

Ponieważ do naszej redakcji trafiła zupełnie świeża para kolumn, postanowiliśmy pewnego dnia włączyć system na jakimś rozsądnym poziomie głośności i opuścić lokal. To, co powiedziałem, kiedy wróciliśmy po kilku godzinach do pokoju odsłuchowego, absolutnie nie nadaje się do publikacji. Przez kilka godzin siedziałem przerzucając najróżniejsze płyty i zastanawiałem się, czy opisywanie brzmienia polskich kolumn ma jakikolwiek sens. Przecież nikt mi nie uwierzy, że podłogówki za 1499 zł mogą grać tak dobrze... Zacznę je porównywać z zagranicznymi konstrukcjami za dwukrotnie większe pieniądze i nie dość, że dystrybutorzy tych drugich się na mnie obrażą, to jeszcze wszystkowiedzący audiofile buszujący po sieci w poszukiwaniu sensacji posądzą mnie o łapówkarstwo albo przynajmniej utratę słuchu. Pan redaktor na stare lata przerzucił się z hi-endowych kolumn na polską budżetówkę. Zaraz ktoś wyliczy ile musiały kosztować same przetworniki w Pearlach 25 i powie, że opowieści o głębokim basie i rozdzielczych wysokich tonach są wyssane z palca, bo w kolumnach przecież tylko głośniki grają.

Siedzę więc i borykam się z takimi dylematami, bo zbyt entuzjastyczną recenzją prawdopodobnie zrobię młodej, polskiej firmie więcej szkody, niż pożytku. Ale co innego mam napisać, kiedy stoją przede mną kolumny tańsze, niż podłączone do nich kable, a brzmienie jest po prostu fantastyczne? Gwarantuję, że nie uwierzycie, jak dobry dźwięk można wydobyć z kolumn za te pieniądze. Podkreślam, że nie mówimy o przełamywaniu barier w kategoriach bezwzględnych. Polskie podłogówki zaprezentowały jednak brzmienie tak pełne, zdrowe i audiofilskie, że ostatecznie postanowiłem napisać dwie opinie. Jedna będzie dla tych, którzy albo i tak nie posłuchają Pylonów albo nie szukają kolumn z tego przedziału cenowego, więc i tak traktują ten test jako ciekawostkę. Druga będzie natomiast dla tych, którzy są nimi autentycznie zainteresowani i chcą się dowiedzieć jaki jest bas, a jaka średnica itd.

Opinia pierwsza. To są zdecydowanie najlepsze kolumny za te pieniądze, jakich słuchałem. Wliczając w to kultowe konstrukcje w rodzaju Eltaxów Liberty 5+ i Avance'ów Omega 503. Gdybym miał zbudować rozsądny system stereo za 3000-5000 zł, jego kompletowanie zacząłbym właśnie od Pearli 25, a resztę wydał na wzmacniacz, źródło i kable. Jeśli w redakcji zgromadzimy kiedyś kolekcję urządzeń referencyjnych w swojej klasie cenowej, Pylony będą tam stały jako wzór kolumn podłogowych do 2000 zł.

