Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Unitra Diora Cezar Quadro DKS-201

  • Kategoria: Vintage
  • Jarosław Święcicki

Unitra Diora Cezar Quadro DKS-201

Poprzedni artykuł, w którym pisałem o amplitunerze kwadrofonicznym Sansui QRX-9001 wywołał spore poruszenie na StereoLife'owym Facebooku. Czytając pojawiające się tam wpisy naszych czytelników zauważyłem, że wielu wspomina o polskim urządzeniu tego typu, czyli o Cezarze Quadro DKS-201, którego debiut miał miejsce w 1976 roku na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Temat na tyle mnie zaciekawił, że postanowiłem poszukać informacji o tym sprzęcie i przedstawić go tym, którzy do tej pory nie wiedzieli, że Polska miała też swój wkład w rozwój techniki kwadrofonicznej.

Cezar był jedynym tego typu amplitunerem produkowanym w naszym kraju. Niektórzy zaprzeczą, mówiąc, że przecież były jeszcze Radmory serii 51, ale były to maszyny stereofoniczne z systemem quasi-quadro, zwanym również ambiofonią, pozwalającym na podłączenie czterech kolumn. W dużym uproszczeniu można napisać, że sygnał biegnący do tylnych głośników był nieznacznie opóźniony, co dawało wrażenie przestrzenności dźwięku.

Konstrukcja Cezara była oparta na produkowanym już od 1973 roku radioodbiorniku Elizabeth i nawiązywała do niego nawet wyglądem zewnętrznym. Front był wykonany ze szczotkowanego aluminium, wszystkie gałki i klawisze były srebrne, a całość dopełniała podświetlana na zielono, dosyć duża skala tunera. Cezar był o 17 centymetrów szerszy od Elizabeth i posiadał dodatkowe potencjometry do wzmocnienia i regulacji barwy dźwięku dla tylnego zespołu głośników. Całość była zamknięta w drewnianej obudowie będącej popularnym rozwiązaniem stosowanym na całym świecie dla sprzętu audio produkowanego w tamtych latach. W urządzeniu zastosowano czterozakresowy odbiornik radia pozwalający na odbiór kwadrofonicznych audycji nadawanych w systemie SQ, wzmacniacz dawał moc 12 W na każdy kanał, pasmo przenoszenia rozciągało się od 30 Hz do 20 kHz, a masa klocka wynosiła niecałe 15 kg. Co ciekawe, urządzenie pozwalało też na podłączenie zewnętrznego odtwarzacza kwadrofonicznych nagrań zapisanych na taśmie, do tego celu służył magnetofon szpulowy M-2406 QD. Tak naprawdę jednak nigdy nie wszedł on do seryjnej produkcji, powstało zaledwie około 150 sztuk tego szpulowca.

Technika kwadrofoniczna nigdy nie uzyskała większej popularności ani na świecie, ani tym bardziej w polskiej, socjalistycznej rzeczywistości, więc nie ma co się dziwić, że po wyprodukowaniu około 1000 sztuk Cezara, podjęto decyzje o zaprzestaniu produkcji. Poza tym nowy Cezar Quadro nie należał do tanich urządzeń - kosztował ponad 10000 złotych, co przy przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniu wynoszącym w 1976 roku 4200 zł było kwotą dosyć znaczną. A jak kształtują się ceny radioodbiornika dzisiaj? Cóż, z uwagi na niewielką ilość wyprodukowanych egzemplarzy, miałem niemały kłopot ze znalezieniem jakichś aktualnych ofert. Tak naprawdę to znalazłem tylko jedną, za 6999 złotych. Sporo, prawda? Zdarzają się co prawda okazje - w tym roku ktoś wystawił ten model za 200 złotych, ale myślę, że znalazł on nabywcę jeszcze zanim właściciel zdążył odejść od komputera po wystawieniu sprzętu na sprzedaż. Cóż, taka dola kolekcjonerów - albo płaci się sporo kasy za swoje zachcianki, albo cierpliwie czeka na okazje, które mogą nigdy nie nadejść.

Komentarze (1)

  • Pawel

    Kupilem go.

    0

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Nowe testy

Poprzedni Następny
Synthesis Roma 37DC

Synthesis Roma 37DC

Synthesis to na polskim rynku wciąż lekka egzotyka. Urządzenia włoskiej marki kojarzą tylko audiofile, ale nie ma w tym nic złego, bo właśnie do nich manufaktura z malowniczego Morrovalle kieruje...

Sennheiser HD 820

Sennheiser HD 820

Nie macie czasami wrażenia, że niektóre firmy w poszukiwaniu idealnego dźwięku zabrnęły tak daleko, że później ciężko im przebić swoje własne dokonania? Prace nad nowymi modelami muszą jednak posuwać się...

