Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Samochodowe radia i odtwarzacze CD odchodzą do lamusa

Samochodowe radia i odtwarzacze CD odchodzą do lamusa

Wbrew powszechnej opinii, producenci samochodów reagują na zmiany zachodzące na rynku elektroniki z pewnym opóźnieniem. Kamery, ekrany dotykowe, a nawet wielkie tablety zastępujące dotychczasowe systemy sterowania oparte na przyciskach zaczęły upowszechniać się w kabinach popularnych aut dopiero kilka lat temu, kiedy przyzwyczailiśmy się już do obecności takich urządzeń w naszych domach i miejscach pracy. Pewną bezwładnością charakteryzuje się także podejście projektantów do samochodowych systemów audio. Owszem, w nowoczesnych, luksusowych modelach można znaleźć nowoczesne nagłośnienie, często dostarczane przez producentów audiofilskiej aparatury, takich jak Dynaudio, Naim, Bowers & Wilkins, Focal, Bang & Olufsen, Meridian czy Burmester, jednak w autach popularnych standardy są znacznie niższe. Motoryzacyjni giganci lubią jednak przyciągać klientów stosunkowo tanimi gadżetami, jak bezprzewodowe ładowarki czy łączność Bluetooth. Wszystko wskazuje na to, że niedługo zaczną masowo wykreślać tradycyjne radia i odtwarzacze płyt kompaktowych z list wyposażenia swoich nowych modeli.

Dlaczego? Jak to zwykle bywa w przypadku tak dużych firm, korzeni takich decyzji należy upatrywać w badaniach przeprowadzonych wśród konsumentów. Według ekspertów z firmy Renault, klientom nie zależy już na obecności radia czy odtwarzacza srebrnych krążków, bo muzyki podczas jazdy słuchają najczęściej ze smartfona. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez francuskiego producenta, kierowcy chcą, aby ich samochód mógł szybko łączyć się z urządzeniami mobilnymi. Idealną opcją byłaby ich zdaniem pełna integracja samochodowej elektroniki ze smartfonem. Auto powinno być wyposażone w panele dotykowe i umożliwiać sprawdzanie skrzynki pocztowej lub korzystanie z wybranego przez użytkownika komunikatora. 8 na 10 badanych przy wyborze samochodu stawia na wygodę oraz praktyczność użytkowania. Płyta kompaktowa jako główne medium systemu car audio praktycznie przestaje istnieć. Z przeprowadzonych ankiet wynika, że dla klientów równie ważna jak parametry techniczne, cena czy komfort jazdy jest stylistyka kabiny samochodu. Liczy się też nowoczesność i nowinki technologiczne, w które jest wyposażony samochód, a płyta kompaktowa nowinką nie jest.

Samochodowe radia i odtwarzacze CD odchodzą do lamusa

Co ciekawe, zdaniem ankietowanych wszystkie nowinki technologiczne powinny być połączone z eleganckim wyglądem. Kierowcy lubią proste wnętrza bez zbędnych dodatków. Coraz wyraźniej zarysowuje się tutaj grupa klientów, którzy użytkują SUV-y lub deklarują chęć zakupu takiego samochodu. Tacy użytkownicy chcą, by wnętrze było luksusowe i prestiżowe. Lubią takie elementy wyposażenia, jak chociażby oświetlenie ambientowe. Jako elementy, które najchętniej widzieliby w swoim samochodzie, kierowcy najczęściej wskazywali inteligentną nawigację, ekran dotykowy, aplikacje ułatwiające jazdę czy pełną integrację ze smartfonem. Do podobnych wniosków doszli analitycy pracujący dla firmy Dynaudio, dostarczającej nagłośnienie dla niektórych producentów samochodów. Ich zdaniem większość z nas nosi przy sobie smartfon niemal przez cały dzień. System car audio musi więc zapewniać pełną integrację z urządzeniami mobilnymi, ale to jeszcze nie wszystko. Duński producent głośników wskazuje, że samochody bez większego problemu mogłyby rozpoznawać kierowcę po jego smartfonie. Po zidentyfikowaniu, samochód może automatycznie zmienić różne ustawienia, aby dopasować je do naszych preferencji - wysokość siedziska, odległość od kierownicy, temperaturę, ale mógłby także od razu puścić naszą ulubioną playlistę, ustawić poziom głośności, a nawet preferowane ustawienie equalizera. "Gdy spojrzymy w przyszłość nieco dalej, urządzenie mobilne może nawet powiedzieć samochodom innych ludzi, jakie są nasze preferencje, i automatycznie odtwarzać muzykę, którą lubimy." - powiedział René Rønning, VP Product Manager w Dynaudio.