Opinia druga. Polskie podłogówki potrafią przywalić basem i dynamiką, ale ich możliwości wykraczają poza to, czego można oczekiwać od budżetowych konstrukcji. Po oswojeniu się z niskimi tonami, które choć nie przysłaniają reszty pasma, to chwilami wydają z siebie wręcz subwooferowe pomruki, zaczynamy szukać kolejnych plusów. Dla mnie największym z nich jest ogólna neutralność i spójność dźwięku. Bas niepostrzeżenie przechodzi w średnie tony, a te elegancko łączą się z górą pasma. Brzmienie ma ten sam charakter na całej szerokości pasma. Nie jest ani przesadnie ocieplony, ani chłodny. Pylony nie kombinują w kwestii barwy, nie mają też jasno określonych preferencji muzycznych. Bardzo fajnie sprawdzają się w dynamicznych kawałkach wymagających kinowego wręcz uderzenia, ale spokojnie radzą sobie też z wokalistyką, muzyką klasyczną czy akustycznym jazzem. Może to dlatego, że żadna część pasma nie jest tu ewidentnie podkreślona? Nie udało mi się znaleźć ani jednego elementu, który wyraźnie odstawałby od reszty. Pewnie można było uzyskać dźwięk jeszcze potężniejszy albo bardziej skoncentrowany na detalach, ale konstruktorzy wybrali drogę wiodącą ku neutralności. Zamiast stosować tanie sztuczki i stroić kolumny na efekt pięciu minut, wyciągnęli z nich maksimum dojrzałego, audiofilskiego charakteru połączonego z odrobiną amerykańskiej potęgi. Pearl 25 to zestawy o brzmieniu prawdziwym i uniwersalnym. To się po prostu nie ma prawa znudzić. A że nawet w ciągu pięciu minut potrafią zaskarbić sobie sympatię, to jeszcze inna sprawa. Ja słuchałem ich intensywnie kilka dni i swojego werdyktu jestem pewny. Resztę widać na wykresach.

Pylon Audio Pearl 25

Budowa i parametry

Pylon Audio Pearl 25 to dwudrożna kolumna podłogowa, będąca rozwojową wersją modelu Pearl 20, z dodatkowym głośnikiem nisko-średniotonowym. Konstruktorzy chcieli uzupełnić zalety tego zestawu niższym basem i lepszą dynamiką, a przy okazji także stworzyć niedrogi model podłogowy dedykowany do pracy w nieco większych pomieszczeniach. Obudowy mają kształt prostopadłościanów o smukłych, nowoczesnych proporcjach. Wykonano je z mieszanki płyt wiórowych i MDF-u - przednia ścianka ma wyraźnie większą gęstość, niż pozostałe. Każdą ze skrzynek wzmocniono poziomą ramką znajdującą się na wysokości wooferów oraz kilkoma lub nawet kilkunastoma klockami wklejonymi w narożniki i inne punkty łączenia płyt. Mimo ograniczeń budżetowych, producentowi chciało się zadbać o detale takie, jak przewody przyklejone do ścianek lub zalane żywicą w pobliżu zwrotnicy. Do styków głośników kable zostały przylutowane, a nie podłączone na zaciskane wsuwki. Niby mała rzecz, a cieszy i na pewno ma swój udział w ostatecznym efekcie brzmieniowym. Jeśli chodzi o same przetworniki, zastosowano tu dwa 18-cm woofery z białymi membranami z włókna szklanego oraz ciekawą kopułkę z przezroczystego, miękkiego materiału przypominającego trochę ten z tweeterów firmy Dynaudio. Delikatną membranę otacza pierścień z materiału przypominającego w dotyku welur, co prawdopodobnie ma na celu tłumienie odbić lub kontrolowanie dyspersji. Pearle 25 dostępne są w kilku wariantach wykończenia. Do wyboru mamy kilka rodzajów drewnopodobnej okleiny oraz bardzo modną ostatnio wersję białą.

Konfiguracja

Audiolab 8200A, Naim CD5 XS, Naim NAC 152 XS, Naim NAP 155 XS, AriniAudio Individual, Albedo Geo, Enerr Tablette 6S, Gigawatt LC-2 mkII, Audioquest NRG-2, Ostoja T1.

Pylon Audio Pearl 25

Werdykt

Dla mnie stworzenie tak dobrych kolumn za małe pieniądze jest większym osiągnięciem, niż zbudowanie hi-endowych potworów w cenie samochodu. Coraz mniejsze wrażenie robią na mnie opowieści o natchnionych audiofilach, którzy piętnaście lat siedzieli na strychu z dala od żony i wymyślili sobie tam coś, co nawet gra. Coraz większym szacunkiem darzę za to firmy, które potrafią zrobić coś dla ludzi, a nie tylko dla świrów. Brzmienie Pearli 25 po prostu mnie zabiło. Wiedziałem, że może być dobrze, ale nie byłem przygotowany na to, że aż tak. Pylon wymiata!

