Bannery górne wyróżnione

Bannery górne

A+ A A-

Technics RS-1506 US

  • Kategoria: Vintage
  • Jarosław Święcicki

Technics RS-1506 US

Sprzęt audio ma swój nieodparty urok – potwierdzą to nawet ci, którzy nie interesują się tego rodzaju rzeczami i przechodzą obok tematu odtwarzania dźwięku raczej obojętnie. Wzmacniacze lampowe, gramofony i analogowe tunery do dziś czarują magią podświetlanych wskaźników, żarzących się lamp próżniowych i obracających się płyt. Do tego elitarnego grona niewątpliwie należą też magnetofony szpulowe, które mają tę przewagę nad kasetowymi, że podczas odtwarzania muzyki potężne szpule kręcą się majestatycznie czego niewątpliwie brakuje kaseciakom, w których malutkie plastikowe pudełeczka z taśmą są przeważnie schowane za klapką magnetofonu. Jednym z legendarnych przedstawicieli szpulowej rodziny jest Technics RS-1506 US - sprzęt będący już kultowym urządzeniem cenionym za jakość dźwięku, niezawodność i łatwość użytkowania. Oczywiście mierzoną w skali tego typu sprzętu.

Ten model Technicsa był produkowany pod koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku i jest magnetofonem umożliwiającym nagrywanie i odtwarzanie w trybie czterościeżkowym oraz odtwarzanie dwuścieżkowych nagrań. Warto wspomnieć, że bliźniaczy model RS-1500 US potrafił tylko odtwarzać czterościeżkowe nagrania, a nagrywanie było dwuścieżkowe. Technics RS-1506 US posiadał trzy prędkości przesuwu taśmy i w związku z tym różne zakresy częstotliwości. Dla prędkości 38 cm/s było to 30-30000 Hz (tak, 30 kHz to więcej niż zakłada standard CD), dla 19 cm/s było to 20-25000 Hz oraz 20-15000 Hz dla 9,5 cm/s. Jak widać, przy średniej prędkości przesuwu zakres jest optymalny. Mimo, że nie sięga tak wysokich częstotliwości jak przy 38 cm/s, to otrzymujemy niżej schodzący bas. Zniekształcenia wow and flutter wynoszą według normy DIN dla poszczególnych prędkości odpowiednio: +/- 0,035%, +/- 0,06% i +/- 0,12%. Odstęp sygnału od szumu był różny dla modeli 1506 i 1500. W 1506 było to 57 dB dla prędkości 38 i 19 cm/s oraz 55 dB dla prędkości 9,5 cm/s. Cała maszyna ważyła około 25 kg.

Cena nowego RS-1506 US w 1980 roku wynosiła 3000 marek zachodnioniemieckich, a w dzisiejszych czasach można znaleźć na portalach aukcyjnych oferty sprzedaży tego modelu za ponad 4000 zł w stanie wizualnie dobrym, ale nieznanym stanie technicznym. A to może być problem, ponieważ magnetofony szpulowe to kategoria sprzętu nafaszerowanego skomplikowaną mechaniką. Naprawa i regulacja może się okazać zbyt skomplikowana dla początkującego użytkownika. Warto przed zakupem osobiście przetestować maszynę i to najlepiej w asyście człowieka, który wie gdzie zajrzeć i co sprawdzić.

Komentarze

  • Brak komentarzy

Skomentuj

Komentuj jako gość

0

Nowe testy

Poprzedni Następny
DALI Oberon 3

DALI Oberon 3

Większość producentów sprzętu audio uwielbia wabić klientów opowieściami o swojej historii i wielkiej pasji, która narodziła się w jakichś ciekawych okolicznościach. W studiu nagraniowym, podczas koncertu na żywo lub wspólnego...

Yamaha MusicCast VINYL 500

Yamaha MusicCast VINYL 500

Yamaha jest jedną z nielicznych firm w branży audio, do których poczynań w ostatnich latach ciężko się przyczepić. Niektórzy producenci sprzętu zapomnieli o konieczności rozwijania swoich urządzeń i markują postępy...

Audiolab 8300CD + 8300A

Audiolab 8300CD + 8300A

No cóż, nie oszukujmy się - w tym teście nie będzie mowy o nowościach, tylko o sprzęcie, który swoją premierę miał już ładnych kilka lat temu. W przypadku Audiolaba nie...

