Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Czy przestaliście już słuchać nowej muzyki?

Czy przestaliście już słuchać nowej muzyki?

Wydaje nam się, że ciągłe narzekanie na otaczającą nas rzeczywistość i pojawiające się niemal każdego dnia nowości jest domeną ludzi w podeszłym wieku. Tymczasem wiele wskazuje na to, że instynkt odkrywcy zabijamy w sobie znacznie wcześniej. Bardzo niepokojące wnioski płyną z najnowszej ankiety przeprowadzonej przez serwis streamingowy Deezer, który chciał uzyskać odpowiedź na pytanie w jakim wieku ludzie generalnie przestają odkrywać nową muzykę. 40, 50, 60? Otóż nie. Okazuje się, że ankietowani średnio skończyli z szukaniem nowej muzyki tuż po trzydziestce, a dokładniej w wieku 30 lat i 6 miesięcy! Zjawisko polegające na zamykaniu się na nieznane płyty i nieodkrytych jeszcze wykonawców otrzymało nawet swoją nazwę. Ochrzczono je mianem muzycznego paraliżu. Serwis przebadał tysiąc Brytyjczyków pod względem ich preferencji muzycznych i nawyków słuchania. 60% osób stwierdziło, że znajduje się w stadium muzycznej rutyny, słuchając tylko tych samych piosenek w kółko, podczas gdy nieco ponad jedna czwarta stwierdziła, że nie będzie próbować nowej muzyki spoza preferowanych gatunków.

Wyniki ankiety sugerują, że najlepszy wiek do odkrywania nowej muzyki to 24 lata. To wtedy 75% respondentów słuchało 10 lub więcej nowych utworów w tygodniu, a 64% znajdowało pięciu nowych artystów miesięcznie. Wydaje się, że to przede wszystkim młodzi ludzie mają tendencję do nadążania za trendami w muzyce i badanie przeprowadzone przez Deezera tylko to potwierdza. Spośród przebadanego tysiąca osób najlepiej wypadli Szkoci, u których muzyczny paraliż przypada statystycznie najczęściej w wieku 40 lat i siedmiu miesięcy. Najwcześniej dotyka on Walijczyków i mieszkańców północno-zachodniej Anglii. Oni przestają szukać muzyki nawet w wieku 24 lat... Co ciekawe, zgodnie z danymi uzyskanymi na podstawie analizy wyników ankiety, muzyczny paraliż statystycznie wcześniej dotyka kobiety niż mężczyzn.

Czy przestaliście już słuchać nowej muzyki?

Pojawia się oczywiście pytanie dlaczego tak się dzieje. Badania ujawniły, że ludzie są przytłoczeni dużą ilością dostępnej muzyki (19%), wymagającą pracą (16%) i opieką nad małymi dziećmi (11%). Prawie połowa respondentów stwierdziła, że gdyby nie ciągły brak czasu, odkrywanie nowej muzyki byłoby łatwiejsze. Oczywiście nie tylko brak czasu sprawia, że z wiekiem poznajemy coraz mniej nowej muzyki. Niektóre badania sugerują, że słuchamy w kółko tych samych piosenek z powodu muzycznej nostalgii. Według naukowców, muzyka wywiera bardzo silny wpływ na umysł, przywołując wspomnienia. Ale zjawisko muzycznego paraliżu nie jest wyłącznie domeną Brytyjczyków. Na początku tego roku ekonomista Seth Stephens-Davidowitz przeanalizował dane z portalu Spotify na łamach magazynu New York Times. Odkrył ciekawy trend, który mówi, że jeśli dana piosenka ukazała się kiedy byliśmy nastolatkami, dziesięć lat później będzie to utwór najbardziej popularny wśród naszej grupy wiekowej. Na przykład "Creep" zespołu Radiohead to 164 najpopularniejsza piosenka wśród 38-letnich mężczyzn, ale nie weszła nawet do 300 najlepszych wśród osób urodzonych 10 lat wcześniej lub później. To dlatego, że mężczyźni, którzy mają 38 lat, znajdowali się w okresie największej aktywności i muzycznych poszukiwań, kiedy piosenka została wydana w 1993 roku. Ankieta przeprowadzona wśród użytkowników serwisu Spotify wykazała, że szczyt poszukiwań muzycznych przypada na lata nastoletnie, a w okolicach 33 roku życia staje się bardzo prawdopodobne, że użytkownik nie będzie już szukał nowej muzyki.

