Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Technics RS-1506 US

  • Kategoria: Vintage
  • Jarosław Święcicki

Technics RS-1506 US

Sprzęt audio ma swój nieodparty urok – potwierdzą to nawet ci, którzy nie interesują się tego rodzaju rzeczami i przechodzą obok tematu odtwarzania dźwięku raczej obojętnie. Wzmacniacze lampowe, gramofony i analogowe tunery do dziś czarują magią podświetlanych wskaźników, żarzących się lamp próżniowych i obracających się płyt. Do tego elitarnego grona niewątpliwie należą też magnetofony szpulowe, które mają tę przewagę nad kasetowymi, że podczas odtwarzania muzyki potężne szpule kręcą się majestatycznie czego niewątpliwie brakuje kaseciakom, w których malutkie plastikowe pudełeczka z taśmą są przeważnie schowane za klapką magnetofonu. Jednym z legendarnych przedstawicieli szpulowej rodziny jest Technics RS-1506 US – sprzęt będący już kultowym urządzeniem cenionym za jakość dźwięku, niezawodność i łatwość użytkowania.

Oczywiście mierzoną w skali tego typu sprzętu. Ten model Technicsa był produkowany pod koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku i jest magnetofonem umożliwiającym nagrywanie i odtwarzanie w trybie czterościeżkowym oraz odtwarzanie dwuścieżkowych nagrań. Warto wspomnieć, że bliźniaczy model RS-1500 US potrafił tylko odtwarzać czterościeżkowe nagrania, a nagrywanie było dwuścieżkowe.

Technics RS-1506 US posiadał trzy prędkości przesuwu taśmy i w związku z tym różne zakresy częstotliwości. Dla prędkości 38 cm/s było to 30-30000 Hz (tak, 30 kHz to więcej niż zakłada standard CD), dla 19 cm/s było to 20-25000 Hz oraz 20-15000 Hz dla 9,5 cm/s. Jak widać, przy średniej prędkości przesuwu zakres jest optymalny. Mimo, że nie sięga tak wysokich częstotliwości jak przy 38 cm/s, to otrzymujemy niżej schodzący bas. Zniekształcenia wow and flutter wynoszą według normy DIN dla poszczególnych prędkości odpowiednio: +/-0,035%, +/-0,06% i +/-0,12%. Odstęp sygnału od szumu był różny dla modeli 1506 i 1500. W 1506 było to 57 dB dla prędkości 38 i 19 cm/s oraz 55 dB dla prędkości 9,5 cm/s. Cała maszyna ważyła około 25 kg.

Cena nowego RS-1506 US w 1980 roku wynosiła 3000 marek zachodnioniemieckich, a w dzisiejszych czasach można znaleźć na portalach aukcyjnych oferty sprzedaży tego modelu za ponad 4000 zł w stanie wizualnie dobrym, ale nieznanym stanie technicznym. A to może być problem, ponieważ magnetofony szpulowe to kategoria sprzętu nafaszerowanego skomplikowaną mechaniką. Naprawa i regulacja może się okazać zbyt skomplikowana dla początkującego użytkownika. Warto przed zakupem osobiście przetestować maszynę i to najlepiej w asyście człowieka, który wie gdzie zajrzeć i co sprawdzić.

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Bannery dolne

Nowe testy

Poprzedni Następny
Yamaha NP-S303

Yamaha NP-S303

Japonia to jeden z krajów, których kultura i gospodarka w bardzo dużym stopniu wpłynęła na resztę świata. Odseparowane od niego geograficznie, wyspiarskie państwo przez dłuższy okres swojej historii było również...

Unison Research SH

Unison Research SH

Unison Research to jeden moich ulubionych producentów jeśli chodzi o wzmacniacze lampowe. Abyśmy dobrze się zrozumieli, powinienem to napisać już na początku niniejszego testu, więc napisałem. Jeżeli uważacie, że jest...

Audeze LCD2 Classic

Audeze LCD2 Classic

Audeze jest jedną z firm, które w ciągu ostatniej dekady zmieniły obraz słuchawkowego świata. Kiedy najwięksi producenci spoczęli na laurach i niechętnie podchodzili do tematu rozwijania droższych modeli, Amerykanie udowodnili,...