Pylon Audio Pearl 27

Pylon Audio Pearl 27

Pylon Audio to ewenement nie tylko na polskim, ale także europejskim rynku audio. Firma z Jarocina wyjątkowo szybko podbiła serca melomanów dostarczając im proste, solidnie zbudowane i bardzo przystępne cenowo...

Komentarze

Paweł Kłodnicki
Co w sumie jest domeną niemal całej współczesnej fonografii, niestety. Miałem o tym wspomnieć w tekście, ale nie chciałem się czepiać, zdarzały się o wiele gors...
Marceli
Świetne słuchawki! Po dwuletniej przygodzie z pięcioprzetwornikowymi customami (LEA) przesiadłem się na q-Jays i po roku użytkowania jestem już pewny, że zostaj...
fghj
Calikiem niezła płyta, choć trochę "za głośno" nagrana.
Tomek
Właśnie mam zamiar kupić te kolumny, tylko nie wiem jak wypadną że wzmacniaczem Onkyo A-9150, źródło to streamer Onkyo NS-6170. Może ktoś coś napisać o tym zest...

Bannery boczne

Płyty

Buddy Guy - The Blues Is Alive And Well

Buddy Guy - The Blues Is Alive And Well

"Blues żyje i ma się dobrze" - Buddy Guy nie stawia żadnych pytań ani hipotez, lecz po prostu stwierdza to...

Newsy

Reloop Turn 2

Reloop Turn 2

Po udanej premierze gramofonu Turn 3 i droższego modelu Turn 5, Reloop wprowadza na rynek najtańszą konstrukcję o nazwie Turn...

Prezentacje

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

W sto lat od mono do multiroomu - Denon

O historii sprzętu audio można się wiele nauczyć przeglądając dzieje firm, które tworzą go od wielu, wielu lat. Korzeni większości wynalazków stanowiących swoiste kamienie milowe w rozwoju technologii nagrywania i odtwarzania dźwięku należy oczywiście szukać w Europie i USA, ale chyba nikt nie ma wątpliwości, że życie dzisiejszych audiofilów nie...

Poradniki

Jak dobrać kolumny do wzmacniacza i odwrotnie

Jak dobrać kolumny do wzmacniacza i odwrotnie

To pytanie zadają sobie praktycznie wszyscy audiofile. Początkujący miłośnicy dobrego brzmienia muszą znaleźć na nie odpowiedź podczas kupna pierwszego poważnego...

Dyskografie

Witchcraft - Zaklęcia ze Szwecji

Witchcraft - Zaklęcia ze Szwecji

Korzenie szwedzkiego zespołu Witchcraft sięgają 2000 roku. Wtedy właśnie Magnus Pelander - gitarzysta grupy Norrsken - postanowił oddać hołd swoim...

Galerie

30 hitów wystawy High End 2018

30 hitów wystawy High End 2018

Jeżeli chcecie się dowiedzieć co ciekawego będzie się działo na rynku audio w ciągu najbliższych kilku miesięcy, wystarczy wybrać się...

Wywiady

Partnerzy StereoLife

Music On The Head
Muzyczny blog naszego redakcyjnego kolegi, Jarka Święcickiego. O płytach, sprzęcie i ciekawostkach z życia audiofila.
The Rockferry
Blog Zuzanny Janickiej o muzyce i wszystkim, co z nią związane. Nowości, płyty, wydarzenia, zestawienia, wywiady... Prawdziwa kopalnia wiedzy o muzyce.
Rolowy Świat Muzyki
Blog prowadzącego nasz dział muzyczny Karola Otkały, w skrócie Rola. Mnóstwo dobrej muzyki i nie zawsze poprawnych politycznie komentarzy.
Sidemainstream
Muzyczny blog Jędrzeja Dobosza. Jak twierdzi sam autor, nieważne czy podąża się autostradą głównego nurtu, czy też pobocznymi, alternatywnymi dróżkami - ważne, aby muzyka była dobra.
Rock'n'Roll Will Never Die!
Tytuł mówi w zasadzie wszystko. Blog prowadzony przez naszego specjalistę od szeroko pojętej muzyki rockowej - Pawła Pałasza. Mamy nadzieję, że nie zginie nigdy!

Słownik

Poprzedni Następny

DSP

Digital Signal Processing - po polsku skrót ten oznacza po prostu cyfrowe przetwarzanie sygnału i odnosi się do wszelkiego rodzaju cyfrowych operacji dokonywanych na sygnale muzycznym. Układy DSP są stosowane...

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.