Komentarze

Piotr P
Proszę posłuchać "Dazed and Confused" Jake'a Holmesa. Utwór jest dostępny na Spotify. Fakt, wersja Led Zeppelin jest porywająca i mnie osobiście, jak i zapewne ...
Pablo
W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. określenia "hard rock" i "heavy metal" były używane zamiennie. I twórczość tej trójki - Led Zeppelin, Black Sabba...
Jakub
Może jest szansa w przyszłości na test JMR Lucia? Bardzo mało informacji można na ich temat znaleźć, a wydają się ciekawym produktem.
stereolife
Teoretycznie można, ale po co kupować pięciokanałowy amplituner do dwóch kolumn? Zdecydowanie lepszym pomysłem będzie R-N602. Można zamówić czarny i będzie kont...
Piotr
Kupiłem te kolumny parę dni temu. Nie ukrywam, że wpływ na to miała też Wasza recenzja. Ale dodatkowym czynnikiem i kompromisem była dostępność w kolorze białym...

Bannery boczne

Płyty

Coogans Bluff - Gettin' Dizzy

Coogans Bluff - Gettin' Dizzy

Coogans Bluff to jedno z moich największych odkryć zeszłego roku. Na zespół z Rostocku pewnie nigdy bym nie trafił gdyby...

Newsy

Rotel A11 i CD11

Rotel A11 i CD11

Rotel wprowadza na rynek nowe, atrakcyjne cenowo komponenty stereo - wzmacniacz zintegrowany A11 i odtwarzacz płyt kompaktowych CD11. Jak przeczytamy...

Prezentacje

Bez szumów, bez kabli, bez kompromisów - Sennheiser

Bez szumów, bez kabli, bez kompromisów - Sennheiser

Czy znasz firmę Sennheiser? Na to pytanie twierdząco odpowie niemal każdy, kto interesuje się szeroko pojętym sprzętem audio. DJ, prezenter radiowy, producent muzyczny, artysta, gwiazda estrady, kierownik sceny, zapalony gracz, audiofil, a nawet zwyczajny słuchacz mający chrapkę na porządne słuchawki jednej z prestiżowych marek - wszyscy oni prawdopodobnie choć raz...

Poradniki

Dyskografie

Callisto - Ewolucja post metalu

Callisto - Ewolucja post metalu

Skandynawia od lat słynie przede wszystkim z ekstremalnych odmian metalu, głównie z przedrostkiem "black". Jednak raz na jakiś czas trafiają...

Galerie

30 hitów wystawy High End 2018

30 hitów wystawy High End 2018

Jeżeli chcecie się dowiedzieć co ciekawego będzie się działo na rynku audio w ciągu najbliższych kilku miesięcy, wystarczy wybrać się...

Wywiady

Partnerzy StereoLife

Music On The Head
Muzyczny blog naszego redakcyjnego kolegi, Jarka Święcickiego. O płytach, sprzęcie i ciekawostkach z życia audiofila.
Rock'n'Roll Will Never Die!
Tytuł mówi w zasadzie wszystko. Blog prowadzony przez naszego specjalistę od szeroko pojętej muzyki rockowej - Pawła Pałasza. Mamy nadzieję, że nie zginie nigdy!
The Rockferry
Blog Zuzanny Janickiej o muzyce i wszystkim, co z nią związane. Nowości, płyty, wydarzenia, zestawienia, wywiady... Prawdziwa kopalnia wiedzy o muzyce.
Sidemainstream
Muzyczny blog Jędrzeja Dobosza. Jak twierdzi sam autor, nieważne czy podąża się autostradą głównego nurtu, czy też pobocznymi, alternatywnymi dróżkami - ważne, aby muzyka była dobra.
Rolowy Świat Muzyki
Blog prowadzącego nasz dział muzyczny Karola Otkały, w skrócie Rola. Mnóstwo dobrej muzyki i nie zawsze poprawnych politycznie komentarzy.

Słownik

Poprzedni Następny

DLNA

Wykorzystawany przez coraz większą liczbę producentów protokół umożliwiający współdzielenie zasobów multimedialnych w ramach wewnętrznej, lokalnej sieci bezprzewodowej WiFi. Każde urządznie wyposażone w standard DLNA może stać się swoistym serwerem, który...

Strona używa plików cookie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej na temat danych osobowych klikając tutaj.