Czy przestaliście już słuchać nowej muzyki?

Jak wynika z opracowań naukowców, nasze muzyczne nawyki znajdują odbicie w mechanizmach rządzących naszymi emocjami. Wcześniejsze badania pokazały w jaki sposób nasze ulubione piosenki stymulują nasze reakcje przyjemności w mózgu, uwalniając dopaminę, serotoninę, oksytocynę i inne substancje chemiczne. Im bardziej lubimy daną piosenkę, tym więcej związków chemicznych przepływa przez nasze ciało. Zdarza się to każdemu, ale w młodzieńczych latach nasze mózgi przechodzą wiele zmian. Jesteśmy również niesamowicie wrażliwi, więc jeśli usłyszymy piosenkę, którą naprawdę kochamy, jest bardziej prawdopodobne, że zostanie z nami na zawsze. Nie oznacza to, że w późniejszym życiu nie usłyszymy już piosenki, którą pokochamy. Może ona jednak nie wywołać tak silnej reakcji ponieważ nie jesteśmy już tak podatni na emocje, jakie wywołuje w nas muzyka. Innym powodem, dla którego w kółko słuchamy tych samych piosenek może być coś, co nazywa się fazą oczekiwania. Jest to mechanizm wywołujący reakcje hormonalne kiedy już znamy dany utwór i wiemy, że zaraz nastąpi jego najlepsza część. Tuż przed punktem kulminacyjnym piosenki lub dramatyczną zmianą akordów, nasz mózg postrzega odsłuch jako nagrodę i uwalnia dopaminę. Z biegiem czasu zaczynamy tracić to poczucie euforii, jednak kiedy nie słyszeliśmy danego utworu wiele lat, uczucie to może powrócić - tak, jak za czasów naszej młodości. Jeżeli więc znaleźliście się w fazie muzycznego paraliżu, nie wszystko stracone. Można poszukać nowej muzyki, chociażby czytając najświeższe recenzje, a jeśli to nie pomoże, zrobić sobie odwyk, wpisać część ulubionych płyt na czarną listę i wrócić do nich za kilka lat. Oby tylko nie było za późno.

Czy przestaliście już słuchać nowej muzyki?

Źródło: Deezer

Komentarze (9)

  • 1piotr13

    W moim przypadku było to tak, że faktycznie przestałem szukać nowych zespołów w wieku około 30 lat, ale to tylko dlatego, że wszystkie media (stacje radiowe, tv) grały i grają cały czas muzykę która w większości przypadków mnie nie interesuje. Niby mam tego TIDAL-a i dostęp do milionów kawałków, ale nawet nie wiem jak się w tych wszystkich zespołach połapać. Jak usłyszę w radiu coś fajnego to wtedy owszem, szukam tego na TIDAL-u, ale dopóki coś mi samo nie wpadnie do ucha to nawet nie wiem jakich zespołów szukać bo nie wiem które grają interesującą dla mnie muzykę.

    0
  • Janusz

    Jest w tym artykule jakaś ilość prawdy ale nie ze wszystkim jestem w stanie się zgodzić. Osoby młodsze inaczej słuchają muzyki i raczej nie interesują ich całe albumy, nośniki w postaci fizycznej, nie szukają informacji o wykonawcy. Kiedy ja zacząłem się interesować tematem, a był to początek lat 70-tych, nagrania czy sprzęt zdobywało się bardzo ciężko. Ale frajda była z tego nieziemska i robię wszystko, aby i tak było obecnie. Autor pisze o nowej muzyce/wykonawcach i ja staram się zauważać te nowe trendy, ale sorry, nikt mi obecnie nie powie, że da się słuchać /oglądać to co serwuje na przykład MTV, szczególnie osobie wychowanej na bardzo dobrym rocku z przełomu lat 70-80. Prawdą jest, że sentymentalnie najchętniej wracamy do muzyki z tych lat młodości, ale i prawdą jest, że wówczas powstało w muzyce wszystko to co najlepsze. Miała ona szalone znaczenie dla kształtowania naszej wrażliwości. Obecnie dla wielu jest tylko tłem a nie sensem samym w sobie. Mam obok sąsiada, aktywnego pana profesora po 70-tce. Zaskakuje mnie jak w sobotnio-niedzielne poranki odpoczywając na tarasie serwuje dobrego rock-and-rolla z lat 60. Pomimo, że kocham Led Zeppelin, uważam że potrafię słuchać też muzyki współczesnej, otworzyłem się na klasykę, jazz, chillout - ogólnie na różne gatunki, ale na dobre wykonania. Można się zgodzić z tym pierwszym zdaniem, że ludzie starsi narzekają - i ja z tym walczę, choć i mi trudno zaakceptować zmiany obyczajowości, kultury (nie tylko słuchania muzyki), więzi międzyludzkich, zanikających autorytetów.