Dane techniczne

Rodzaj kolumn: podłogowe, dwudrożne
Efektywność: 89 dB
Impedancja: 4 omy
Pasmo przenoszenia: 35 Hz - 20 kHz
Wymiary (W/S/G): 98/20/28 cm
Masa: 15 kg (sztuka)
Cena: 1499 zł

Sprzęt do testu udostępniła firma Pylon Audio.

Zdjęcia: Małgorzata Filo, StereoLife.

Równowaga tonalna
RownowagaStartRownowaga5Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga4Rownowaga5Rownowaga4Rownowaga4RownowagaStop

Dynamika
Poziomy7

Rozdzielczość
Poziomy6

Barwa dźwięku
Barwa4

Szybkość
Poziomy6

Spójność
Poziomy7

Muzykalność
Poziomy7

Szerokość sceny stereo
SzerokoscStereo1

Głębia sceny stereo
GlebiaStereo13

Jakość wykonania
Poziomy5

Funkcjonalność
Poziomy6

Cena
Poziomy8

Nagroda
sl-rekomendacja


Pokaż poprzednie komentarze
  • damian

    Zgłoś

    A czy te głośniki beda dobrze współgrały z denonem 1508? Mam pokój około 30m i słucham muzyki fankowej, soulowej i hiphopowej trochę reggae. Prosze o opinie.

  • Nie widzę większych problemów. Pokój wprawdzie spory, ale Pearle 25 powinny sobie z nim poradzić. Nie są to też kolumny szczególnie trudne do napędzenia, więc amplituner Denona powinien wystarczyć.

  • Pablo

    Zgłoś

    Mam Azura CA 351R (tak wiem, jest bardziej do kina niż do stereo-kupiłem używany okazyjnie). Chcę do niego kupić na początek w miarę dobre fronty (tak wiem, trzeba samemu odsłuchać i to też zrobię). Jednak czy ktoś miał już sposobność podpięcia Pearli 25 pod CA? Jak gra w porównaniu z innymi markami, czy uzyska się dobre (jak na amplituner KD) stereo? U mnie akurat 80% (może nawet więcej) to filmy i TV... Jednak 20% czasu lubię poświęcić na muzykę. Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie...

  • Dostałem je wczoraj i wygrzewałem przez 12h. Podłączone są do TX-8050 i CD6005... dawno nie słyszałem tak gadających bassreflexów jak by ktoś tam gwizdek sędziego włożył. Ogólnie jest nieźle ale te gwizdy doprowadzają mnie do szału. Indiana Line Nota 550 to moim zdaniem znacznie bardziej rozsądny wybór.

  • Michał

    Zgłoś

    Posiadam od 4 miesięcy w zestawie z NAD C356BEE w pokoju 28 m2. Nie uważam się za audiofila, ale słoń mi na ucho nie nadepnął i mogę śmiało powiedzieć, że Pearle to bardzo dobre kolumny. Słucham muzyki z komputera w formacie FLAC i nie ma się do czego przyczepić. No... Może do braku konwertera C/A;) Mam świadomość że laptop trochę profanuje jakość dźwięku, ale co zrobić. Nie od razu Rzym zbudowano. Mam nadzieję nabyć wkrótce DAC i wtedy sprawdzę co pokażą;] Z czystym sumieniem polecę każdemu kto szuka zestawu kolumny + wzmacniacz w budżecie do 4000.

  • Według mnie Monitor Audio MR4 gra ładniej, a konkretniej bas schodzi co najmniej tak samo jak nie lepiej, a dodatkowo bas jest bardziej kontrolowany i zwinny. Średnica w MR4 ma niespotykaną w tej klasie dynamikę, wysokie nie są krzykliwe jak w Klipsch tylko zrównoważone jak w rzeczywistości najprościej ujmując naturalne. Scena jest szeroka ale również określa swoją lokalizacje, można poczuć klimat koncertu... Dźwięki potrafią się pięknie odrywać od głośników i hulać z gracją po pomieszczeniu. U mnie MR4 tworzy zespół z Pioneer A-30 i N-30.