Komentarze

Tomasz
Miałem ostatnio okazje sprawdzić jak zagrają T1 V2 na CMA400i (była to black edition co prawda). Do klasyki, jazzu, fusion jazzu, muzyki akustycznej, synergia d...
Martel
Podstawą wprowadzenia Utopii było stworzenie tzw. głośników wokółusznych w technologii berylowej z głośnikiem o pełnym paśmie całkowicie bez filtracji ale co wa...
Stranger
Wyjątkowa muzyka, cały czas przykuwa uwagę. Włączyłem rutynowo - jak większość nowości. Ale tak jak prawie wszystkie wyłączam po minucie, tak tej nie wyłączyłem...
Paweł Kłodnicki
Marku, najważniejsze w muzyce są dobre melodie i pomysły, a nie granie w określonej konwencji. "Eat The Elephant" nie ma ani jednego, ani drugiego i to jest jeg...

Bannery boczne

Płyty

A Perfect Circle - Eat The Elephant

A Perfect Circle - Eat The Elephant

Spora część świata z utęsknieniem czeka na nowy album grupy Tool, tymczasem Maynard James Keenan zdaje się poświęcać znacznie więcej...

Newsy

Denon AVR-X550BT i AVR-X250BT

Denon AVR-X550BT i AVR-X250BT

Denon prezentuje parę amplitunerów, które dostarczając cały szereg zaawansowanych funkcji mają stanowić idealny pierwszy krok dla entuzjastów systemów kina domowego,...

Prezentacje

Najeźdźca z północy - Hegel

Najeźdźca z północy - Hegel

Wydawałoby się, że w bardzo gęstej branży audio kompletnie nie ma już miejsca dla nowych graczy. Że wszystkie stołki obsadzone są sztywno, bez szans na zmiany. A jednak od czasu do czasu pojawiają się firmy, które potrafią zaintrygować i porwać audiofilów, odbierając klientów starym wyjadaczom. Jednym z producentów, który wkroczył...

Poradniki

Jak wybrać kolumny

Jak wybrać kolumny

Jeżeli zapytacie audiofilów który element systemu audio ma największy wpływ na ostateczny rezultat brzmieniowy, dziewięciu na dziesięciu powie, że są...

Dyskografie

Budgie - Zapomniany gatunek

Budgie - Zapomniany gatunek

Deski skrzypiały pod nogami, kiedy wchodził na strych. Strach jednak tłumiła fascynacja nowym, nieznanym wcześniej miejscem. Spróchniałe schody nie miały...

Galerie

30 hitów wystawy High End 2018

30 hitów wystawy High End 2018

Jeżeli chcecie się dowiedzieć co ciekawego będzie się działo na rynku audio w ciągu najbliższych kilku miesięcy, wystarczy wybrać się...

Wywiady

Ken Ishiwata - Marantz

Ken Ishiwata - Marantz

[English version] Niedawno zamieściliśmy na łamach naszego magazynu przekrojową prezentację marki Marantz, jednak cała historia byłaby niepełna gdybyśmy nie przeprowadzili...

Partnerzy StereoLife

Music On The Head
Muzyczny blog naszego redakcyjnego kolegi, Jarka Święcickiego. O płytach, sprzęcie i ciekawostkach z życia audiofila.
The Rockferry
Blog Zuzanny Janickiej o muzyce i wszystkim, co z nią związane. Nowości, płyty, wydarzenia, zestawienia, wywiady... Prawdziwa kopalnia wiedzy o muzyce.
Rock'n'Roll Will Never Die!
Tytuł mówi w zasadzie wszystko. Blog prowadzony przez naszego specjalistę od szeroko pojętej muzyki rockowej - Pawła Pałasza. Mamy nadzieję, że nie zginie nigdy!
Rolowy Świat Muzyki
Blog prowadzącego nasz dział muzyczny Karola Otkały, w skrócie Rola. Mnóstwo dobrej muzyki i nie zawsze poprawnych politycznie komentarzy.
Sidemainstream
Muzyczny blog Jędrzeja Dobosza. Jak twierdzi sam autor, nieważne czy podąża się autostradą głównego nurtu, czy też pobocznymi, alternatywnymi dróżkami - ważne, aby muzyka była dobra.

Słownik

Poprzedni Następny

FLAC

Free Lossless Audio Codec - format bezstratnej kompresji dźwięku chętnie wybierany przez audiofilów. W przeciwieństwie do stratnych kodeków dźwięku takich jak Vorbis, MP3 i AAC, kodek FLAC nie usuwa żadnych...

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.