    0
  • Pawel

    Wydaje mi się, ze słucham nowej muzyki. Pomaga mi w tym radio. Jeżeli usłyszę coś nowego, co mi się podoba, często później kupuję. Na przykład Korteza czy Magpie Salute. Oczywiście często słucham też starych rzeczy. Streamingowe programy także pomagają w słuchaniu nowych rzeczy.

    0
  • Art

    U mnie było zdecydowanie odwrotnie. Do momentu jak pierwszy raz przetestowałem Spotify słuchałem cały czas tego samego. Rzadko kupowałem coś nowego bo brak czasu bo to i tamto. A tu nagle nastąpiła eksplozja :) dostęp do wszystkiego sprawił że w krótkim czasie nadrobiłem zaległości 10 -20 lat. Do tego dołączyłem Shazama który automatycznie zapisuje co akurat znalazłem i bomba :) Jedyny problem że czasami już nie ogarniam nowość które odkrywam :) Spotify, Shazam i TIDAL sprawiły że wróciłem do muzyki i cieszę się z niej jak za pierwszym razem słuchania "Europe The Final Countdown" a wtedy miałem 12 lat :)

    0
  • Geminiman

    Artykuł mówi całą prawdę o mnie. Mam 33 lata, a niechęć do nowej muzyki pojawiła się u mnie w 2016 roku, czyli w wtedy kiedy zmarło wielu wielkich wykonawców muzyki rozrywkowej XX Wieku. Natomiast za ostatni album w historii który coś znaczy, uważam "Oxygene 3" Jean-Michel Jarre'a. W końcu on musiał domknąć tą trylogię rozpoczętą w 1976 roku. W tym roku 2016 stało się się tak dużo rzeczy, że stał gruba kreską, która podzieliła wszystko na to co było przed 2016 rokiem, oraz to co było po 2016.

    0
  • ttr

    W moim przypadku było tak jak u Art. Dzięki Spotify i TIDAL odkryłem całą masę fajnej muzyki. Nie jestem "więźniem" poprzednich dekad.

    0
  • Grzegorz

    Według mnie artykuł potwierdza dosyć uniwersalną prawdę, że człowiek po 30-tce robi się wygodny i leniwy :) Inni mówią że po 50-tce, a czasami i dwóch. Korzystam z last.fm, w wieku 31 lat mam zarejestrowanych 4100 wykonawców, 280k odsłuchań, ale coraz częściej wracam do znanych mi wykonawców, nowi coraz mniej mnie interesują bo nie czuję emocji z nimi, nie mam skojarzeń.

    0
  • Geminiman

    Streaming niszczy muzykę w ten sam sposób jak Steam zrobił to z grami komputerowymi. Album "The Life of Pablo" Kanye Westa jest muzycznym odpowiednikiem gry-usługi na tej platformie Valve. Kiedyś gry komputerowe były zamkniętymi i skończonymi produktami, które nierzadko miały tylko tryb rozgrywki jednoosobowej. Teraz robią otwartego sandboxa - usługę, którą monetyzują między innymi poprzez mikrotransakcje i te niesławne loot-boxy z losową zawartością (która ma bardzo często funkcję jedynie kosmetyczną).

    0
  • Pablo

    Dopiero zbliżam się do trzydziestki, ale z każdym kolejnym rokiem poznaję coraz większą ilość nieznanej wcześniej muzyki. Każdego dnia staram się przesłuchać choć jeden nieznany wcześniej album. Zwykle udaje się przesłuchać więcej. W ciągu paru ostatnich lat otworzyłem się na blues, jazz, folk i funk. Powoli przekonuję się nawet do elektroniki. W przyszłości pójdę pewnie w stronę muzyki klasycznej. Słucham głównie muzyki z czasów zanim się urodziłem - lata 60-70, najbardziej kreatywny okres w muzyce. Dziś głównie kopiuje się to, co już kiedyś nagrano, nie zbliżając się do tamtego poziomu.