  • Przrmek

    Zgłoś

    Witam. Chciałbym wykorzystać Pearle jako fronty kina domowego. Czy mógłbym prosić o pomoc w dobraniu modelu amplitunera KD, który poradzi sobie z kolumnami o impedancji 4 Ohm? Pozdrawiam, Przemek.

  • Nie bardzo specjalizujemy się w kinie domowym, więc nie będziemy się wymądrzać, chociaż ostatnio słyszymy wiele pozytywnych opinii o amplitunerach Onkyo i Denona, więc chyba uderzalibyśmy w któryś z modeli tych marek. Impedancja na poziomie czterech omów to jeszcze nic strasznego - każdy porządny wzmacniacz lub amplituner powinien uciągnąć takie kolumny.

  • Paweł

    Zgłoś

    Dobry wieczór. Mam taki oto sprzęt: NAD C372, NuForce U192S (słucham dużo Spotify), Beresford TC-7520, CD Denon 1720, Kable głośnikowe Mogami Blue Rocket oraz Oehlbach LS 214 Superflex. I do tego stare Wafle Crystal 2-30 (pozostałość po Denonie). Szukam odpowiednich kolumn do ww sprzętu jak i pokoju, w którym będą grać (pokój 15m2). Co Pan wziąłby - Pearl 25 czy Topaz 20? Bardziej jestem przekonany do Topaz 20. Z góry dzięki;)

  • Czy te kolumny zagrają się z poczciwym Dualem 1460?

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Bannery dolne

Wyszukiwarka

Nowe testy

Poprzedni Następny
RHA DACAMP L1

RHA DACAMP L1

RHA to jedna z tych firm, które zajmują się produkcją tylko jednego, wybranego rodzaju sprzętu audio, za to robią to wyjątkowo dobrze. Brytyjczycy poświęcili całą swą uwagę słuchawkom dokanałowym, w...

Yamaha R-N803D

Yamaha R-N803D

Ostatnio na łamach naszego magazynu testowaliśmy sporo urządzeń adresowanych do audiofilów, więc dziś zejdziemy trochę na ziemię i sprawdzimy możliwości sieciowego amplitunera stereo zbudowanego z myślą o melomanach, którzy cenią...

JBL Playlist

JBL Playlist

Głośniki bezprzewodowe to ostatnio bardzo gorący temat. Sprawa jest jednak bardziej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać, bo co dokładnie mamy na myśli mówiąc o głośnikach bezprzewodowych? Pierwszy stopień wtajemniczenia to...

Komentarze

Bardzo fajna i rzeczowa recenzja. Od kilku miesięcy posiadam Rotela A14 i w porównaniu do poprzedniej serii 12 Rotel zrobił duży krok do przodu, przy czym wróci...
Daro
Fajny uniwersalny klocek. Mam pytanie czy miał ktoś okazję porównać to z Onkyo TX-8150? Czy zauważymy "lepsze" brzmienie czy tylko po prostu inne?
Cieszymy się, że tak się spodobało, ale postanowiliśmy aż tak szczegółowo nie opisywać brzmienia prezentowanych systemów z kilku powodów. Po pierwsze, nie mamy ...

Płyty

Newsy

AudioQuest NightHawk Carbon

AudioQuest NightHawk Carbon

AudioQuest wprowadza do sprzedaży słuchawki NightHawk Carbon. Model ten jest bardziej wyrafinowaną i dojrzalszą wersją wielokrotnie nagradzanych NightHawków i szczyci...

Nowości ze świata

  • The new Audio Analogue AAphono is a phono preamplifier and is the latest product of PureAA line. It has been developed starting with a double operational amplifier configuration that permits to share the total gain between the two amplifiers having...

