Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Samochodowe radia i odtwarzacze CD odchodzą do lamusa

Samochodowe radia i odtwarzacze CD odchodzą do lamusa

Wbrew powszechnej opinii, producenci samochodów reagują na zmiany zachodzące na rynku elektroniki z pewnym opóźnieniem. Kamery, ekrany dotykowe, a nawet wielkie tablety zastępujące dotychczasowe systemy sterowania oparte na przyciskach zaczęły upowszechniać się w kabinach popularnych aut dopiero kilka lat temu, kiedy przyzwyczailiśmy się już do obecności takich urządzeń w naszych domach i miejscach pracy. Pewną bezwładnością charakteryzuje się także podejście projektantów do samochodowych systemów audio. Owszem, w nowoczesnych, luksusowych modelach można znaleźć nowoczesne nagłośnienie, często dostarczane przez producentów audiofilskiej aparatury, takich jak Dynaudio, Naim, Bowers & Wilkins, Focal, Bang & Olufsen, Meridian czy Burmester, jednak w autach popularnych standardy są znacznie niższe. Motoryzacyjni giganci lubią jednak przyciągać klientów stosunkowo tanimi gadżetami, jak bezprzewodowe ładowarki czy łączność Bluetooth. Wszystko wskazuje na to, że niedługo zaczną masowo wykreślać tradycyjne radia i odtwarzacze płyt kompaktowych z list wyposażenia swoich nowych modeli.

Dlaczego? Jak to zwykle bywa w przypadku tak dużych firm, korzeni takich decyzji należy upatrywać w badaniach przeprowadzonych wśród konsumentów. Według ekspertów z firmy Renault, klientom nie zależy już na obecności radia czy odtwarzacza srebrnych krążków, bo muzyki podczas jazdy słuchają najczęściej ze smartfona. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez francuskiego producenta, kierowcy chcą, aby ich samochód mógł szybko łączyć się z urządzeniami mobilnymi. Idealną opcją byłaby ich zdaniem pełna integracja samochodowej elektroniki ze smartfonem. Auto powinno być wyposażone w panele dotykowe i umożliwiać sprawdzanie skrzynki pocztowej lub korzystanie z wybranego przez użytkownika komunikatora. 8 na 10 badanych przy wyborze samochodu stawia na wygodę oraz praktyczność użytkowania. Płyta kompaktowa jako główne medium systemu car audio praktycznie przestaje istnieć. Z przeprowadzonych ankiet wynika, że dla klientów równie ważna jak parametry techniczne, cena czy komfort jazdy jest stylistyka kabiny samochodu. Liczy się też nowoczesność i nowinki technologiczne, w które jest wyposażony samochód, a płyta kompaktowa nowinką nie jest.

Samochodowe radia i odtwarzacze CD odchodzą do lamusa

Co ciekawe, zdaniem ankietowanych wszystkie nowinki technologiczne powinny być połączone z eleganckim wyglądem. Kierowcy lubią proste wnętrza bez zbędnych dodatków. Coraz wyraźniej zarysowuje się tutaj grupa klientów, którzy użytkują SUV-y lub deklarują chęć zakupu takiego samochodu. Tacy użytkownicy chcą, by wnętrze było luksusowe i prestiżowe. Lubią takie elementy wyposażenia, jak chociażby oświetlenie ambientowe. Jako elementy, które najchętniej widzieliby w swoim samochodzie, kierowcy najczęściej wskazywali inteligentną nawigację, ekran dotykowy, aplikacje ułatwiające jazdę czy pełną integrację ze smartfonem. Do podobnych wniosków doszli analitycy pracujący dla firmy Dynaudio, dostarczającej nagłośnienie dla niektórych producentów samochodów. Ich zdaniem większość z nas nosi przy sobie smartfon niemal przez cały dzień. System car audio musi więc zapewniać pełną integrację z urządzeniami mobilnymi, ale to jeszcze nie wszystko. Duński producent głośników wskazuje, że samochody bez większego problemu mogłyby rozpoznawać kierowcę po jego smartfonie. Po zidentyfikowaniu, samochód może automatycznie zmienić różne ustawienia, aby dopasować je do naszych preferencji - wysokość siedziska, odległość od kierownicy, temperaturę, ale mógłby także od razu puścić naszą ulubioną playlistę, ustawić poziom głośności, a nawet preferowane ustawienie equalizera. "Gdy spojrzymy w przyszłość nieco dalej, urządzenie mobilne może nawet powiedzieć samochodom innych ludzi, jakie są nasze preferencje, i automatycznie odtwarzać muzykę, którą lubimy." - powiedział René Rønning, VP Product Manager w Dynaudio.