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Nowe testy

Poprzedni Następny
Bluesound Powernode 2i

Bluesound Powernode 2i

Zastanawialiście się kiedyś jaka jest różnica między melomanem a audiofilem? Odwołując się do definicji słownikowych i encyklopedycznych, meloman to po prostu miłośnik muzyki, natomiast audiofil to osoba szczególnie zainteresowana wysoką...

DALI Oberon 3

DALI Oberon 3

Większość producentów sprzętu audio uwielbia wabić klientów opowieściami o swojej historii i wielkiej pasji, która narodziła się w jakichś ciekawych okolicznościach. W studiu nagraniowym, podczas koncertu na żywo lub wspólnego...

Yamaha MusicCast VINYL 500

Yamaha MusicCast VINYL 500

Yamaha jest jedną z nielicznych firm w branży audio, do których poczynań w ostatnich latach ciężko się przyczepić. Niektórzy producenci sprzętu zapomnieli o konieczności rozwijania swoich urządzeń i markują postępy...

Komentarze

Damian
O masz, kolejny... Przeczytał, że człowiekowi z wiekiem zmienia się pasmo przenoszenia, stwierdził że różnice między kablami są niesłyszalne i cześć, koniec tem...
Pablo
Dziwne, że w tych wszystkich dyskusjach o brzmieniu audio nikt nie zwraca uwagi na parametry uszu słuchacza. A uszy są najbardziej niestabilnym "elementem toru ...
Oleg
Testowali Państwo kiedyś Pylon Audio Diamond Monitor i na wykresach wyglądają bardzo podobnie poza muzykalnością w tym wypadku plus dla Oberonów 3. Czy mimo wsz...
JK
Przetestowane w sklepie trzy sztuki też buczą...
Paweł
Fajnie napisane.

Bannery boczne

Płyty

Closterkeller - Purple

Closterkeller - Purple

Pochodzący z Warszawy Closterkeller to jedna z kilku grup rockowych, które zadebiutowały w Polsce na fali przemian politycznych po 1989...

Newsy

Polk Audio Assist

Polk Audio Assist

Firma Polk Audio oficjalnie wprowadza na polski rynek najnowszy model w swojej gamie produktów - inteligentny głośnik o nazwie Assist....

Nowości ze świata

  • 2018 marks the 35th anniversary for Sonus Faber who welcomed the month of May with the launch of our Sonetto Collection - a declaration of "Made in Italy" representing the world of Italian tradition, culture, and craftsmanship. Today, we continue...

  • 2018-11-09 11:23:00RHA has confirmed the launch of its first true wireless earbuds, the TrueConnect. The earphone is engineered for industry-leading sound and call quality with 25-hour battery life and IPX5 rating. These impressive credentials ensure that the TrueConnect delivers incredible...

  • When Audiolab launched the iconic 8000A in 1983, it swiftly became Britain's favourite 'step-up' from the budget amps of the time. Its crisp ergonomics, high-quality engineering, useful range of facilities and excellent all-round sound won it a legion of fans,...

Prezentacje

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Japońska szkoła brzmienia - Yamaha

Yamaha to jeden z producentów sprzętu hi-fi, którego logo kojarzą niemal wszyscy. Nie tylko ze względu na jego obecność na popularnych amplitunerach, soundbarach, głośnikach bezprzewodowych i systemach mikro, ale także produktach związanych z domową aparaturą audio bardzo luźno albo wcale. Nie ulega jednak wątpliwości, że w wielu kręgach, także wśród...

Poradniki

Dyskografie

Callisto - Ewolucja post metalu

Callisto - Ewolucja post metalu

Skandynawia od lat słynie przede wszystkim z ekstremalnych odmian metalu, głównie z przedrostkiem "black". Jednak raz na jakiś czas trafiają...

Galerie

30 hitów wystawy High End 2018

30 hitów wystawy High End 2018

Jeżeli chcecie się dowiedzieć co ciekawego będzie się działo na rynku audio w ciągu najbliższych kilku miesięcy, wystarczy wybrać się...

Wywiady

Vintage

Weltron 2005

Weltron 2005

Dokładnie w 1985 roku na ekrany kin wszedł kultowy "Powrót do przyszłości" wyreżyserowany przez Roberta Zemeckisa. Główny bohater filmu -...

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.