  • Final Audio Design introduced the new D8000 headphones - a combination of the sensitive high ranges of planar magnetic models and the volume and open feel bass tones of dynamic models. With conventional planar magnetic models, the amplitude is an...

  • NAD Electronics, a leading manufacturer of premium home audio and video products, introduced the C558 Turntable for the resurgent vinyl market. The C558 is a full-featured, belt-driven model targeted for the record enthusiast who is looking for exceptional value.

Prezentacje

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

O historii sprzętu audio można się wiele nauczyć przeglądając dzieje firm, które tworzą go od wielu, wielu lat. Korzeni większości wynalazków stanowiących swoiste kamienie milowe w rozwoju technologii nagrywania i odtwarzania dźwięku należy oczywiście szukać w Europie i USA, ale chyba nikt nie ma wątpliwości, że życie dzisiejszych audiofilów nie...

Ostatnie aktywności

Poradniki

Dyskografie

Jethro Tull - Muzyka pachnąca lasem

Jethro Tull - Muzyka pachnąca lasem

Dziś już nie powstanie taki zespół jak Jethro Tull. Dlaczego? Bo czasy już nie te. Czasy, które z miejsca spłaszczają...

Galerie

15 premier wystawy IFA 2017

15 premier wystawy IFA 2017

Wakacje oficjalnie dobiegły końca, a u naszych zachodnich sąsiadów zakończyła się jedna z największych wystaw elektroniki użytkowej. IFA to prawdziwe...

Wywiady

Ken Ishiwata - Marantz

Ken Ishiwata - Marantz

[English version] Niedawno zamieściliśmy na łamach naszego magazynu przekrojową prezentację marki Marantz, jednak cała historia byłaby niepełna gdybyśmy nie przeprowadzili...

Popularne artykuły

Vintage

Sony WM-GX788

Sony WM-GX788

Do tej pory w dziale Vintage jeszcze nie pojawił się tekst mówiący o urządzeniu kończącym pewną erę. Pisaliśmy o pierwszym...

Partnerzy StereoLife

Rock'n'Roll Will Never Die!
Tytuł mówi w zasadzie wszystko. Blog prowadzony przez naszego specjalistę od szeroko pojętej muzyki rockowej - Pawła Pałasza. Mamy nadzieję, że nie zginie nigdy!
Sidemainstream
Muzyczny blog Jędrzeja Dobosza - bank informacji o nowościach muzycznych, okraszonych opisami, ciekawostkami i próbami ocenienia jakości. Jak twierdzi sam autor, nieważne czy podąża się autostradą głównego nurtu, czy też pobocznymi, alternatywnymi dróżkami - ważne, aby muzyka była dobra.
Rolowy Świat Muzyki
Blog prowadzącego nasz dział muzyczny Karola Otkały, w skrócie Rola. Mnóstwo dobrej muzyki i nie zawsze poprawnych politycznie komentarzy.
Music On The Head
Muzyczny blog naszego redakcyjnego kolegi, Jarka Święcickiego. O płytach, sprzęcie i ciekawostkach z życia audiofila.
Subiektywny Dziennik Muzyczny
Blog prowadzony przez Rafała Garszczyńskiego - redaktora miesięcznika JazzPRESS i RadioJAZZ, którego recenzje pojawiają się również w naszym portalu. Ogromna ilość płyt jazzowych, a podobno to wcale nie wszystko, może jakiś ułamek tego, co Rafałowi udało się przesłuchać i opisać. Biblia jazzu!
The Rockferry
Blog Zuzanny Janickiej o muzyce i wszystkim, co z nią związane. Nowości, płyty, wydarzenia, zestawienia, wywiady... Prawdziwa kopalnia wiedzy o muzyce.

Słownik

Poprzedni Następny

Kolumna zamknięta

Rodzaj zestawu głośnikowego, w którym przetworniki pracują w zamkniętej, szczelnej obudowie. Do słuchacza dociera więc tylko sygnał emitowany przez przednią stronę membrany, a dźwięki promieniowane przez głośnik do tyłu są...

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej dowiesz się tutaj.