Samochodowe radia i odtwarzacze CD odchodzą do lamusa

Jakie są kolejne trendy w samochodowych systemach audio? Okazuje się, że branża elektroniczna przygotowuje się przede wszystkim na nadejście tudzież rozpowszechnienie pojazdów autonomicznych. Według agencji Frost & Sullivan do 2025 roku w Europie i Ameryce Północnej pojawi się ponad 6 milionów autonomicznych samochodów. Oznacza to, że kierowca nagle otrzyma zupełnie nową rolę w samochodzie. "Drzemka, kiedy jedziesz do pracy, jest teraz możliwa, ale to oznacza, że samochód stanie się przestrzenią multimedialną, a gdy będziesz jechać samochodem przez cztery godziny, równie dobrze możesz słuchać swoich ulubionych płyt lub obejrzeć film z dziećmi." - mówi René Rønning. Dynaudio przygotowuje się także na popularyzację samochodów elektrycznych, głównie poprzez zmniejszenie zużycia energii przez systemy multimedialne. Projektanci duńskiej firmy starają się także wyjść poza przyjęte do tej pory szablony jeśli chodzi o rozmieszczenie głośników we wnętrzu pojazdu. Duńczycy twierdzą, że umieszczanie głośników na dachu jest nie tylko kreatywne, ale otwiera też możliwości kreowania dźwięku 3D, tak jak ma to miejsce w domowych systemach Dolby Atmos. Analitycy prognozują także, że w samochodach coraz częściej stosowane będą systemy redukcji szumów, znane z wielu modeli słuchawek. Dzięki temu kierowcy i pasażerowie mają słyszeć mniej szumu podczas jazdy, a także szybciej reagować na przykład na sygnał nadjeżdżającej karetki dzięki możliwości wykrycia takich dźwięków przez system i dodatkowego ich wzmocnienia lub wyciszenia muzyki, kiedy sytuacja tego wymaga.

Samochodowe radia i odtwarzacze CD odchodzą do lamusa

Źródło: Renault, Dynaudio

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Nowe testy

Poprzedni Następny
Synthesis Roma 37DC

Synthesis Roma 37DC

Synthesis to na polskim rynku wciąż lekka egzotyka. Urządzenia włoskiej marki kojarzą tylko audiofile, ale nie ma w tym nic złego, bo właśnie do nich manufaktura z malowniczego Morrovalle kieruje...

Sennheiser HD 820

Sennheiser HD 820

Nie macie czasami wrażenia, że niektóre firmy w poszukiwaniu idealnego dźwięku zabrnęły tak daleko, że później ciężko im przebić swoje własne dokonania? Prace nad nowymi modelami muszą jednak posuwać się...

Pylon Audio Pearl 27

Pylon Audio Pearl 27

Pylon Audio to ewenement nie tylko na polskim, ale także europejskim rynku audio. Firma z Jarocina wyjątkowo szybko podbiła serca melomanów dostarczając im proste, solidnie zbudowane i bardzo przystępne cenowo...

Komentarze

Paweł Kłodnicki
Co w sumie jest domeną niemal całej współczesnej fonografii, niestety. Miałem o tym wspomnieć w tekście, ale nie chciałem się czepiać, zdarzały się o wiele gors...
Marceli
Świetne słuchawki! Po dwuletniej przygodzie z pięcioprzetwornikowymi customami (LEA) przesiadłem się na q-Jays i po roku użytkowania jestem już pewny, że zostaj...
fghj
Calikiem niezła płyta, choć trochę "za głośno" nagrana.
Tomek
Właśnie mam zamiar kupić te kolumny, tylko nie wiem jak wypadną że wzmacniaczem Onkyo A-9150, źródło to streamer Onkyo NS-6170. Może ktoś coś napisać o tym zest...

Bannery boczne

Płyty

Buddy Guy - The Blues Is Alive And Well

Buddy Guy - The Blues Is Alive And Well

"Blues żyje i ma się dobrze" - Buddy Guy nie stawia żadnych pytań ani hipotez, lecz po prostu stwierdza to...

Newsy

Reloop Turn 2

Reloop Turn 2

Po udanej premierze gramofonu Turn 3 i droższego modelu Turn 5, Reloop wprowadza na rynek najtańszą konstrukcję o nazwie Turn...

Nowości ze świata

  • Watching the development of companies representing the audio industry can be very interesting. With time, you can make predictions of certain trends, and after many years check whether they turned out to be true. Today's review is not just another...

  • Naim has previewed three new network players, which includes the ND 555, the first 500 series product in 12 years. The flagship ND 555 is joined by the new NDX 2 and ND 5 XS 2. Naim says it has...

  • Cambridge Audio celebrates its 50th anniversary with the introduction of Edge, a flagship hi-fi system that introduces a new standard for sound and design from the company. The new series builds on Cambridge Audio's driving principles of creating products that...

Prezentacje

Muzyka dla pokoleń - Bryston

Muzyka dla pokoleń - Bryston

Przeglądając strony internetowe i katalogi firm zajmujących się produkcją audiofilskiego sprzętu, prawie zawsze zaglądam do zakładek opisujących ich historię i filozofię. Dziś podobno już niewielu ludzi zwraca na to uwagę, ale prawdziwi hobbyści na pewno interesują się wszystkim, co wiąże się ze sprzętem hi-fi. Sęk w tym, że nie każda...

Poradniki

Jak dobrać kolumny do wzmacniacza i odwrotnie

Jak dobrać kolumny do wzmacniacza i odwrotnie

To pytanie zadają sobie praktycznie wszyscy audiofile. Początkujący miłośnicy dobrego brzmienia muszą znaleźć na nie odpowiedź podczas kupna pierwszego poważnego...

Dyskografie

Budgie - Zapomniany gatunek

Budgie - Zapomniany gatunek

Deski skrzypiały pod nogami, kiedy wchodził na strych. Strach jednak tłumiła fascynacja nowym, nieznanym wcześniej miejscem. Spróchniałe schody nie miały...

Galerie

30 hitów wystawy High End 2018

30 hitów wystawy High End 2018

Jeżeli chcecie się dowiedzieć co ciekawego będzie się działo na rynku audio w ciągu najbliższych kilku miesięcy, wystarczy wybrać się...

Wywiady

Vintage

Sony EL-7

Sony EL-7

Muszę przyznać, że nigdy nie byłem wielkim fanem kaset magnetofonowych ani magnetofonów. Patrząc na nie odczuwam oczywiście pewną nostalgię i...

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.