Samochodowe radia i odtwarzacze CD odchodzą do lamusa

Jakie są kolejne trendy w samochodowych systemach audio? Okazuje się, że branża elektroniczna przygotowuje się przede wszystkim na nadejście tudzież rozpowszechnienie pojazdów autonomicznych. Według agencji Frost & Sullivan do 2025 roku w Europie i Ameryce Północnej pojawi się ponad 6 milionów autonomicznych samochodów. Oznacza to, że kierowca nagle otrzyma zupełnie nową rolę w samochodzie. "Drzemka, kiedy jedziesz do pracy, jest teraz możliwa, ale to oznacza, że samochód stanie się przestrzenią multimedialną, a gdy będziesz jechać samochodem przez cztery godziny, równie dobrze możesz słuchać swoich ulubionych płyt lub obejrzeć film z dziećmi." - mówi René Rønning. Dynaudio przygotowuje się także na popularyzację samochodów elektrycznych, głównie poprzez zmniejszenie zużycia energii przez systemy multimedialne. Projektanci duńskiej firmy starają się także wyjść poza przyjęte do tej pory szablony jeśli chodzi o rozmieszczenie głośników we wnętrzu pojazdu. Duńczycy twierdzą, że umieszczanie głośników na dachu jest nie tylko kreatywne, ale otwiera też możliwości kreowania dźwięku 3D, tak jak ma to miejsce w domowych systemach Dolby Atmos. Analitycy prognozują także, że w samochodach coraz częściej stosowane będą systemy redukcji szumów, znane z wielu modeli słuchawek. Dzięki temu kierowcy i pasażerowie mają słyszeć mniej szumu podczas jazdy, a także szybciej reagować na przykład na sygnał nadjeżdżającej karetki dzięki możliwości wykrycia takich dźwięków przez system i dodatkowego ich wzmocnienia lub wyciszenia muzyki, kiedy sytuacja tego wymaga.

Samochodowe radia i odtwarzacze CD odchodzą do lamusa

Źródło: Renault, Dynaudio

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Nowe testy

Poprzedni Następny
Melodika Purple Rain

Melodika Purple Rain

Czasami mam wrażenie, że żyjemy w czasach, których hasłem przewodnim jest "więcej". Widać to nie tylko w telewizji czy podczas sobotnich zakupów w supermarkecie, ale nawet w tak cichym i...

Pathos Logos MKII

Pathos Logos MKII

Gdybym miał wytypować najlepszego włoskiego producenta sprzętu audio, o miejsce na podium walczyłyby trzy firmy - Sonus Faber, Unison Research i Pathos. Myślę, że do takiego wyboru doprowadziłoby skreślanie marek,...

Unison Research Unico Primo

Unison Research Unico Primo

Unison Research to nie tylko znany na całym świecie specjalista od wzmacniaczy lampowych, ale także jeden z najlepiej rozpoznawalnych włoskich producentów sprzętu audio w ogóle. Manufaktura założona w 1987 roku...

Komentarze

Pablo
Takie retro-rockowe granie jest często całkiem przyjemne - czego przykładem powyższy album - ale szybko mnie nudzi. Nigdy nie jest to tak dobre i ponadczasowe, ...
Paweł Kłodnicki
Powiem Ci, że najchętniej opisałbym cały ten materiał archiwalny, ale co za dużo to też niezdrowo :D Także może skupię się na wyborze tego, co wg mnie robi najw...
Pablo
Z czasów stuprocentowo białej sekcji rytmicznej polecam występ z Monterey - pierwszy amerykański koncert Experience z słynnym podpaleniem gitary ;) Ale ciekawy ...
Paweł Kłodnicki
Zgadzam się w zupełności, że w Polsce zbytnio pomija się taki właśnie obraz Hendrixa ;) Dlatego mam zamiar zrecenzować przynajmniej jeszcze jedną, a może nawet ...

Bannery boczne

Płyty

Newsy

Fostex TH909

Fostex TH909

Fostex wprowadza do sprzedaży nowy, flagowy model bazujący na zamkniętych słuchawkach TH900mk2. Producent zapewnia, że zachowując oryginalną charakterystykę dźwięku, udało...

Nowości ze świata

  • 2018 marks the 35th anniversary for Sonus Faber who welcomed the month of May with the launch of our Sonetto Collection - a declaration of "Made in Italy" representing the world of Italian tradition, culture, and craftsmanship. Today, we continue...

  • RHA has confirmed the launch of its first true wireless earbuds, the TrueConnect. The earphone is engineered for industry-leading sound and call quality with 25-hour battery life and IPX5 rating. These impressive credentials ensure that the TrueConnect delivers incredible audio...

  • When Audiolab launched the iconic 8000A in 1983, it swiftly became Britain's favourite 'step-up' from the budget amps of the time. Its crisp ergonomics, high-quality engineering, useful range of facilities and excellent all-round sound won it a legion of fans,...

Prezentacje

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Sukces mierzony głośnikami - Pylon Audio

Polski sprzęt audio - to hasło przeciętnemu obywatelowi naszego kraju kojarzy się ze wzmacniaczami, kolumnami głośnikowymi i gramofonami sprzed kilku dekad. Większość z nas wyobraża sobie piękne wieże Unitry, Diory czy Radmora, kultowe Altusy lub gramofony takie, jak Daniel, Adam czy Bernard. Jeżeli myślicie, że to wszystko relikty minionego systemu,...

Poradniki

Jak dobrać kolumny do wzmacniacza i odwrotnie

Jak dobrać kolumny do wzmacniacza i odwrotnie

To pytanie zadają sobie praktycznie wszyscy audiofile. Początkujący miłośnicy dobrego brzmienia muszą znaleźć na nie odpowiedź podczas kupna pierwszego poważnego...

Dyskografie

Galerie

30 hitów wystawy High End 2018

30 hitów wystawy High End 2018

Jeżeli chcecie się dowiedzieć co ciekawego będzie się działo na rynku audio w ciągu najbliższych kilku miesięcy, wystarczy wybrać się...

Wywiady

Vintage

Sony TPS-L2

Sony TPS-L2

Tak wygląda pierwszy przenośny magnetofon w historii! Wszystko się zaczęło od tego, że współzałożyciel firmy Sony - Masaru Ibuka -...

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.